Clío Networks built in regions that transform space through time: relationships between teaching and the regional History
Published 2020-12-18
Keywords
- History,
- Teaching,
- Social sciences,
- Regional history,
- Region
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This article is part of the results of the research “The formation of Historical Awareness from the study of regional History” and attempts to contribute to the
processes of teacher training in this field. A concrete approach was made to the teaching of Regional History as well as a position of thinking about History, as
well as a methodology for its study. The development of the research was done from Grounded Theory, with an integration between theoretical and practical work as the axis to propose a substantive theory. It is concluded that the historical region is a way of developing procedures typical of history and that they give the teacher of basic and secondary education, the possibility of relating the region in the classrooms from possibilities of dynamic studies on border relations and the relationship of the communities in them.
Downloads
References
- Entrevistas a docentes en ejercicio y formación, Licenciatura en Ciencias Sociales, Universidad de Caldas. Julio-septiembre de 2011.
- Cortina, Adela. Ciudadanos del mundo, hacia una teoría de la ciudadanía. Madrid: Alianza Editorial, 1997.
- Nates, Beatriz., Jaramillo, Pablo y Hernández, Gregorio. Más allá de la historia, sentidos de pertenencia, socialización y economía en el concepto de pueblo de los Andes. Manizales, Colombia: Editorial Universidad de Caldas, 2004.
- Santos, Milton. Metamorfosis del espacio habitado. Barcelona, España: Editorial Oikos-tau , 1996.
- Valls, Rafael. “La enseñanza de la historia: entre polémicas interesadas y problemas reales” En: Miradas a la historia: reflexiones historiográficas en recuerdo de Miguel Rodríguez Universidad de Murcia, 2004.
- Van Young, Eric, “Haciendo historia regional: Consideraciones metodológicas y teóricas” En: Pérez, P. Comp. Región e historia en México (1700- 1850): Métodos de análisis regional, 99-122). México: Instituto de Investigaciones José Luis Mora Universidad Metropolitana, 1987.
- Acevedo Tarazona, Álvaro. “La historia regional: un campo abierto de problemas”, Revista de Ciencias Humanas UTP, 11.45 (2005): 99-108.
- Cruz Osma, Sandra Milena. “Enseñanza de la Historia Regional en la Licenciatura en Ciencias Sociales de la Universidad de Caldas, Colombia”, Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (2007): 111-131.
- Fernández, Sandra. “Tras las huellas de lo local y lo regional: notas críticas y tendencias del análisis en la historiografía Argentina”. Revista Historia da historiografía 3 (2009): 161-166.
- Miño, Manuel. “Existe la historia regional?” Revista de Historia Mexicana 2.4 (2002).
- Molina, Mercedes. “Historia regional y microhistoria. Necesidad Grancaldense”. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 2.2 (2006); 149- 166.
- Prats, Juaquín. “Dificultades para la enseñanza de la Historia en la educación secundaria: reflexiones ante la situación española. Revista de teoría y didáctica de las Ciencias Sociales, 5 (2000): 1-11.
- Rüssen. J. (2006). Didáctica da historia: pasado, presente e perspectivas do caso alemao. Ponta Grossa, Portugal: Editoral Praxis educativa 1.2 (2006): 1-14.
- Valls, Rafael. “La didáctica de la historia en Alemania: una aproximación a sus características”. Revista Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia número 21 (1999): 89-105.
- Vizcaíno González, Lilian. “La Historia Regional. Mitos Y realidades”. Tzintzun. Revista De Estudios Históricos, 27 (2016): 116-29.
- Boisier, Etcheverry. “Territorio, Estado y Sociedad en Chile, la dialéctica entre la descentralización: entre la geografía y la gobernabilidad”. Tesis doctoral, Universidad de Alcalá. Alcalá de Henares, España, 2007.
- https://www.mineducacion.gov.co/