Vol. 29 No. 2 (2024): Anuario de Historia Regional y de las Fronteras
Articles

Convergent and divergent paths in the histories of radio and the recording industry in Colombia

Carolina Santamaría-Delgado
Bio

Published 2024-07-24

Keywords

  • recording industry,
  • economic integration,
  • radio industry,
  • technologies of recording and sound reproduction,
  • technological dependency

How to Cite

Santamaría-Delgado, C. . (2024). Convergent and divergent paths in the histories of radio and the recording industry in Colombia. Anuario De Historia Regional Y De Las Fronteras, 29(2), 159–178. https://doi.org/10.18273/revanu.v29n2-2024007

Abstract

Before the establishment of the first recording studios in Colombia in the mid-1950s,
musicians and singers used the facilities of radio theaters to record their songs. The fact that radio
stations and record labels used sound as raw material meant that, in addition to technologies and physical
spaces, they sometimes also shared workers and sources of capital. Despite having common resources and
interests, in Colombia there was no integration between both sectors, as happened in the United States.
The article defends the hypothesis that the root of the divergence between the radio industry and the
recording industry in Colombia is found in the chronology of the introduction and incorporation of sound
reproduction technologies in the country and in the difficulty of maintaining a competition between an
abundant number of agents of the same industrial sector in a context of technological dependency.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Fuentes primarias
  2. Prensa
  3. El Tiempo, Bogotá, 24 de agosto de 2001.
  4. El Colombiano, Medellín, 27 de septiembre de 2018.
  5. Fuentes secundarias
  6. Libros
  7. Barnett, Kyle. Record Cultures: The Transformation of the U.S. Recording Industry. Ann Arbor, [Michigan]: University of Michigan Press, 2020.
  8. Caballero Elías, Edgar. Guillermo Buitrago: precursor de la música vallenata. Colección Humanidades y arte. Historia. Santa Marta: Universidad del Magdalena, 2020.
  9. Cañardo, Marina. Fábricas de músicas: comienzos de la industria discográfica en la Argentina (1919-1930). 1ra. edición. Buenos Aires: Gourmet Musical Ediciones, 2017.
  10. Castrillón Gallego, Catalina. Todo viene y todo sale por las ondas: Formación y consolidación de la radiodifusión colombiana, 1929-1954. Medellín: Universidad de Antioquia, 2015.
  11. Frith, Simon. Performing Rites: On the Value of Popular Music. 3.a ed. Cambridge, Mass.: Harvard University Press, 1999.
  12. Hirsh, Paul. «The Structure of the Popular Music Industry: An Examination of the Filtering Process by which Records are Preselected for Public Consumption». Institute for Social Research, The University of Michigan, 1969.
  13. Illescas Martínez, Jon E. Dictadura Del Videoclip. Barcelona: El Viejo Topo, 2015.
  14. Negus, Keith. Music genres and corporate cultures. London; New York: Routledge, 1999.
  15. Ochoa Escobar, Juan Sebastián. Sonido sabanero y sonido paisa: la producción de música tropical en Medellín durante los años sesenta. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2018.
  16. Ospina Romero, Sergio. «Recording Studios on Tour: The Expeditions of the Victor Talking Machine Company through Latin America, 1903-1926». Cornell University, 2019.
  17. Pareja, Reynaldo. Historia de la radio en Colombia, 1920-1980. Bogotá: Servicio Colombiano de Comunicación Social, 1984.
  18. Peláez, Ofelia, y Luis Felipe Jaramillo. Colombia musical: Una historia, una empresa. Medellín: Discos Fuentes, 1996.
  19. Pérez Ángel, Gustavo, y Nelson Castellanos. La radio del tercer milenio: Caracol 50 años. Bogotá: Caracol, 1998.
  20. Portaccio Fontalvo, José. Matilde Díaz: la única. Bogotá: J. Portaccio Fontalvo, 2000.
  21. Restrepo Gil, Mauricio. Hernán Restrepo Duque: Una biografía. Medellín: Fondo Editorial Universidad Eafit, 2012.
  22. Ruíz Hernández, Álvaro. Al aire: época de oro de la radio barranquillera. 1ra. edición. Barranquilla: La Iguana Ciega, 2014.
  23. Santamaría-Delgado, Carolina. Vitrolas, rocolas y radioteatros: Hábitos de escucha de la música popular en Medellín, 1930-1950. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana y Banco de la República, 2014.
  24. Sevilla Peñuela, Manuel, Ochoa Escobar, Juan Sebastián, Santamaría-Delgado, Carolina, y Cataño Arango, Carlos Eduardo. Travesías por La Tierra del Olvido: Modernidad y colombianidad en la música de Carlos Vives y La Provincia. Bogotá: Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2014.
  25. Sterne, Jonathan. The Audible Past: Cultural Origins of Sound Reproduction. Duke University Press, 2003.
  26. Vicente, Eduardo. Da vitrola ao iPod: uma historia da industria fonográfica no Brasil. Sao Paulo: Alameda, 2014.
  27. Wade, Peter. Música, Raza y Nación: música tropical en Colombia. Bogotá: Vicepresidencia de la República de Colombia, 2002.
  28. Capítulos de libro
  29. Adorno, Theodor W. «On Popular Music», en Simon Frith y Andrew Goodwin (ed.) On Record: Rock, Pop, and the Written Word. London & New York: Routledge, 1990.
  30. Caballero Parra, Carlos Andrés. «Afrosound: La tecnología de audio en sus grabaciones y el uso creativo en la industria del disco en Colombia, 1960-1970», en Tobón Restrepo, Alejandro Santamaría-Delgado, Carolina y Gil Araque Fernando (eds.), Reverberaciones: estudios sobre las músicas populares en Colombia en el marco de la IASPM-AL 2020. Santiago de Cali: Sello Editorial Javeriano, 2023.
  31. González Henríquez, Adolfo. «Música popular e identidad en Barranquilla, 1940-2000: De la cultura tropical a la identidad global», en Mauricio Pardo Rojas (ed.), Música y sociedad en Colombia: Traslaciones, legitimaciones e identificaciones. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2009.
  32. Laing, Dave. «The recording industry in the twentieth century», en editado por Lee Marshall, The International Recording Industries, Routledge Advances in Sociology. Oxford & New York: Routledge, 2013.
  33. Restrepo Gil, Mauricio. «Primeras grabaciones hechas en discos de 78 revoluciones en Colombia 1913-1949», en Repertorio histórico de la Academia Antioqueña de Historia, vol.112, núm.193, 2018, pp. 181-208.
  34. Reyes, Laura Lisette. «La materialidad amerindia, entre relatos míticos y colecciones: una biografía de Konrad Theodor Preuss». En Bérose - Encyclopédie internationale des histoires de l’anthropologie. Paris, 2018.
  35. Artículos de revista
  36. Castellanos, Nelson. «La radio colombiana, una historia de amor y de olvido», en Signo y Pensamiento, vol. 39, 2001, pp.15-23.
  37. Gronow, Pekka. «The Record Industry: The Growth of a Mass Medium», en Popular Music, vol. 3, 1983, pp. 53-75.
  38. Guingue-Valencia, Lucas Mateo, y Daniel Grisales Betancur. «Discos que asustan a los periodistas: música de carrilera y modernidad campesina en Colombia a mediados del siglo XX», en Contrapulso: Revista latinoamericana de estudios en música popular, vol.4, núm. 2, 2022, pp.94-109. https://doi.org/10.53689/cp.v4i2.131.
  39. Osses Rivera, Sandra Liliana. «Cincuenta años de Radio Comunitaria en Colombia. Análisis sociohistórico (1945-1995)», en Revista Científica General José María Córdova, vol.13, núm.16, 2015, pp. 263-83.
  40. Santamaría Delgado, Carolina, Juan Sebastián Ochoa Escobar, Amparo Álvarez García, Federico Ochoa Escobar, y Juan Pablo Lopera Londoño. «Repensando el poder de las disqueras: el caso de las industrias de la música tropical y la canción romántica en Medellín en los años sesenta)», en Resonancias: Revista de investigación musical, núm.46, 2020, pp. 79-98.
  41. Santamaría-Delgado, Carolina. «Establecimiento y consolidación de la industriadel disco en Colombia entre las décadas del cincuenta y el sesenta: economía, industria cultural y creatividad musical», en Artes la Revista 16, núm. 23, 2017, pp.138-56.
  42. Silva, Renán. «Ondas nacionales. La política cultural de la república liberal y la Radiodifusora Nacional de Colombia», en Análisis Político, vol. 41, 2000, pp. 3-22.
  43. Tesis, ponencias, documentos y otros inéditos
  44. Guingue Valencia, Lucas Mateo. A Social History of a So-called «Golden Age» of Music Industrialization: Production in Colombian Recording and Sound Technology Industries, 1949-1963, (doctoral Dissertation), University of Westminster, 2019.
  45. Massiris Cabeza, Ángel. «Producción fonográfica y radiodifusión: Nacimiento de la industria discográfica colombiana». Blogspot. Cultura musical del Caribe colombiano (blog), 3 de febrero de 2024. https://musicaribecol.blogspot. com/2024/01/produccion-fonografica-y radiodifusion.html.
  46. White, Thomas H. «United States Pioneer Broadcast Service Stations: Actions Through June, 1922». United States Early Radio History (blog), 1 de enero de 2023. https://earlyradiohistory.us/pion622l.htm.