Vol. 13 No. 2 (2014): Revista Filosofía UIS
Research Article

Antonio Gramsci and pedagogic critic as creating policy

María Cecilia Pato
CONICET
Bio

Published 2014-11-04

Keywords

  • marxism,
  • education,
  • pedagogy,
  • politics,
  • hegemony

How to Cite

Pato, M. C. (2014). Antonio Gramsci and pedagogic critic as creating policy. Revista Filosofía UIS, 13(2), 37–58. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistafilosofiauis/article/view/4991

Abstract

In the article we propose to work the Ideas and contributions of one of the key thinkers of the political philosophy of the twentieth century, Antonio Gramsci, the design of educational processes in contemporary societies. The interpretation we make of his thoughts will be developed, assuming them in their uniqueness and contribution to critical thinking about the necessary and inevitable relationship between politics and education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Adamson, W. (1980). Hegemony and Revolution: Antonio Gramsci’s political and cultural theory. Berkeley: University of California.
  2. Agosti, H. (2005). Ideología y cultura. Buenos Aires: Asociación Héctor P. Agosti.
  3. Aricó, J. (2005). La cola del diablo. Itinerario de Gramsci en América Latina. Buenos Aires: Siglo XXI.
  4. Bobbio, N. (1985). Estudios de historia de la filosofía (1° Ed.). Madrid: Debate.
  5. Broccoli, A. (1984). Antonio Gramsci y la educación como hegemonía. México: Nueva Imagen.
  6. Burgos, R. (1997). La interferencia gramsciana en la producción teórica y política de la izquierda latinoamericana. México: Latin American Studies Association.
  7. Burgos, R. (2005). Los gramscianos argentinos: cultura y política en la experiencia de Pasado y Presente. Buenos Aires: Siglo XXI.
  8. Coben, D. (2001). Gramsci y Freire, héroes radicales. Política de educación en adultos. Buenos Aires: Miño y Dávila.
  9. Del Roio, M. (2006). “Gramsci y la educación del educador”. Herramienta. Número 32. pp. 99 – 115.
  10. Derrida, J. (1995). Espectros de Marx. El estado de la deuda, el trabajo del duelo y la nueva internacional. Madrid: Editorial Trotta.
  11. Freire, P. (2008). La educación como práctica de libertad. Buenos Aires: Siglo XX.
  12. Giroux, H. (2008). Teoría y resistencia en educación. México: Siglo XXI.
  13. Gramsci, A. (1918). “Il Grido del Popolo, n. 736, 31 de agosto de 1918”.
  14. Gramsci, A. (1975a). Quaderni del carcere (1° Ed.). Torino: Einaudi.
  15. Gramsci, A. (1975b). L’ Ordine Nuovo 1920 – 1919. Torino: Einaudi.
  16. Gramsci, A. (1983). “Il grido del popolo 29 de enero de 1916”. En: Broccoli, A. Antonio Gramsci y la educación como hegemonía. México: Nueva Imagen.
  17. Gramsci, A. (1987). L’ alternativa pedagogica. Roma: Editori Reuniti.
  18. Gramsci, A. (2003). Cartas de la cárcel (1926-1937). México: Ediciones ERA.
  19. Gramsci, A. (2004). Los intelectuales y la organización de la cultura (2° Ed.). Buenos Aires: Nueva Visión.
  20. Gramsci, A. (2009). Sotto la mole. Fragmentos de civilización (1° Ed.). Madrid: Sequitur.
  21. Hobsbawm, E. (1998). Historia del Siglo XX (8° Ed.). Buenos Aires: Crítica. 58 María Cecilia Pato
  22. Hobsbawm, E. (2011). Cómo cambiar el mundo (1° Ed.). Buenos Aires: Crítica.
  23. Lunacharsky, A. (1959). “Decreto sobre educación popular”. En: Redd, J. Diez días que estremecieron al mundo. México: Grijalbo.
  24. Lunacharsky, A. (1978). “Industria y arte”. En: Sánchez Vázquez, A. Textos de estética y teoría del arte. México: Universidad Nacional Autónoma de México.
  25. Manacorda, M. (1988). Introducción a Gramsci, A. La alternativa pedagógica. México: Fontamara
  26. Mariátegui, J. C (1928). Aniversario y balance. Amauta, Nº 17, Año II, Lima, septiembre de 1928.
  27. Mariátegui, J. C. (1987). Cartas de Italia. Lima: Empresa Editora Amauta.
  28. Mészáros, I. (2008). La educación más allá del capital (1° Ed.). Buenos Aires: Siglo XXI.
  29. Ostenc, M. (1980). L’ éducation en Italie pendant le fascisme (1° Ed.). Paris: Publications de la Sorbonne.
  30. Ouviña, H. (2011). “Escritos inéditos de Gramsci sobre educación”. En Hillert, F., Ouviña, H.,Rigal, L., y Suarez, D. Gramsci y la educación. Pedagogía de la praxis y políticas culturales en América Latina. Buenos Aires: Novedades Educativas Ed.
  31. Portantiero, J. C. (1983). Los usos de Gramsci (1° Ed.). Buenos Aires: Folio.
  32. Puiggrós, A. (1991). Democracia y autoritarismo en la pedagogía argentina y latinoamericana (2° Ed.). Buenos Aires: Galerna.
  33. Sorel, G. (1950). Reflexiones sobre la violencia (1° Ed.). Madrid: Alianza.