Women Behind the Scenes: Isabel Carrasquilla and Sofía Ospina de Navarro, Dramatists on the Sideline in the First Half of the 20th Century in Colombia
Published 2018-04-23
Keywords
- Comedy,
- Playwright,
- Intellectual,
- Gender,
- Cultural History
How to Cite
Abstract
The article analyzes the gender representations of three comedies of Isabel Carrasquilla de Arango and two of Sofia Ospina de Navarro, who are considered as intellectuals; producers of representations and speeches. Although their prominent social position allowed them to intervene in the public scene of Medellín, dominated by male schemes, partly as a legacy of that literate power of the nineteenth century, they were on the margins as they did not have a higher education and, within the cultural scene, their intellectual activity was generally associated with the male figures who surrounded them during their lives. Also, their productions were identified with the so-called minor genres: chronicle, short story and small theatrical works, which were considered acceptable and propitious for women. However, their comedies present a renewed and sometimes transgressed vision of the gender stereotypes of the time.
Downloads
References
Fuentes primarias
Prensa
El Colombiano, Medellín, 1912-1954.
El Tiempo, Bogotá, 10 de mayo de 1974.
Revistas
Letras y Encajes, Medellín, 1926-1956.
Mireya: Revista Femenina, Bogotá, 1943-1945.
Obras de teatro inéditas
Carrasquilla, Isabel. “Ida y vuelta”. Comedia en dos actos. Teatro inédito.
Carrasquilla, Isabel. “Noche de reyes”. Juguete cómico en un acto. Teatro inédito.
Carrasquilla, Isabel. “Una llanta rota”. Comedia en tres actos. Teatro inédito.
Ospina de Navarro, Sofía. “La familia Morales”. Teatro inédito.
Ospina de Navarro, Sofía. “Un luto pasajero”. Teatro inédito.
Fuentes secundarias
Libros
Batticuore, Graciela. La mujer romántica. Lectoras, autoras y escritores en la Argentina: 1830-1870. Buenos Aires: Edhasa, 2005.
Bourdieu, Pierre. Campo de poder, campo intelectual. Tucumán: Montressor, 2002.
Carrasquilla, Isabel. Impresiones de viaje. Medellín: EAFIT, 2011.
Carrasquilla, Isabel. Filis y sarito. Medellín: Bedout, 1932.
Carrasquilla, Isabel. Pepa Escandón. Medellín: Bedout, 1932.
Ceballos Gómez, Diana Luz. Prácticas, territorios y representaciones en Colombia, 1849-1960. Medellín: Universidad Nacional de Colombia, 2009.
Dávila de Ponce de León, Waldina. Zuma. Bogotá: Casa Editorial de J. J. Pérez, 1892.
De la Rosa, Amira. Amira de la Rosa. Obra reunida (I) Retalos, prosa, teatro. Bogotá: Maremagnum, 2005.
Lamus Obregón, Marina. Geografías del teatro en América Latina. Un relato histórico. Bogotá: Luna Libros Ltda, 2010.
Loaiza Cano, Gilberto. Poder Letrado: ensayos sobre historia intelectual de Colombia, siglos XIX y XX. Cali: Universidad del Valle, 2014.
Luna, lola. El sujeto sufragista, feminismo y feminidad en Colombia 1930-1957. Cali: Universidad del Valle, 2004.
Melo, Livia Stella. Valores femeninos de Colombia. Bogotá: Carvajal, 1957.
Mejía, Dolly. Manos atadas. Bogotá: Kelly, 1951.
Ospina de Navarro, Sofía. La abuela cuenta. Medellín: Gran América, 1964.
Ospina de Navarro, Sofía. Cuentos y crónicas. Medellín: Tipografía Industrial, 1926.
Ospina de Navarro, Sofía. La buena mesa: sencillo y práctico. Medellín: Gran América, 1982.
Ospina de Navarro, Sofía. La cartilla del hogar. Medellín: Editorial Carpel, 1956.
Ortega y Ricaurte, José Vicente. Historia crítica del teatro en Bogotá. Bogotá: Talleres de Ediciones Colombia, 1927.
Zemon Davis, Natalie. Mujeres de los márgenes. Tres vidas del siglo XVII. Madrid: Ediciones Cátedra, 1999.
Capítulos de libros
Acosta de Samper, Soledad. “El viajero”, en Reyes, Carlos José (comp.), en Teatro Colombiano siglo XIX. Bogotá: Imprenta Nacional, 2002.
Carrasquilla, Isabel. “Contra viento y marea”, en Restrepo David, Felipe (com.), Dramaturgia antioqueña, 1879-1963. Antología. Medellín: EAFIT, 2014.
Loaiza Cano, Gilberto. “Entre la historia intelectual y la historia cultural, una ambigüedad fecunda”, en Hering, Max (ed.), Historia Cultural desde Colombia.
Categorías y debates. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2012.
Löwy, Michael. “El concepto de afinidad electiva en Max Weber”, en Aronson, Perla (ed.), La vigencia del pensamiento de Max Weber a cien años de “La ética protestante y el espíritu del capitalismo. Buenos Aires: Gorla, 2007.
Pérez Sastre, Paloma. “Edición comentada de las Impresiones de viaje de una abuela para sus nietos de Isabel Carrasquilla de Arango”, en Guardia, Sara (ed.), Viajeras entre dos Mundos. Lima: Centro de Estudios la Mujer en la Historia de América Latina CEHMAL, 2011.
Scott, Joan. “El género: una categoría útil para el análisis histórico”, en Lamas, Marta (com.), El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. México: PUEG, 1996.
Artículos de revista
Berg, Mary G. “El teatro de Sofía Ospina de Navarro”, en Lingüística y Literatura, núm. 61, 2012, pp. 27-36.
Correa Serna, Nancy Yohana. “Compañías de teatro y trabajo infantil en Medellín. El caso de Merceditas Escobar en Frutos de la Montaña”, en Anuario de Historia Regional y de las Fronteras, vol. XXII, núm. 1, 2017, pp. 89-112.
Correa Serna, Nancy Yohana. “El Teatro Bolívar y otros espacios para las representaciones escénicas en Medellín, 1850-1950”, en Historia y espacio, núm. 17,
2016, pp. 41-65.
Correa Serna, Nancy Yohana. “Obras de teatro y censura en Medellín entre 1850 y 1950”, en HistoRelo. Revista de Historia Regional y Local, vol. IX, núm. 17, 2017, pp. 16-48.
Ospina de Navarro, Sofía. “Al calor de la lumbre”, en Vida: Revista de Arte y Literatura, vol. I, núm. 5, 1936, pp. 5-6.
Ospina De Navarro, Sofía. “La Beata”, en Progreso, núm. 4, 1951, pp. 31-32.
Ospina De Navarro, Sofía. “La casa antioqueña”, en Progreso, núm. 1, 1948, pp. 25-27.
Ospina De Navarro, Sofía. “Los amores de Marta”, en Sábado, vol. V, núm. 112, 1929, pp. 1495-1496.
Ramírez Patiño, Sandra Patricia. “Cuando Antioquia se volvió Medellín, 1905-1950.
Los perfiles de la inmigración pueblerina hacía Medellín”, en Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, vol. XXXVIII, núm. 2, 2011, pp. 217-253.
Tesis
Correa Serna, Nancy Yohana. Mujeres en escena. De Susana Tirado a Marina Ughetti, (tesis de maestría), Universidad Nacional de Colombia, sede Medellín, 2014.
Publicaciones en Internet
Pérez Sastre, Paloma. Isabel Carrasquilla de Arango, escritora y viajera, http://www.tragaluzeditores.com/isabel-carrasquilla-de-arango-escritora-y-viajera/.