Vol. 11 No. 1 (2012): Revista Filosofía UIS
Research Article

Design and implementation, the boundaries of art

Miguel Salmerón Infante
Universidad Autónoma de Madrid. España.
Bio

Published 2012-06-13

Keywords

  • art,
  • design,
  • execution,
  • theory,
  • praxis

How to Cite

Salmerón Infante, M. (2012). Design and implementation, the boundaries of art. Revista Filosofía UIS, 11(1), 189–205. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/3170

Abstract

Given that it is difficult to find a common denominator to what we call art, the article seeks a center of gravity in the proposal of Aristotle. The notion of “techne” of Aristotle is meeting the design and implementation as necessary conditions of those who later came to be called “art”. However, this unit has been especially challenged by the mainstream of contemporary art. Conceptual art practice absorbed by the theory, which proposes the opposite action painting. For its part, the minimal-art goes a step further, breaking the concept of organic plot refers to Aristotle and assumed Alberti.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Adorno, T. (1971). Teoría estética. Madrid: Taurus.
  2. Aristóteles (1995). Física, Traducción y Edición de Guillermo R. Echandía. Madrid: Gredos.
  3. Aristóteles (1990). Metafísica, Edición trilingüe de Valentín García Yebra. Madrid: Gredos.
  4. Aristóteles (2002). Poética, Edición de Antonio López Eire. Tres Cantos: Istmo. Buchloh, B. (comp.). (1980). Andre, C., Frampton, H. Twelve Dialogues. Nueva York: Halifax.
  5. Crispolti, E. (2000). Cómo estudiar arte contemporáneo. Madrid: Celeste.
  6. Emmerling, L. (2003). Pollock, Köln/ London/ Los Ángeles/ Madrid/Paris/ Tokio: Taschen.
  7. Giedion, S. (1981). El presente eterno: Los comienzos del arte. Madrid: Alianza.
  8. Hegel, G. (2007). Lecciones sobre la Estética. Tres Cantos: Akal.
  9. Heidegger, M. (1998). “La época de la imagen del mundo (1938)”. En: Caminos del bosque. Madrid: Alianza.
  10. Jiménez, J. (2002). Teoría del arte. Madrid: Tecnos.
  11. Lesky, A. (2001). La tragedia griega. Barcelona: El Acantilado.
  12. Merleau-Ponty, M. (2000). Fenomenología de la percepción. Barcelona: Península.
  13. Mink, J. (2002). Duchamp. 1887-1968. El arte contra el arte, Köln/ London/ Los Ángeles/ Madrid/Paris/ Tokio, Taschen.
  14. Nestle, W. (1981). Historia del espíritu griego. Barcelona: Ariel.
  15. Nietzsche, F. (1973). En torno a la voluntad de poder. Antología de Manuel Carbonell. Barcelona: Barral.
  16. Pérez, F. (2003). Arte minimal. Objeto y sentido. Boadilla del Monte: Antonio Machado.
  17. Platón (2000). Diálogos I, Apología, Critón, Eutifrón, Ion, Lisis, Cármides, Hipias menor, Hipias mayor, Laques, Protágoras. Madrid: Gredos.
  18. Platón (2000). Diálogos III, Fedón, Banquete, Fedro. Madrid: Gredos
  19. Rosenberg, H. (1952). ”The American Action Painters“ en Art News 51, (8). New York: Horizon.
  20. Vernant, J. (1973). Mito y pensamiento en la Grecia Antigua. Madrid: Taurus.
  21. Worringer, W. (1975). Abstracción y naturaleza. México: Fondo de Cultura Económica.