Social representations in an educative community located at High Hazard Zone of Galeras volcano (Colombia)
Published 2018-09-25
Keywords
- Colombia,
- Galeras volcano,
- social representations,
- educational community
How to Cite
Altmetrics
Abstract
Based on research processes, it was possible to understand the social representations related to the Galeras volcano in relation to its organization and its functions. The qualitative methodology returned items of ethnography and symbolic interactionism, from participant observation, interviews, questionnaires and workshops, developed with several actors such as teachers, parents and students, while the results were validated through their continuous participation in the research. It was concluded that social representations related to the Galeras volcano show a psycho-socio-cultural perspective of the phenomenon, understanding from the dialectic between the popular and the scientific knowledge, which have important functions of identity and orientation among the members of the community.
Downloads
References
Abric, J. (2001). Prácticas sociales y representaciones. México D.F., México: Coyoacán.
Araya, S. (2002). Las representaciones sociales: ejes teóricos para su discusión. Consultado el 20 de agosto de 2009. http://www.flacso.or.cr/fileadmin/documentos/FLACSO/Cuaderno127.pdf.
Banchs, M. Agudo, A., y Astorga, L. (2007). Imaginarios, representaciones y memoria social. Espacios imaginarios y representaciones sociales, aportes desde Latinoamérica. Barcelona, España:
Anthropos, 64p.
Blumer, H. (2002). El interaccionismo simbólico: perspectiva y método. Consultado el 12 de Julio de 2010. http://eav.upb.edu.co/banco/files/interaccionismosimbolico.ppt.
Caudillo, G. (2010). Pueblos indígenas y naturaleza: la alternativa del buen vivir. Contextualizaciones Latinoamericanas, 2.
Comas, D. (2010). Etnografía. Barcelona, España: Editorial UOC.
David, M. (1996). El imaginario en las erupciones del Galeras. Tesis de Maestría, Universidad de Nariño, San Juan de Pasto, Colombia.
Flick, U. (2012). Introducción a la Investigación Cualitativa. Madrid, España: Ediciones Morata.
Granell, J. (2017). Volcanian. Registros e información detallada de los volcanes de nuestro mundo y el más allá. Galeras. Consultado el 20 de septiembre 2017. http://volcanian.blogspot.com/2017/01/galeras.html.
Servicio Geológico Colombiano. (2015). Actualización del Mapa de Amenaza Volcánica del Volcán Galeras. Consultado el 12 de abril de 2018. https://www2.sgc.gov.co/sgc/volcanes/VolcanGaleras/Paginas/Mapa-de-amenaza.aspx
Servicio Geológico Colombiano. (2018). Generalidades Volcán Galeras. Consultado el 10 de enero de 2018. https://www2.sgc.gov.co/sgc/volcanes/VolcanGaleras/Paginas/generalidadesvolcan-galeras.aspx.
Jung, C. (2016). Obra completa de Carl Gustav Jung. Volumen 2: Investigaciones experimentales. Estudios acerca de la asociación de palabras. Traducción Carlos Martín Ramírez. Madrid:
Trotta.
Krause, M. (1999). Representaciones Sociales y Psicología Comunitaria. Consultado el 10 de enero de 2018. http://www.psykhe.cl/index.php/psykhe/article/download/392/372.
López, H. (2001). Investigación Cualitativa y Participativa. Un Enfoque Histórico Hermenéutico y Crítico-Social en Psicología y Educación Ambiental. 118p. Consultado el 13 de Abril de 2010. http://pub.edu.co/invescua_documento/pdf.
Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (Síntesis conceptual). Consultado el 5 de Junio de 2010. http://sisbib.unmsm.edu.pe/bvrevistas/investigacion_psicologia/v09_n1/pdf/a09v9n1.pdf.
Mirebant, G. (2003). El concepto de taller. Consultado el 17 de mayo de 2010. http://acreditación.unillanos.edu.co/contenidos/dis_ambientes_metodos_pedagogico.
Montero, M. (2004). La participación y el compromiso en el trabajo comunitario. En: Introducción a la psicología comunitaria. Desarrollo, conceptos y procesos (pp. 108-122). Buenos Aires: Paidós.
Mora, C. (1995). Estudio socio-económico de Genoy. Instituto Agrícola “Francisco de la Villota” Corregimiento de Jenoy. Tesis. Universidad del Cauca, Popayán, Colombia.
Moscovici, S. (1979). Psicología Social II. Barcelona, España: Huemul S.A.
Okuda, M., y Gómez, C. (2005). Métodos de investigación cualitativa: triangulación. Consultado el 10 de mayo de 2018. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80628403009.
Olaz, A. (2012). La entrevista en profundidad, justificación metodológica y guía de actuación práctica. España: Septem Ediciones.
Restrepo, E. (2016). Etnografía: alcances, técnicas y éticas. Bogotá, Colombia: Envión Editores.
Rizo, M. (2004). El interaccionismo simbólico y la Escuela de Palo Alto. Hacia un concepto de comunicación. Consultado el 13 de Julio de 2010.
http://www.portalcomunicacion.com/esp/pdf/aab_lec/17.pdf.
Ruíz, J. (2001). Representaciones sociales: teoría y métodos de investigación; Avances en medición y evaluación en psicología y educación: cinco lecturas selectas. Medellín, Colombia:
Universidad de los Andes