Education in the construction of a citizen’s model, 1910-1948
Published 2015-08-19
Keywords
- Colombia,
- education,
- citizenship,
- history,
- nation
How to Cite
Abstract
This article will approach to the citizen’s model and the construction of the Nation-State in Colombia. Likewise, a critical reading of the research problem is developed from the “educational path”, understood as one of the strategies used in the developing Latin American countries to create a citizen’s model and contribute to the production of the intended cultural homogeneity. This a topic of a growing concern in our country, since it is related to the understanding of the creation process of a nation and the construction of the State, and especially, by the contribution to the history of education in that regard. The documentation task led to identify and create an archive of the research, in which the school handbooks and the official documentation are crucial as well. According to the documentary search, a total of 40 school texts or handbooks were found, out of which 19 were about the History of Colombia, 16 to Civic Instruction and 5 to Good manners. The history, civic instruction and good manners handbooks, and the official documentation of the time comprise the historical materials that, through the criticism of the sources and the interpretation, help us understand the projects at stake, the expectations of the different concerned groups and the tensions experiences, to the extent expressed by the institutional designs, the ideas or values about the education of that citizen that the Colombian nation needed and about how to disseminate them between the students at that time.
Downloads
References
Fuentes Primarias
Publicaciones seriadas
Diario Oficial No. 12122, 14 de julio de 1904, Decreto 491 de 1904.
Diario Oficial No. 14923, 20 de junio de 1913, Decreto 536 de 1913.
Diario Oficial No. 20645, 15 de noviembre de 1927, Ley 56 de 1927.
Diario Oficial No. 2318, 19 de mayo de 1936.
Diario Oficial No. 26851, 22 de octubre de 1948.
Documentación primaria impresa
BOHÓRQUEZ CASALLAS, Luis Antonio, Civismo: para el quinto grado de primaria, Bogotá, Voluntad, [s.f.] .p.63
HENAO, Jesús María y ARRUBLA, Gerardo, Historia de Colombia: para la enseñanza secundaria, Bogotá, Escuela tipográfica salesiana, 1911. p. 560.
HERMANOS MARISTAS, Aprendamos nuestra historia, Bogotá, Voluntad, 1945.
HERMANOS MARISTAS, Colombia nuestra patria: historia y geografía 4o. grado primaria, Cali, Norma, [s.f.]. P.184
HERMANOS MARISTAS, Historia de Colombia: enseñanza secundaria y primaria superior, Bogotá, Ed. Lumen Christi, 1940. p. 288.
ZAPATA, José, Cartera patriótica, Medellín, Imprenta Oficial, 1925.p. 402.
Fuentes Secundarias
Libros
ALMARIO GARCÍA, Óscar, Los sujetos colectivos en la formación del Estado nacional colombiano, Medellín, Universidad Nacional de Colombia, 2007.
ANDERSON, Benedict, Comunidades imaginadas: reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo, México, Fondo de Cultura Económica, 1997.
BACZKO, Bronislaw, Los imaginarios sociales. Memorias y esperanzas colectivas, Buenos Aires, Nueva Visión, 1984.
BÁEZ OSORIO, Miryam, Las Escuelas Normales y el cambio educativo en los Estados Unidos de Colombia en el Periodo Radical, 1870-1886, Tunja, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2004.
COLMENARES, Germán, Las convenciones contra la cultura. Ensayo sobre la historiografía hispanoamericana del siglo XIX, Bogotá, Tercer Mundo Editores, 1987.
FLORESCANO, Enrique, Etnia, Estado y Nación. Ensayo sobre las identidades colectivas en México, México, Taurus, 2003.
FONTANA, Joseph, La historia de los hombres, Barcelona, Crítica, 2001.
GAUCHET, Marcel, MANENT, Pierre y RONSAVALLON, Pierre, Nación y modernidad, Buenos Aires, Ediciones Nueva Visión, 1997.
GÓMEZ, Elías, La ciudadanía en el federalismo. El proceso de construcción de ciudadanos en el Estado soberano de Cundinamarca 1863-1878, Bogotá, Editorial Pontificia Universidad Javeriana, 2009.
GUERRA, François-xavier, Modernidad e Independencias, México: Fondo de Cultura Económica, 1993.
HERRERA CORTÉS, Martha Cecilia, PINILLA DÍAZ, Alexis Vladimir y SUAZA, Luz Marina, La identidad nacional en los textos escolares de ciencias sociales: Colombia 1900-1950, Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional, 2003.
HOBSBAWM, Eric, Naciones y nacionalismo, 1780, 2.ed, Barcelona, Crítica, 1997.
HOBSBAWM, Eric y RANGER, Terence, The Invention of Tradition, New York, Cambridge University Press, 1983.
KÖNIG, Hans, En el camino hacia la Nación: Nacionalismo en el proceso de formación del Estado y de la Nación de la Nueva Granada, 1750 a 1856, Bogotá, Banco de la República, 1994.
KÖNIG, Hans, (comp.), Estado-nación, Comunidad Indígena, Industria: Tres debates al final del milenio, Asociación de Historiadores Latinoamericanistas Europeos, 2000.
ROSANVALLON, Pierre, La consagración del ciudadano: Historia del sufragio universal, México, Instituto Mora, 1999.
SÁBATO, Hilda (Comp.), Ciudadanía política y formación de las naciones: perspectivas históricas de América Latina, México, El Colegio de México, 1999.
SILVA, Renán, República liberal, intelectuales y cultura popular, Medellín, La Carreta, 2005.
SMITH, Anthony, Nacionalismo: teoría, ideología, historia, Alianza Editorial, 2007.
URREGO, Miguel Ángel, Intelectuales, Estado y Nación: De la guerra de los Mil Días a la constitución de 1991, Bogotá, Siglo del Hombre Editores, 2002.
WALLERSTEIN, Immanuel (Coord.), Abrir las ciencias sociales. Informe de la Comisión Gulbenkian para la reestructuración de las ciencias sociales. México: Siglo xxI Editores - Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades, UNAM, 1999.
Capítulos de libros
FLORESCANO, Enrique, “Un conflicto de hoy y del futuro: las relaciones entre las Etnias, el Estado y la Nación en México”, en LABASTIDA, Julio, DEL CAMPO, Martín y CAMOU, Antonio (Coords.), Globalización y Democracia. México y América Latina, México, Siglo xxI Editores, 2001, pp. 394-405.
GUERRA, Françoise-xavier, “El soberano y su reino. Reflexiones sobre la génesis del ciudadano en América Latina”, en SABATO, Hilda (Comp.), Ciudadanía política y formación de las naciones. Perspectivas históricas de América latina, México, Fondo de Cultura Económica, 1999, pp. 33-61.
KNIGHT, Alan, “Pueblo, política y nación, siglos xIx y xx”, en URIBE, Víctor Manuel y ORTIZ MESA, Luis Javier (Eds.), Naciones, gentes y territorio, Medellín, Universidad de Antioquia, pp. 370-406.
QUIJADA, Mónica, “El paradigma de la homogeneidad”, en Quijada, M., BERNAND, C y SHNEIDER, A, Homogeneidad y nación. Con un estudio de caso: Argentina, siglos XIX y XX, Madrid, CSIC, 2000.
QUIJADA, Mónica, “Los confines del pueblo soberano. Territorio y diversidad en la Argentina del siglo xIx”, en COLOM GONZÁLEZ, Francisco (Ed.), Relatos de Nación. La construcción de las identidades nacionales en el mundo hispánico. Madrid / Frankfurt am Mein: Iberoamericana / Vervuert. Vol. II. 2005.
LENIS BALLESTEROS, César, “Memoria, olvido y construcción de identidades: la enseñanza de la historia patria en Colombia 1850-1911”, en ALMARIO GARCÍA, Óscar, Grupo Etnohistoria y estudios sobre Américas negras, Publicación en CDROOM, Medellín, Universidad Nacional de Colombia, 2008.
MARSHALL, Thomas Humphrey, “Citizenship and Social Class”, en Class, Citizenship, and Social Development, Westport, Connecticut, Greenwood Press, 1964.
SÁNCHEZ, Cecilia, “El surgimiento de los Estados-Nación y las políticas pedagógicas como herramientas de integración social y de control en Iberoamérica en el siglo xIx”, en ROIG, Arturo Andrés (Ed.), El pensamiento social y político iberoamericano del siglo XIX, Madrid, Editorial Trotta, 2000, pp. 109- 126.
Artículos
HERRERA, Martha Cecilia, “El memorial de las identidades: entre héroes y villanos. En la busca de sí y de los demás también”, en Revista Folios, Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional, Ene-jun 2007. pp. 53-61.
HERRERA, Martha Cecilia, “Perspectiva pedagógicas de los textos escolares de Ciencias Sociales en la primera mitad del siglo xx”, en Revista Pedagogía y Saberes, Bogotá, Universidad Pedagógica Nacional, vol. 17, 2002. pp. 5-16.
QUIJADA, Mónica, “¿Qué Nación? Dinámicas y dicotomías de la nación en el imaginario hispanoamericano del siglo xIx”, en Cuadernos de Historia Latinoamericana. No. 2. Hamburg. Asociación de Historiadores Latinoamericanistas Europeos, 1994.
Publicaciones en internet
CARDONA, Patricia, “La Nación de papel: Textos escolares, política y educación en el marco de la reforma educativa de 1870”, en Co-herencia, Enero-Julio 2007, <http://redalyc.uaemex.mx/pdf/774/77440605.pdf.
GONZÁLEZ, Fernán, “El concordato de 1887. Los antecedentes, las negociaciones y el contenido del Tratado con la Santa Sede”, Biblioteca virtual Luis Ángel Arango, Mayo 1993, http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/revistas/credencial/mayo1993/mayo1.hm.
Ponencias
ALARCÓN MENESES, Luís, “Ciudadanía y nación en los textos escolares colombianos del siglo xIx”, en Independencia y transición a los estados nacionales en los países andinos: Nuevas perspectivas, Memorias del Segundo Módulo Itinerante de la Cátedra de Historia de Iberoamérica, Cartagena de Indias, Agosto 10 a 13 de 2004, Bucaramanga, Universidad Industrial de Santander, 2005.
Otros
ALMARIO GARCÍA, Óscar, “Presentación”, en Grupo Etnohistoria y estudios sobre Américas negras, Publicado en CDROOM, Medellín, Universidad Nacional de Colombia, 2008.