The Rosary School Strike and University Reform in Colombia (1930)
Published 2017-10-05
Keywords
- Bogotá,
- Colegio del Rosario,
- Student Strike,
- University reform
How to Cite
Copyright (c) 2017 Anuario de Historia Regional y de las Fronteras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
In this article we analyze the students strike of the College of Our Lady of the Rosary, which took place in 1930. The importance of this conflict analysis is that brought to the political debate the relevance of the university reform, a claim driven unsuccessfully by Colombian students since 1919. From the reconstruction of the actors appeals and the description of the resulting political tensions of the conflict, the symbolic value of Bogotá’s university students is emphasized through their participation in the officer’s elections of the high educational institutions, as in the Rosary School in 1930. The interpretation of the strike is done from a critical reading of different sources: periodical publications and official documents of the time, and secondary literature of the Rosary School and university reform in Colombia.
Downloads
References
Fuentes primarias
Informes oficiales
Memoria del Ministro de Educación Nacional al Congreso de 1929. Bogotá: Imprenta Nacional, 1929.
Memoria del Ministro de Educación Nacional al Congreso. Bogotá: Imprenta Nacional, 1932.
Publicaciones periódicas
Cromos, Bogotá, 1930.El Diario Nacional, Bogotá, 1930.El Tiempo, Bogotá, 1930.Fantoches, Bogotá, 1930.
Mundo al Día, Bogotá, 1930.
Revista del Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario, Bogotá, 1930.
Revista Jurídica, Bogotá, 1927.
Fuentes secundarias
Libros
Álvarez Cobelas, José. Envenenados de cuerpo y alma. La oposición universitaria al franquismo en Madrid (1939-1970). Madrid: Siglo XXI de España, Madrid.
Arias, Ricardo. Los Leopardos. Una historia intelectual de los años 1920. Bogotá: Uniandes-Ceso, 2007. Gaitán Bohórquez, Julio. El Colegio del Rosario y el proyecto decimonónico de universidad en Colombia: un intento de reconstrucción desde la normatividad. Bogotá: Universidad del Rosario, 2002.
Gómez Martínez, Alberto y Martínez Simanca, Albio. Estudiantes y cambios generacionales en la sociedad colombiana (1910-1934). Bogotá: Graficas Ducal, 2012.
Guillen de Iriarte, María Clara. Rectores y rectorías del Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario 1653-2003. Bogotá: Academia Colombiana de Historia, 2003.
Guillen de Iriarte, María Clara. Los estudiantes del Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario 1826-1842. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2008.
Mayorga García, Fernando. El Estado y el Colegio del Rosario en el siglo XIX: una historia de luces y sombras. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2010.
Ortiz Rodríguez, Álvaro Pablo. Historia de la Facultad de Filosofía y Letras del Colegio Mayor de Nuestra Señora del Rosario 1930-1999. Bogotá: Editorial Universidad del Rosario, 2006.
Solari, Aldo E. Estudiantes y política en América Latina. Caracas: Monte Ávila Editores, 1968.
Capítulos de libro
Jaramillo Uribe, Jaime. “La educación durante los gobiernos liberales. 1930-1946”, en Nueva Historia de Colombia. Bogotá: Planeta, 1989.
Silva, Renán. “La educación en Colombia. 1880-1930”, en Nueva Historia de Colombia.Bogotá: Planeta, 1989. Soto Arango, Diana. “El movimiento de estudiantes y catedráticos en Santa Fe de Bogotá a fines del siglo XVIII”, en Marsiske, Renate (coord.), Movimientos estudiantiles en la historia de América Latina, tomo I. México D.F.: Universidad Autónoma de México, 1999.