Vol. 14 No. 2 (2015): Revista Filosofía UIS
Research Article

Selfness, relationship and fiction. A syncategorematic ontology of modern spanish speaking community

Juan Antonio González de Requena Farré
Universidad Austral de Chile
Bio

Published 2015-12-03

Keywords

  • Categories,
  • syncategorematic expressions,
  • per se,
  • between,
  • as if

How to Cite

González de Requena Farré, J. A. (2015). Selfness, relationship and fiction. A syncategorematic ontology of modern spanish speaking community. Revista Filosofía UIS, 14(2), 47–67. https://doi.org/10.18273/revfil.v14n2-2015002

Abstract

Through its history, philosophical theory has proposed different repertoires of categories to establish the ultimate structure of reality; however, to characterize the fundamental meanings of being, the discourse of Philosophy has not stopped using determinants, connectors and other expressions of relationship without substantive meaning. This article performs a historical analysis of the sense in which Spanish speaking community uses expressions like per se, between or as if, related to the categorization of selfness, relationship or counterfactual fiction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Alemán Pardo, A. (1985). Teoría de las categorías en la Filosofía analítica. Madrid: Tecnos.
  2. Arendt, H. (1997). ¿Qué es la política? Barcelona: Paidós.
  3. Aristóteles (1999). “Categorías”. En Aristóteles y Porfirio, Categorías. De interpretatione. Isagoge (pp. 67-146). Madrid: Tecnos.
  4. Aristóteles (2000). Metafísica. Madrid: Gredos.
  5. Aubenque, P. (1974). El problema del ser en Aristóteles. Madrid: Taurus.
  6. Bardin, L. (1996). Análisis de contenido. Madrid: Akal
  7. Beuchot, M. (1991). “La sustancia en Santo Tomás y algunas críticas de la filosofía analítica”. Convivium, 2 (2), 19-27.
  8. Bochenski, J. M. (1985). Historia de la Lógica formal. Madrid: Gredos.
  9. Brentano, F. (2007). Sobre los múltiples significados del ente según Aristóteles. Madrid: Encuentro.
  10. Buber, M. (1967). ¿Qué es el hombre? México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.
  11. Butcharov, P. (2009). “Categories”. En Kim, J., Sosa, E., & Rosenkrantz, G. S. (Eds.), A Companion to Metaphysics (pp. 171-174). Oxford: Wiley-Blackwell.
  12. Cassirer, E. (1993). Kant, vida y doctrina. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  13. Copleston, F. C. (2000). El pensamiento de Santo Tomás. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.
  14. Desmond, W. (2008). God and the Between. Oxford: Blackwell Publishing.
  15. Dumont, L. (1987). Ensayos sobre el individualismo. Madrid: Alianza Editorial.
  16. Kant, I. (2002). Crítica de la razón pura. Madrid: Alfaguara.
  17. Hegel, G. W. F. (1985). Fenomenología del espíritu. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  18. Havelock, E. (2002). Prefacio a Platón. Madrid: Antonio Machado.
  19. Heidegger, M. (1960). “La época de la imagen del mundo”. En Sendas perdidas (pp. 68-99). Buenos Aires: Losada.
  20. Heidegger, M. (1985). La pregunta por la cosa. Madrid: Orbis.
  21. Heidegger, M. (1987). “El habla”. En De camino al habla (pp. 9-31). Barcelona: Ediciones del Serbal.
  22. Heidegger, M. (1996). Kant y el problema de la metafísica. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.
  23. Hyppolite, J. (1974). Génesis y estructura de la “Fenomenología del espíritu” de Hegel. Barcelona: Península.
  24. Körner, S. (1970). Categorial Frameworks. New York: Barnes & Noble.
  25. Lasch, C. (1999). La cultura del narcisismo. Santiago de Chile: Andrés Bello.
  26. Lipovetsky, G. (1994). El crepúsculo del deber. Barcelona: Anagrama.
  27. Lotman, J. M. (1979). “El problema del signo y del sistema sígnico en la tipología de la cultura anterior al siglo XX”. En Lotman, J. M. y Escuela de Tartu, Semiótica de la Cultura (pp. 41-66). Madrid: Cátedra.
  28. Lowe, E. J. (2006). The Four-Category Ontology. A Metaphysical Foundation for Natural Science. New York: Oxford University Press.
  29. Marquard, O. (2000). “¿La época del extrañamiento respecto del mundo? Una contribución al análisis del presente”. En Apología de lo contingente (pp. 89-108). Valencia: Alfons el Magnànim.
  30. Platón (2007). Diálogos V. Parménides-Teeteto-Sofista-Político. Barcelona: RBA.
  31. Porfirio (1999). “Isagoge”. En Aristóteles y Porfirio, Categorías. De interpretatione. Isagoge (pp. 11-66). Madrid: Tecnos.
  32. Real Academia Española (2010). Nueva gramática de la lengua española. Manual. Buenos Aires: Espasa Calpe.
  33. Real Academia Española (2015). Corpus diacrónico del español. Recuperado de: http://www.rae.es
  34. Ryle, G. (2005). El concepto de lo mental. Barcelona: Paidós.
  35. Ryle, G. (2009). “Categories”. En Collected Essays 1929-1968, Volume 2 (pp. 178- 193). London: Routledge.
  36. Sartre, J. P. (1982). “El ser y la nada”. En Obras completas, tomo III (pp. 1-510). Madrid: Aguilar.
  37. Smart, J. J. C. (1953). “A Note on Categories”. British Journal for the Philosophy of Science, 4 (15), 227-228.
  38. Strawson, P. F. (1996). Individuals. An Essay in Descriptive Metaphysics. London: Routledge.
  39. Strawson, P. F. (1997). Analisis y metafísica. Barcelona: Paidós.
  40. Taylor, C. (1994). La ética de la autenticidad. Barcelona: Paidós.
  41. Vaihinger, H. (1924). The Philosophy of “As if”. London: Routledge.