Vol. 21 No. 2 (2022): July - December
Articles

Fluctuations in Contemporary Argentine Poetry: Fernández Moreno, Perlongher, Dobry

Bruno Andrés Longoni Torti
Universidad Industrial de Santander
Bio

Published 2022-07-01

Keywords

  • Argentine poetry,
  • 20th century,
  • colloquialism,
  • neo-baroque,
  • objetivism

How to Cite

Longoni Torti, B. A. (2022). Fluctuations in Contemporary Argentine Poetry: Fernández Moreno, Perlongher, Dobry. Revista Filosofía UIS, 21(2), 253–269. https://doi.org/10.18273/revfil.v21n2-2022011

Abstract

Poetry as a kingdom of miniature, of a scale model relegated, at the turn of the millennium, to account for a reified and untransferable experience, indicates a retreat that we can identify in three specific moments of contemporary Argentine poetry: the colloquialism of César Fernández Moreno’s Argentino hasta la muerte (1963), Néstor Perlongher’s neo baroque poetry and objectivism in Edgardo Dobry’s Cosas (2008). From the extreme long shot and the sociological concern for national identity (Fernández Moreno), to the american shot where the body enjoys by the rhythm of the adventure of freed signifiers (Perlongher), and from there to the tight shot directly focused on objects that keep non-transferable experiential reminiscences (Dobry), Argentine poetry accuses, twenty years apart between each period, a movement of withdrawal and loss.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Barthes, R. (2015). El grado cero de la escritura. Siglo XXI Editores.
  2. Benjamin, W. (2012). El París de Baudelaire. Eterna Cadencia.
  3. Blanco, M. (2010). César Fernández Moreno: una mirada irreverente sobre lo lírico. Anales de Literatura Hispanoamericana, 39, pp. 443-464. https://revistas.ucm.es/index.php/ALHI/article/view/ALHI1010110443A
  4. Deleuze, G. (1989). El pliegue. Paidós.
  5. Delgado, S. (2007). El poema y la ciudad. Paisaje urbano e hiperurbano en tres poetas rosarinos (Dobry, García Helder y Prieto). Cuadernos LIRICO. Revista de la red interuniversitaria de estudios sobre las literaturas rioplatenses contemporá-neas en Francia, (3), pp. 199-217.
  6. Dobry, E. (1999). Poesía argentina actual: del neobarroco al objetivismo. Cuadernos hispanoamericanos, (588), pp. 45-58.
  7. Dobry, E. (2008). Cosas. Lumen.
  8. Dobry, E. (2009). Barroco y modernidad: de Maravall a Lezama Lima. Orbis Tertius, XIV(15).
  9. Fernández Moreno, C. (1982). Argentino hasta la muerte. Centro editor de América Latina.
  10. García Helder, D. (1987). El neobarroco en la Argentina. Diario de poesía, (4), pp. 24-25.
  11. Girondo, O. (1990). Yolleo. En la masmédula. Losada.
  12. Góngora, L. (1973). Fábula de Polifemo y Galatea. Editorial Plus Ultra.
  13. Lezama Lima, J. (1968). Paradiso. Ediciones de la Flor.
  14. Lezama Lima, J. (1969). La expresión americana. FCE.
  15. Litvan, V. (2007). La argentinidad en Edgardo Dobry: fatalidad y máscara. Cuadernos LIRICO. Revista de la red interuniversitaria de estudios sobre las literaturas rioplatenses contemporáneas en Francia, (3), 219-225.
  16. Parra, N. (1963). Manifiesto. Editorial Nascimento.
  17. Perlongher, N. (1991). Caribe transplatino. La caja, nº1, septiembre-oc tubre.
  18. Perlongher, N. (1993). Poemas completos: 1980-1992. Seix Ba rral.
  19. Porrúa, A. (2007). Poéticas de la mirada objetiva. Revista Crítica Cultural, 2(2), pp. 11-16.
  20. Premat, J. (2012). Cosas de Edgardo Dobry. Cuadernos LIRICO. Revista de la red inter-universitaria de estudios sobre las literaturas rioplatenses contemporáneas en Francia, (7). https://doi.org/10.4000/lirico.710
  21. Prieto, M. (2007). Neobarrocos, objetivistas, epifánicos y realistas: nuevos apuntes para la historia de la nueva poesía argentina. Cuadernos LIRICO. Revista de la red interuniversitaria de estudios sobre las literaturas rioplatenses contemporá-neas en Francia, (3), pp. 23-44.
  22. Rodríguez Monegal, E. (1988). Tradición y renovación. América latina en su literatu-ra (pp. 139-166). Siglo XXI Editores.
  23. Rubio, A. (1999). Metal pesado. Siesta.
  24. Saer, J. J. (2012). La mayor. Cuentos completos (p. 125-144). Seix-Barral.
  25. Sarduy, S. (2013). Obras III. Ensayos. FCE.
  26. Steiner, G. (1980). Después de Babel: aspectos del lenguaje y la traducción. FCE.
  27. Swiderski, L. (2012). La nacionalidad como proyecto en la obra de César Fernández Moreno. Anclajes, 9(9), 157-173. https://cerac.unlpam.edu.ar/index.php/anclajes/article/view/313