Articles
Theater and Child Labor Companies in Medellín. The Merceditas Escobar Case in Frutos de la Montaña (1939-1946)
Published 2017-05-18
Keywords
- Merceditas Escobar,
- Theatre,
- Zarzuela,
- Child Labor,
- Social representations
How to Cite
Correa Serna, N. Y. (2017). Theater and Child Labor Companies in Medellín. The Merceditas Escobar Case in Frutos de la Montaña (1939-1946). Anuario De Historia Regional Y De Las Fronteras, 22(1), 89–112. https://doi.org/10.18273/revanu.v22n1-2017004
Abstract
This article is a contribution to the social history of childhood and theater in Colombia. It studies the formation and tours of the Youth Company from Zarzuelas-Fruits of the Mountain, which Merceditas Escobar was part of, one of the most important actresses in Medellin in the first half of the twentieth century. The itineraries of the company and its lead actress, allows the reflection on the social representations of childhood and gender, which gave way to a particular treatment of the child labor problem.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Fuentes
Fuentes primarias
Prensa
El Colombiano, Medellín, 1912-1954.
El Espectador, Medellín, 1887-1904, 1919-1920, 1922-1923.
El Pueblo, Medellín, 1871.
Crónica Municipal, Medellín, 1870-1948.
Fuentes secundarias
Libro
Aries, Philippe. El niño y la vida familiar en el antiguo régimen. Madrid: Taurus, 1987.
Castrillón Gallego. Catalina. Todo viene y todo sale por las ondas. Formación y consolidación de la radiodifusión colombiana, 1929-1954. Medellín: Universidad de Antioquia, 2015.
Gónima, Eladio. Historia del teatro en Medellín y vejeces. Medellín: Ediciones Tomás Carrasquilla, 1973.
Ariès, Philippe. El niño y la vida familiar en el antiguo régimen (Madrid: Taurus, 1987).
Lamus Obregón, Marina. Geografías del teatro en América Latina. Un relato histórico. Bogotá: Luna Libros Ltda, 2010.
Lamus Obregón, Marina. Pintores en el escenario teatral. Bogotá: Luna Libros Ltda., 2014.
Lamus Obregón, Marina. Teatro en Colombia: 1831-1886. Práctica teatral y sociedad. Bogotá: Ariel Historia, 1998.
Lamus Obregón, Marina. Teatro siglo XIX. Compañías nacionales y viajeras. Bogotá: Editorial Kimpres Ltda., 2004.
Restrepo David, Felipe. Dramaturgia en Antioquia 1880-1960. Medellín: Universidad EAFIT, 2015.
Sanín, Rafael. Historia del Teatro en Medellín. Medellín: Tipografía Industrial, 1924.
Santamaría Delgado, Carolina. Vitrolas, rocolas y radioteatros. Hábitos de escucha de la música popular en Medellín, 1930-1950. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2014.
García Londoño, Carlos Edward. Niños trabajadores y vida cotidiana en Medellín 1900-1930. Medellín: Universidad de Antioquia, 1999.
Capítulos de libros
Scott, Joan. “El género: una categoría útil para el análisis histórico”, en Lamas, Marta (com.). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. México: PUEG, 1996.
Toro, Cristina. “El Teatro en Antioquia”, en Melo, Jorge Orlando (Dir.). Historia de Antioquia. Medellín: Suramericana de Seguros, 1991.
Artículos de revista
Velásquez, Juan Fernando. “La música, ¿un asunto de mujeres? La práctica musical como asunto de género en Medellín, visto a través de las publicaciones periódicas, entre 1886 y 1905”, en Artes La Revista, vol. IX, núm. 16 (2010), pp. 76-87.
Tesis
Correa Serna, Nancy Yohana. Teatro y sociedad en Medellín, 1880-1910, (tesis de pregrado), Universidad de Antioquia, 2004.
Correa Serna, Nancy Yohana. Mujeres en escena. De Susana Tirado a Marina Ughetti, (tesis de maestría), Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín, 2014.
Fuentes primarias
Prensa
El Colombiano, Medellín, 1912-1954.
El Espectador, Medellín, 1887-1904, 1919-1920, 1922-1923.
El Pueblo, Medellín, 1871.
Crónica Municipal, Medellín, 1870-1948.
Fuentes secundarias
Libro
Aries, Philippe. El niño y la vida familiar en el antiguo régimen. Madrid: Taurus, 1987.
Castrillón Gallego. Catalina. Todo viene y todo sale por las ondas. Formación y consolidación de la radiodifusión colombiana, 1929-1954. Medellín: Universidad de Antioquia, 2015.
Gónima, Eladio. Historia del teatro en Medellín y vejeces. Medellín: Ediciones Tomás Carrasquilla, 1973.
Ariès, Philippe. El niño y la vida familiar en el antiguo régimen (Madrid: Taurus, 1987).
Lamus Obregón, Marina. Geografías del teatro en América Latina. Un relato histórico. Bogotá: Luna Libros Ltda, 2010.
Lamus Obregón, Marina. Pintores en el escenario teatral. Bogotá: Luna Libros Ltda., 2014.
Lamus Obregón, Marina. Teatro en Colombia: 1831-1886. Práctica teatral y sociedad. Bogotá: Ariel Historia, 1998.
Lamus Obregón, Marina. Teatro siglo XIX. Compañías nacionales y viajeras. Bogotá: Editorial Kimpres Ltda., 2004.
Restrepo David, Felipe. Dramaturgia en Antioquia 1880-1960. Medellín: Universidad EAFIT, 2015.
Sanín, Rafael. Historia del Teatro en Medellín. Medellín: Tipografía Industrial, 1924.
Santamaría Delgado, Carolina. Vitrolas, rocolas y radioteatros. Hábitos de escucha de la música popular en Medellín, 1930-1950. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana, 2014.
García Londoño, Carlos Edward. Niños trabajadores y vida cotidiana en Medellín 1900-1930. Medellín: Universidad de Antioquia, 1999.
Capítulos de libros
Scott, Joan. “El género: una categoría útil para el análisis histórico”, en Lamas, Marta (com.). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. México: PUEG, 1996.
Toro, Cristina. “El Teatro en Antioquia”, en Melo, Jorge Orlando (Dir.). Historia de Antioquia. Medellín: Suramericana de Seguros, 1991.
Artículos de revista
Velásquez, Juan Fernando. “La música, ¿un asunto de mujeres? La práctica musical como asunto de género en Medellín, visto a través de las publicaciones periódicas, entre 1886 y 1905”, en Artes La Revista, vol. IX, núm. 16 (2010), pp. 76-87.
Tesis
Correa Serna, Nancy Yohana. Teatro y sociedad en Medellín, 1880-1910, (tesis de pregrado), Universidad de Antioquia, 2004.
Correa Serna, Nancy Yohana. Mujeres en escena. De Susana Tirado a Marina Ughetti, (tesis de maestría), Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín, 2014.