Catholic devotions, religious practices, and brotherhoods in Colombia (16th-19th centuries): a bibliographical approach
Published 2020-01-24
Keywords
- church,
- religious practice,
- historiography,
- Colombia,
- balance
- devotion,
- brotherhood ...More
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
In this article it is made a bibliographical approach to the academic works carried out around the religious context and whose specific themes have been: i) Catholic devotions; ii) religious practices; and iii) brotherhoods in Colombia, from the colonial period to the nineteenth century. Methodologically, it has started from an exhaustive search of bibliography related to the themes of work, mainly in libraries, digital repositories and in the different databases of specialized journals. On the other hand, the article describes trends and approaches addressed by the authors, taking into account factors such as the type of sources used, the theoretical-methodological apparatus and the hypotheses, conclusions and debates raised. Finally, some issues are suggested for future works which cover the religious practice as a social and cultural component.
Downloads
References
Fuentes secundarias
Libros
Abadía Quintero, Carolina. De cómo salvar el alma. Estudio de la religiosidad popular, devocional y testamental de Santiago de Cali (1700-1750). Cali: Universidad del Valle, Facultad de Humanidades, Departamento de Historia, 2014.
Acosta Luna, Olga Isabel. Nuestra Señora de Campo: historia de un objeto en Santafé de Bogotá; siglos XVI al XX. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2001.
Acosta Luna, Olga Isabel. Milagrosas imágenes marianas en el Nuevo Reino de Granada. Madrid: Iberoamericana- Vervuert, 2011.
Agulhon, Maurice. Política, imágenes, sociabilidades, de 1789 a 1989. Prensas de la Universidad de Zaragoza, Zaragoza, 2016.
Álzate, Carlos Mario y Benavides, Fabian Leonardo. Religiosidad e Imagen: Aproximaciones a La Colección de Arte Colonial de La Orden de Predicadores de Colombia. Bogotá: Ediciones USTA. 2015.
Arango, Gloria Mercedes. Sociabilidades católicas, entre la tradición y la modernidad. Antioquia, 1870-1930. Medellín: Universidad Nacional de Colombia, Sede Medellín, 2004.
Arcila Robledo, Gregorio. Historia de la cofradía de la Inmaculada de San Francisco en Bogotá desde su más remoto origen. Bogotá: Lits. Iris, 1958.
Arboleda, Carlos. El politeísmo católico. Las novenas como expresión de una mentalidad religiosa Colombia S.XIX-XX. Medellín, Editorial Universidad Pontificia Bolivariana, 1999.
Benavides Silva, Fabian Leonardo y Daniel Unigarro. La Novena del Niño Dios en Colombia: Historia de una devoción y tradición navideña de finales del siglo XVIII a nuestros días. Bogotá: Universidad Santo Tomas, 2017.
Burke, Peter. Visto y no visto: El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica, 2001.
Caicedo Osorio, Amanda. Construyendo la hegemonía Religiosa: los curas como agentes hegemónicos y mediadores socioculturales (Diócesis de Popayán, Siglo XVIII). Bogotá: Ediciones Uniandes, 2008.
Cárdenas Guerrero, Eduardo. Pueblo y religión en Colombia (1780-1820): estudio histórico sobre la religiosidad popular de Colombia (Nueva Granada) en los últimos decenios de la dominación española. Bogotá: Archivo Histórico Javeriano, 2004.
Connaughton Brian. Entre la voz de Dios y el llamado de la patria. Religión, identidad y ciudadanía en México, siglo XIX. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica, 2014.
Cortés Guerrero, José David. La batalla de los siglos. Estado, Iglesia y Religión en Colombia en el siglo XIX. De la Independencia a la Regeneración, (Bogotá, Universidad Nacional de Colombia, 2016).
Di Stefano, Roberto. De Las Cofradías a las Organizaciones de la Sociedad Civil-Historia de la iniciativa asociativa en Argentina 1776–1990. Buenos Aires: EdiLab, 2002.
Díaz Cárdenas, Gloria. Testamentos, muerte y salvación. Una aproximación histórica a la representación de la muerte en el Nuevo Reino de Granada. Bogotá, UNIMINUTO, 2010.
Fajardo de Rueda, Marta. El Arte Colonial Neogranadino. A La Luz Del Estudio Iconográfico e Iconológico. Bogotá: Convenio Andrés Bello, 1999.
Ferreira Esparza, Carmen Adriana. Economía espiritual, entre lo terrenal y lo celestial, Pamplona siglo XVIII. Escuela de Historia UIS, Bucaramanga, 2001.
Freedberg, David. El poder de las imágenes: Estudios sobre la historia y la teoría de la respuesta. Madrid: Ediciones Cátedra, 1992.
González, Pilar. Civilidad y política en los orígenes de la nación argentina. Las sociabilidades en Buenos Aires, 1829-1862. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica, 2008.
Grupo de Investigación Religión, Cultura y Sociedad. Historiografía sobre religión, cultura y sociedad en Colombia producida entre 1995 y el 2000. Medellín: Universidad Nacional de Colombia/ Universidad de Antioquia/ Universidad Pontificia Bolivariana/Universidad Luis Amigó, 2001.
Hobsbawm, Eric J., ed. La invención de la tradición. Barcelona, ES: Crítica, 2002.
Houtart, François. Sociología de la religión. México: Plaza y Valdés Editores, Universidad Iberoamericana,1992.
Jiménez Meneses, Orián. Fiesta, Memoria y Nación. Ritos, Símbolos y Discursos, 1573-1830. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2010.
Lara Romero, Héctor. Fiestas y juegos en el reino de la Nueva Granada: siglos XVI-XVIII. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2015.
Loaiza Cano, Gilberto. Sociabilidad, religión y política en la definición de la Nación. Colombia 1820-1886. Bogotá, Universidad Externado de Colombia, Colección Bicentenario del Centro de Estudios en Historia, 2011.
Londoño, Patricia. Religión, cultura y sociedad en Colombia, Medellín y Antioquia 1850-1930. Traducido por Carlos José Restrepo. Bogotá D.C. Fondo de cultura económica, 2004.
Navarrete, María Cristina y Álvarez Ramírez, William. Prácticas religiosas de los negros en la colonia, Cartagena, Siglo XVII. Cali: Editorial Facultad de Humanidades, 1995.
Pabón Villamizar, Silvano. El Cristo del humilladero de Pamplona de Indias (Siglos XVI-XX), Historia de una devoción secular: La cofradía, la imagen, la ermita, las hermandades, la ciudad. Pamplona-Colombia, 1994.
Pérez Pérez, María Cristina. Circulación y apropiación de imágenes religiosas en el Nuevo Reino de Granada, siglos XVI-XVIII. Bogotá: Ediciones Uniandes, 2016.
Plata, William, y otros. Conventos dominicanos que construyeron un país, Bucaramanga, Universidad Santo Tomas, 2010.
Plata, William. Vida y muerte de un convento. Dominicos y sociedad en Santafé de Bogotá (Colombia), siglos XVI-XIX. Salamanca: Ediciones San Esteban, 2012.
Rodríguez González, Ana Luz. Cofradías, capellanías, epidemias y funerales. Una mirada al tejido social de la independencia. Bogotá, Banco de la República, ed. Áncora editores, 1999.
Sebastián, Santiago. Contrarreforma y Barroco. Madrid: Alianza Formal, 1981.
Sebastián, Santiago. El Barroco Iberoamericano. Mensaje Iconográfico. Madrid: Ediciones Encuentro. S.A. 1990.
Sebastián, Santiago. Estudios sobre el arte y la arquitectura coloniales en Colombia. Bogotá: Corporación la Candelaria/Convenio Andrés Bello, 2006.
Serrano, Sol. ¿Qué hacer con Dios en la República? Política y secularización en Chile (1845-1885), Santiago de Chile, Fondo de Cultura Económica, 2008.
Sotomayor, María Lucia. Cofradías, caciques y mayordomos: Reconstrucción social y organización política en los pueblos de indios, siglo XVIII. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia, 2004.
Toquica, María Constanza. “A Falta De Oro: Linaje, crédito y salvación una historia del Real Convento de Santa Clara de Santafé de Bogotá, Siglos XVII XVIII”. Bogotá: Editorial Universidad Nacional de Colombia, 2008.
Veloza, Sindy Paola Veloza. La política entre nubes de incienso: la participación política de las sociedades católicas bogotanas (1863 – 1885). Bogotá: Universidad del Rosario, 2013.
Vences Vidal, Magdalena. La Virgen de Chiquinquirá, Colombia. Afirmación dogmática y frente de identidad. México: Museo de la Basílica de Guadalupe, 2008.
Villalobos Acosta, María Constanza. Artificios en un palacio celestial: Retablos y cuerpos sociales en la iglesia de San Ignacio. Santafé de Bogotá, siglos XVII y XVIII. Bogotá: Instituto Colombiano de Antropología e Historia, 2012.
Capítulos de libros
Borja Gómez, Jaime Humberto. “La Ciudad de Las Reliquias y Cuerpo Social. Retorica e Imagen Jesuítica en el Nuevo Reino de Granada”, Escrituras de La Modernidad. Los Jesuitas Entre Cultura Retorica y Cultura Científica. Ed. Perla Chinchilla. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana, 2008.
Pérez Pinzón, Luis Rubén, “Pensar la muerte: miedos e imaginarios en la provincia de Girón., Siglo XVIII”. En: Plata Quezada, William Elvis, ed., El Hecho Religioso. Historia en perspectiva regional, Bucaramanga: Dirección Cultural UIS, 2013.
Plata Quezada, William Elvis, “De las reformas liberales al triunfo del catolicismo intransigente e implantación del paradigma romanizador”. En: Bidegaín, Ana María, (Coord.) Historia del cristianismo en Colombia. Corrientes y diversidad, Bogotá, Taurus, 2004.
Plata Quezada, William Elvis, “La Romanización de la Iglesia en el siglo XIX, proyecto globalizador del tradicionalismo católico”. En: Bidegain, Ana María (Comp.) Globalización y diversidad religiosa en Colombia, Bogotá, Universidad Nacional de Colombia, 2005.
Toquica, María Constanza. “El barroco neogranadino: de las redes de poder a la colonización del alma”. En: Bidegaín, Ana María, ed., Historia del cristianismo en Colombia. Corrientes y diversidad, Bogotá: Taurus, 2004.
Arango, Gloria Mercedes. “Las cofradías, las asociaciones católicas y sus formas de sociabilidad, Antioquia, Siglo XIX”. Colombia Revista de Extensión Cultural de la Universidad Nacional de Colombia Sede Medellín, 34-35. (1995). 94 -104.
Borja Gómez, Jaime Humberto. “La pintura colonial y el control de los sentidos”. Calle14: revista de investigación en el campo del arte. 4. (2010): 58-67.
Borja Gómez, Jaime Humberto. “Temas y problemas en la pintura colonial neogranadina”. Quiroga: Revista de Patrimonio Iberoamericano, 3. (2013): 26-38.
Borja Gómez, Jaime Humberto. “Pintura y Narración: Vidas Ejemplares y El Sujeto Colonial Neogranadino”. Revista UIS Humanidades, 37. (2009): 155–174.
Borja Gómez, Jaime Humberto. “Cuerpo y mortificación en la hagiografía colonial neogranadina”. Theologica Xaveriana, 57. (2007): 259-285.
Borja Gómez, Jaime Humberto. “Purgatorios y juicios finales: las devociones y la mística del corazón en el Reino de Nueva Granada”. Historia Crítica, 39. (2009): 80-100.
Brizuela Molina, Sofía. “¿Cómo se funda un convento? Algunas consideraciones en torno al surgimiento de la vida monástica femenina en Santa Fe de Bogotá (1578-1645).” Anuario de Historia Regional y de las Fronteras, 22. (2017): 165-192.
Brizuela Molina, Sofía. “El Mayor Escarnio Que En Esta Tierra Ha habido”. Abuso De Poder, persecución Y Violencia En Torno a La fundación Del Carmelo De Santa Fe De Bogotá (1597-1608), Fronteras De La Historia, 24. (2019): 8-34.
Castro, Beatriz. “Caridad y Beneficencia en Cali, 1848-1898”, Boletín Cultural y Bibliográfico, 22. (1990): 66-80.
Castro, Beatriz. “Las sociedades de ayuda mutua en Colombia”. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 29. (2002): 195-221.
Cortes Guerrero, José David. “Balance bibliográfico sobre la historia de la Iglesia Católica en Colombia. 1945-1995”. Historia Crítica, 12. (1996): 17-27.
Cruz Medina, Juan Pablo. “La Pintura de la Sagrada Familia. Un Manual de relaciones familiares en el mundo de la Santafé del siglo XVII”. Memoria Y Sociedad, 18. (2014): 100 – 117.
De Roux, Roberto. “La romanización de la Iglesia católica en América Latina: una estrategia de larga duración”, Pro-Posições [online], 25. (2014): 31-54.
Espinosa Fernández Carlos, y Aljovín, Cristóbal. “Conceptos clave del conservadurismo en Ecuador, 1875-1900”, Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura 42. (2015): 179-212.
Fajardo de Rueda, Marta. “El espíritu barroco en el arte colonial”. Ensayos: Historia y Teoría del Arte, 3. (1996): 58-76.
Ferreira Esparza, Carmen Adriana. “Nuestra Señora de las Angustias del Pueblo de Indios de Labateca. La doble cara de la Cofradía Colonial” Anuario De Historia Regional Y De Las Fronteras, 6. (2001): 455-483.
Gutiérrez Sierra, Édgar, “La virgen de la Candelaria: fiesta, idoloclastía y colonización de imaginarios en Cartagena de Indias” Cuadernos de Literatura del Caribe e Hispanoamérica, 7. (2008): 1-14.
Jiménez Meneses, Orián. “Devoción, fiesta y poblamiento en las fronteras del Nuevo Reino de Granada, 1650-1800”. Diálogos Revista Electrónica de Historia 18. (2017): 36-58.
Jiménez Meneses, Orián. “Esclavitud, libertad y devoción religiosa en Popayán. El santo Ecce Homo y el mundo de la vida de Juan Antonio de Velasco, 1650-1700.” En: Historia Crítica, 56. (2015).
Jurado, Juan Carlos. “Terremotos, pestes y calamidades. Del castigo a la misericordia de Dios en la Nueva Granada. Siglos XVIII y XIX”. Procesos Históricos. Revista de Historia y Ciencias Sociales, 5. (2004): 13-45.
López, María del Pilar. “El oratorio: espacio doméstico en la casa urbana en Santa Fe durante los siglos XVII y XVIII”. Ensayos. historia y teoría del. arte, 8. (2003): 157-226.
Mantilla Ruiz, Luis Carlos. “Entre el avance y la insatisfacción: los últimos 50 años de historia de la Iglesia en Colombia (1965-2015)”. Anuario de Historia de la Iglesia 25. (2016): 59-89.
Pérez, María Cristina. “Sotos con santos en lienzos y esculturas La apropiación de la imagen religiosa en la Provincia de Antioquia, segunda mitad del siglo XVIII”. Fronteras de la Historia 14. (2009) 40-65.
Plata, William. “Entre ciencias sociales y teología: historiografía sobre la Iglesia católica en Colombia y América Latina. 1950-2005”. Franciscanum. Revista de las ciencias del espíritu, 52. (2010): 159-206.
Silva Prada, Natalia. “Cruce de jurisdicciones: tensión política en los cabildos y cofradías novohispanas del último cuarto del siglo XVIII”. Fronteras de la historia, 3. (1998): 119-154.
Silva Ramírez, Lina Marcela. “Actos devocionales y enfermedad: encarnación del milagro en el nuevo reino de granada durante el siglo XVIII”. Diálogo Andino - Revista de Historia, Geografía y Cultura Andina, 54. (2017): 113-125.
Silva Ramírez, Lina Marcela y Gutiérrez Avendaño, Jairo. “Formas de apropiación material e inmaterial del milagro entre la población neogranadina, siglos XVI, XVII y XVIII”. Memoria Americana. Cuadernos de Etnohistoria, 24. (2016): 7-31.
Silva Ramírez, Lina Marcela. “Creer para ver. Instauración del discurso milagroso entre la población del Nuevo Reino de Granada, siglos XVI, XVII y XVIII”. Revista de Ciencias de las Religiones, 21. (2016): 185-210.
Vences Vidal, Magdalena. “Manifestaciones de la religiosidad popular en torno a tres imágenes marianas originarias: la unidad del ritual y la diversidad formal”. Latinoamérica. Revista de Estudios Latinoamericanos, 49. (2009): 97-126.
Tesis, ponencias, documentos y otros inéditos
Acosta Luna, Olga Isabel. “Las «Milagrosas Imágenes» Marianas y la Devoción Barroca en el Nuevo Reino de Granada”. IV Congreso Internacional do Barroco Íberoamericano. Lisboa, 2008.
Almario Chávez, Carlos Andrés, “La Hermandad de Jesús Nazareno en Floridablanca 1890-1990”. Tesis de pregrado en Historia, Bucaramanga, Universidad Industrial de Santander, 2015.
Hernández Fernández, Diana Paola, “Historia de las comunidades religiosas femeninas en Colombia. Un balance Historiográfico” Memorias del XVIII Congreso Colombiano de Historia, Vol. XVIII, Medellín, 2017.
Jaimes Rodríguez, Jerson Fidel, “Los nazarenos en Bucaramanga: Historia de una Hermandad, siglos XIX-XX (1852-1950)”. Tesis de pregrado en Historia y Archivística, Bucaramanga, Universidad Industrial de Santander, 2018.
Luna Zamora, Karol Viviana, “Cofradías y capellanías en el monasterio de las conceptas: una actitud del imaginario religioso ante la muerte por parte de los habitantes de la provincia de pasto 1809-1824”. Especialización en estudios latinoamericanos, Universidad de Nariño, Pasto, 2009.
Osorio, Tulia del Carmen, “Cofradías en la gobernación de Popayán, siglo XVIII”. Tesis de Licenciatura en Historia, Cali, Universidad del Valle, 1991.
Shears Cousins, Karen. “Miracles and Memory: The Virgin of Chiquinquirá and her People in the Seventeenth-Century New Kingdom of Granada”. Tesis, Doctorado en Historia University of Toronto, 2018.
Silva Prada, Natalia, “Teatro cofradíal: acercamiento a los significados de la cofradía colonial. Cali-Popayán, Siglo XVIII”. Tesis de Licenciatura en Historia, Cali, Universidad del Valle, 1992.
Silva Ramírez, Lina Marcela. “Creer para ver. Instauración, apropiación e instrumentalización del milagro en el Nuevo Reino de Granada siglos XVII y XVIII”. Tesis Maestría en Historia, Medellín, Universidad de Antioquia, 2014.
Torres Sánchez, David Yaviv. “Mortificación y martirio en el barroco colonial Aproximaciones a una metafísica del cuerpo barroco. Siglos XVII y XVIII”. Tesis pregrado en Historia, Bogotá Pontificia Universidad Javeriana, 2012.
Wendell Graff, Gary, “Cofradías in the New Kingdom of Granada: Lay Fraternities in a Spanish American Frontier Society, 1600-1755”. Tesis Doctoral, Michigan, U.S.A., University of Wisconsin, 1973. (Biblioteca Luis Ángel Arango).
Zuleta, Darío Arturo, “A buena vida buena muerte, prácticas de la congregación de la Buena Muerte en Bogotá (1884-1911), Tesis de Maestría en Historia, Bogotá, Pontificia Universidad Javeriana, 2017.