Vol. 23 No. 2 (2018): Anuario de Historia Regional y de las Fronteras
Articles

Collective Memories, Ideas of Province and Catholicism in the Parliamentary Debates of the Last Education Law of Córdoba (2010)

María Sol Prieto
Universidad de Buenos Aires, Argentina
Bio

Published 2018-08-16

Keywords

  • Argentina,
  • Catholicism,
  • Education,
  • Collective Memory,
  • Public Policies

How to Cite

Prieto, M. S. (2018). Collective Memories, Ideas of Province and Catholicism in the Parliamentary Debates of the Last Education Law of Córdoba (2010). Anuario De Historia Regional Y De Las Fronteras, 23(2), 173–198. https://doi.org/10.18273/revanu.v23n2-2018006

Abstract

The goal of this article is to study how collective memories about the past of the Argentinian provinces are mobilized in order to create ideas of provinces that are reflected in educational public policies, particularly in relation to the link between education and religion on public schools. To fulfill this goal, a case study strategy was selected, based on the analysis of the parliamentary debate of the last education law
of the province of Córdoba. On this basis, the stenographic versions of the debate in the Legislature were analyzed using content analysis technique, tracing the references of the provincial legislators to the origin and the past of the jurisdiction, to the ideas of province, and to the frame of the relationship between religion and education. This research allowed to conclude that there is a strong relation between collective memories, ideas of province and the relationship between religion and public run education.
Keywords
Thesaurus: Argentina, Catholicism, Education, Collective Memory, Public Policies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fuentes primarias
Fuentes de archivo

Legislatura de la provincia De Córdoba (LPC). Cuerpo De Taquígrafos. 49º Reunión. 45º Sesión Ordinaria. 15 de diciembre de 2010. Versión Taquigráfica.

Prensa
La Voz del Interior (Córdoba) 2010.

Entrevistas
Sánchez, Carlos Alberto, entrevista realizada por María Sol Prieto. Córdoba, Argentina, mayo de 2016.

Fuentes secundarias
Libros

Anderson, Benedict. Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México, DF: FCE, 1993.
Botana, Natalio. El orden conservador.La política argentina entre 1880 y 1916. Buenos Aires: Sudamericana, 2010.
Di Stéfano, Roberto y Zanatta, Loris. Historia de la Iglesia argentina. Desde la conquista hasta fines del Siglo XX. Buenos Aires: Sudamericana, 2009.
Di Stefano, Roberto. Ovejas negras. Historia de los anticlericales argentinos. Buenos Aires: Sudamericana, 2010.
Durkheim, Émile. La división del trabajo social. Buenos Aires: ediciones LEA, 2014.
Esquivel, Juan. Detrás de los muros. La Iglesia católica e tiempos de Alfonsín y Menem (1983- 1999). Quilmes: UNQ Editorial, 2004.
Halbwachs, Maurice. La memoria colectiva. Zaragoza: Prensas universitarias de Zaragoza, 2004.
Hervieu - Léger, Danièle. El Peregrino y el convertido. La religión en movimiento. México D. F: Ediciones del Helénico, 2004.
Hervieu-Léger, Danièle. La religion, hilo de memoria. Barcelona: Herder, 2005.
Ingenieros, José. Las direcciones filosóficas de la cultura argentina. Buenos Aires: El Aleph, 2000.
Ghio, José. La Iglesia Católica en la política argentina. Buenos Aires: Prometeo, 2007.
Mallimaci, Fortunato. El mito de la Argentina laica. Catolicismo, política y Estado. Buenos Aires: Capital Intelectual, 2015.
Orgaz, Arturo. Sarmiento y el naturalismo histórico. Córdoba: Imprenta Rossi, 1940.
Puiggrós, Adriana. Sujetos, disciplina y curriculum: en los orígenes del sistema educativo argentino, Vol. 1. Buenos Aires: Galerna, 1990.
Roitenburd, Silvia. Nacionalismo católico Córdoba (1862-1943): educación en los dogmas para un proyecto global restrictivo. Córdoba: Ferreyra Editor, 2000.
Sarmiento, Domingo. Facundo. Villa María: Eduvim, 2009.
Sigal, Silvia. Intelectuales y poder en Argentina: la década del sesenta. Buenos Aires: Siglo XXI, 2002.
Taborda, Saúl. Investigaciones Pedagógicas, Volumen I y II. Córdoba: Ediciones Ateneo Filosófico de Córdoba, 1951.
Tcatch, César. Sabattinismo y peronismo: partidos políticos en Córdoba, 1943-1955. Buenos Aires: Biblos, 2006.
Ternavasio, Marcela. Historia de la Argentina. 1806-1852. Buenos Aires: Siglo XXI, 2009.
Ternavasio, Marcela. La revolución del voto. Política y elecciones en Buenos Aires, 1810-1852. Buenos Aires: Siglo XXI, 2002.
Vasilachis de Gialdino, Irene. Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa, 2006.

Capítulo de libros

Cox, Gary. “The organization of Democratic Legislatures”. The Oxford Handbook of Political Economy. Eds. Barry Weingast y Donald Wittman. Oxford: Oxford University Press, 2006.
Lamelas, Gabriela. “La invención de una tradición educativa. Disputas en torno al proceso de regulación normativa de la enseñanza de la religión en las escuelas públicas de Córdoba (1896-1923)”. Historia, política y reforma educativa: Aportes críticos, transformaciones culturales y perspectiva en el espacio educativo argentino. Dirs. Silvia Roitenburd y Juan Pablo Abratte. Córdoba: UNC, 2016.
Mallimaci, Fortunato. “El Catolicismo. Entre el liberalismo integral y la hegemonía militar (1900-1960)”. 500 años de cristianismo en Argentina. María Liboreiro y otros. Buenos Aires: Centro Nueva Tierra,1992.
Rein, Martin y Schön, Donald. “Reframing policy discourse”. The argumentative turn in policy analysis and planning. Eds. Frank Fischer y John Forester. Durham, NC: Duke University Press, 1993.
Roitemburd, Silvia. “Educación y control social. El nacionalismo Católico Cordobés (1862- 1944)”. Historia de la educación en la Argentina IV. La educación en las provincias y los territorios nacionales (1885-1945). Dir. Adriana Puiggrós. Buenos Aires: Galerna, 1993.

Artículos de revistas

Aboy Carlés, Gerardo. “Populismo y democracia en la Argentina contemporánea. Entre el hegemonismo y la refundación”. Estudios Sociales 28 (2005): 125-149.
Abratte, Juan Pablo. “Las huellas de la ley 1.420 en la Provincia de Córdoba: Legislación educativa y enseñanza religiosa en perspectiva histórico-política”. Historia de la educaciónanuario 16.1 (2015): 25-38.
Aricó, José. “Tradición y modernidad en la cultura cordobesa”. Revista Plural 4.l3 (1989): 10-14.
Esquivel, Juan Cruz. “Cultura Política Y Poder Eclesiástico: Encrucijadas para la construcción del Estado laico en Argentina”. Archives De Sciences Sociales Des Religions 54.146 (2009): 41-59.
Gerring, John. “What Is a Case Study and What Is It Good for?”. American Political Science Review 98.2 (2004): 341-354.
Navarro, Mina. “La antinomia tradición/modernidad en los intelectuales de la Reforma Universitaria de Córdoba en 1918. Un análisis desde la geopolítica histórica argentina”. Andamios. Revista de Investigación Social 9.20 (2012): 35-61.
Tcatch, César. “Movimiento estudiantil e intelectualidad reformista en Argentina (1918-1946)”. Cuadernos de historia, Santiago. 37 (2012): 131-157.
Terzaga, Alfredo. “Clericalismo y liberalismo: dos caras de la medalla cordobesa”. Todo es Historia.75 (1973): 70-84.
Vaggione, Juan Marco. “Reactive Politicization and Religious Dissidence. The Political Mutations of the Religious in Social Theory and Practice”. Social Theory and Practice 31.2 (2005): 233-255.

Tesis, ponencias, documentos y otros Inéditos

Abratte, Juan Pablo. “Hegemonía, reforma y discurso educativo en la provincia de Córdoba (1984-1999)”. Tesis inédita de Doctorado en Ciencias Sociales, Flacso, Argentina, 2007.
Levita, Gabriel. “Élites políticas y nación: trayectorias sociales y representaciones sobre lo nacional de los senadores (2001-2011)”. Tesis inédita de Doctorado en Ciencias Sociales (Universidad de Buenos Aires) y Sociología (Escuela de Estudios Superiores en Ciencias Sociales), 2014.
Perochena, Camila. “La historia en la disputa política: Los usos del pasado en el primer gobierno de Cristina, 2016. Fernández de Kirchner (2007-2011)”. Tesis inédita de Maestría en Ciencia Política, Universidad Torcuato Di Tella, 2016.
Roitenburd, Silvia. “Nacionalismo católico cordobés: educación en los dogmas para un proyecto global restrictivo, 1862-1943”. Tesis inédita de Doctorado en Historia, Universidad Nacional de Córdoba, 1998.