La Cantuta in sessions of Councils of Ministers (1950-1980): tensions between pleonexia and communitarianism in teacher training
Published 2024-07-24
Keywords
- university autonomy,
- common good,
- institutional control,
- teacher training,
- la cantuta y pleonexia
How to Cite
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This paper studies the consequences of the decisions taken in sessions of the Councils of Ministers
(1950-1980) in relation to the main teacher training institution in Peru: the Enrique Guzmán y Valle-La
Cantuta National University of Education, whose policies, adopted in different periods of government,
set the course of educational policies regarding its training and also led to conflicts, which occurred as a
result of a struggle marked by attempts to capture institutional control of its academic-administrative
autonomy, on the one hand, and by the resistance to defend it, on the other. The agreements reached
in different sessions of the Councils of Ministers show a governmental perspective on the formation of
educators in which a pleonexical approach to education is sponsored and privileged, contrary to conceiving
it and situating it as a common good.
Downloads
References
- Fuentes primarias
- Unidad de Archivo
- Unidad de Archivo Institucional de la Universidad Nacional de Educación, sección Comisión Interventora, Proyecto de reorganización. (Lima. 1977, 4 de agosto).
- Unidad de Archivo Institucional de la Universidad Nacional de Educación, sección Comisión Interventora, Pacheco Garmendia, Hugo. Informe sobre la situación actual de Universidad Nacional de Educación «Enrique Guzmán y Valle» (Lima, 1977, 20 de julio).
- Unidad de Archivo Institucional de la Universidad Nacional de Educación, sección Comisión Interventora, Pacheco Garmendia, Hugo. Proyecto de reorganización. (Lima,1977, 4 de agosto).
- Actas
- Universidad Nacional Mayor de San Marcos. Actas del Consejo de ministros: desde el primer gobierno de Manuel Prado y Ugarteche hasta el primer gobierno de Alan García. https://sisbib.unmsm.edu.pe/repositorio_ACM/ (noviembre de 2020).
- Libros
- Espinoza, Gustavo. Una heroica lucha. Lima: Editorial Universidad Nacional de Educación. 1995
- Mendoza Rodríguez, Juan. Nuevo potencial para la educación peruana. Lima: Imprenta del Colegio Militar Leoncio Prado. 1956.
- Peñaloza Ramella, Walter. La Cantuta: una experiencia en educación. Lima: Consejo Nacional de Ciencia y Tecnología. 1989.
- Fuentes secundarias
- Archivo
- Archivo digital de la legislación del Perú. Ley N.o 12875, https://www.leyes.congreso.gob.pe/Documentos/Leyes/12875.pdf (31 de diciembre de 1957).
- Archivo digital de la legislación del Perú. Ley N.o 13417, (aprobando Estatuto Universitario). https://www.leyes.congreso.gob.pe/Documentos/Leyes/13417.pdf (8 de abril 1960)
- Archivo digital de la legislación del Perú. Ley N.o 15519 https://www.leyes.congreso.gob.pe/Documentos/Leyes/15519.pdf, (23 de abril 1965).
- Prensa
- El Comercio, 8 de enero, Lima, 1963.
- El Comercio, 21 de febrero. Lima: 1977.
- Expreso, 21 de febrero. Lima: 1977.
- Caretas, Lima, 1977.
- Caretas, Lima, 1979.
- El Comercio, 13 de abril, 1960.
- El Comercio, 22 de abril, 1960.
- El Comercio, 19 de julio, 1962.
- La Prensa, 21 de febrero, 1977.
- Libros
- Aristóteles. Política. Barcelona: Gredos, 2003.
- Aristóteles. Ética nicomáquea. Barcelona: Gredos, 2004.
- Bourdieu, Pierre. Las estrategias de reproducción social. México D. F., Siglo XXI, 2011.
- de la Riva-Agüero, José. Por la verdad, la tradición y la patria: opúsculos (vol. 2.o). Lima: Imprenta Torres Aguirre. 1938.
- Dewey, John. Democracia y educación. Buenos Aires: Losada. 1967.
- Ministerio de Educación Pública. 1950. Plan de Educación Nacional: aprobado por decreto supremo del 13 de enero de 1950. Lima: Imprenta del Colegio Militar Leoncio Prado, 1950.
- Pezo del Pino, César; Ballón, Eduardo y Peirano, Luis. El magisterio y sus luchas. 1885-1978. Lima: Desco. 1981.
- Rawls, John. Teoría de la justicia. México D. F.: Fondo de Cultura Económica, 2006.
- Reynoso, Oswaldo, Aguilar, Vilma y Hildebrando Pérez. Luchas del magisterio. De Mariátegui al Sutep. Ediciones Narración. 1979.
- Valladares Quijano, Manuel. Movimientos sociales en la época del «Gobierno Revolucionario de las Fuerzas Armadas»: el paro nacional del 19 de julio. Lima: Grupo Pakarina. 2013.
- Vargas Castro, Julio. Como la flor en la rama. Magisterio y política en el Perú (1972-2005). Buenos Aires: Clacso. 2005.
- Zapata, Antonio Militarismo y maestros indigenistas, 1933-1956. Lima: Derrama Magisterial. 2013.
- Zapata, Antonio y Aljovín de Losada, Cristóbal. Oligarquía en guerra. Élites en pugna durante la II Guerra Mundial. Lima: Taurus. 2021.
- Capítulos de libro
- Freire, Paulo. «Prólogo». En Gutiérrez, Francisco, Educación como praxis política, Siglo XXI. México D. F. 1984, pp. 7-8.
- Harrison, S. Lorenzo. «El despertar del nacionalismo peruano». En Sharp, Daniel. Estados Unidos y la revolución peruana. Buenos Aires: Sudamericana, 1972, pp. 97-137.
- Locatelli, Rita. La educación como bien público y común: reformular la gobernanza de la educación en un contexto cambiante.https://www.scielo.org.mx/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0185-26982018000400178#fn1 (octubre diciembre de 2018).
- Tesis, ponencias, documentos e inéditos
- Ministerio del Interior. «Boletín Oficial N.o 2: Falleció de aneurisma alumno de La Cantuta», La Prensa, 23 de febrero. Lima: 1977, p. 4.
- Myers, Robert G. «El desarrollo educacional peruano», en Sharp, Daniel. Estados Unidos y la revolución peruana. Buenos Aires: Sudamericana, 1972, pp. 503-554.
- Ruiz Robles, José. La reforma educativa del gobierno de la Fuerza Armada del Perú:1972-1980, (tesis de doctorado) Universidad Complutense de Madrid, 2015.