Vol. 16 No. 1 (2017): Revista Filosofía UIS
Articles

Democratic global ethical life and overcoming alienation. The Frankfurt school and critical reformulation of emancipatory potential

Oscar Mejía-Quintana
Universidad Nacional de Colombia
Bio

Published 2017-09-11

Keywords

  • metaphysics,
  • alienation,
  • democratic ethics,
  • constitutional patriotism,
  • global public opinion

How to Cite

Mejía-Quintana, O. (2017). Democratic global ethical life and overcoming alienation. The Frankfurt school and critical reformulation of emancipatory potential. Revista Filosofía UIS, 16(1), 94–129. https://doi.org/10.18273/revfil.v16n1-2017005

Abstract

This paper reconstructs the problematization Wellmer makes Adornian approach to the collapse of metaphysics and its articulation with an alternative eventual aesthetic to immediately explore the comprehensive proposal for the third Frankfurt School around democratic, sustainable ethics from the approaches of Dubiel, Honneth and Wellmer as an alternative for overcoming the aporias Adorno and the first Frankfurt School cannot overcome, a category that takes us in Habermas to his notion of constitutional patriotism which acquires its postconventional political projection democratic ethics and concurring in the figure of a rebellious public opinion that both Habermas and Nancy Fraser wanted to base, as an option against hegemonic and potentially emancipatory in societies in conflict, to finally articulate this with the cosmopolitan spirit of republicanism emphasizes, from Nussbaum , Bohman and again Fraser, transnational perspective emancipatory aspirations may have in a global world, whose synergies converge and materialize strategies not only national and international democratic coexistence but also, through them, the concrete improvement-not merely ethics or aesthetics of phenomena of political authoritarianism and social alienation, meanwhile, albeit partial, family mediation reconciliation in complex societies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. y Horkheimer, M. (1998). Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta.

Althusser, L. (1974). Ideología y Aparatos Ideológicos de Estado. Bogotá: Tupac Amaru.

Anderson, B. (2005). Comunidades Imaginadas. México: Fondo de Cultura Económica.

Bewes, T. (2002). Reification or The Anxiety of Late Capitalism. London: Verso.

Bohman, J. (2009). “No dominación y democracia transnacional”. En D. Granja

Castro y G. Leyva (Eds.). Cosmopolitismo. Barcelona: Anthropos.

Dubiel H. (1997). La Cuestión Democrática. Madrid: Huerga y Fierro Editores.

Fraser, N. (1997). Iustitia Interrupta. Bogotá: Siglo del Hombre.

Fraser, N. (2008). Escalas de la Justicia. Barcelona: Herder.

Foucault, M. (1990). Tecnologías del Yo y otros textos afines. Barcelona: Paidós

Gargarella, R. (1999). Las Teorías de la Justicias después de Rawls. Barcelona: Paidós.

Gómez, V. (1994). Teoría Crítica y Teoría Estética: Dos Interpretaciones de Th. W. Adorno. Valencia: Universidad de Valencia.

Hegel, F. (1978). Escritos de juventud. México: Fondo de Cultura Económica.

Habermas, J. (1990). “La soberanía popular como procedimiento” en Revista Foro (No. 12). Bogotá: Foro por Colombia.

Habermas, J. (1989). Identidades Nacionales y Postnacionales. Madrid: Técnos.

Habermas, J. (1996). La Necesidad de Revisión de la Izquierda. Madrid: Técnos.

Habermas, J. (1998). Más Allá del Estado Nacional. Madrid: Trotta.

Habermas, J. (1998). Facticidad y Validez. Madrid: Trotta.

Habermas U. y Ratzinger J. (2008). Entre Razón y Religión. México: FCE.

Honneth, A. (1997). La Lucha por el Reconocimiento. Barcelona: Crítica.

Horkheimer, M. (2002). Crítica de la Razón Instrumental. Madrid: Trotta.

Jaramillo, I. (2003). La Crítica de los Derechos. Bogotá: Siglo del Hombre.

Lukács, G. (1975). Historia y Consciencia de Clase. Barcelona: Grijalbo.

Marcuse, H. (1976). Razón y Revolución. Madrid: Alianza Editorial.

Mesure, S. y Renaut, A. (1984). ‘’La discussión républicaine du liberalisme moderne’’ En L. Ferry y A. Renaut (Comp.). Philosophie Politique. París: PUF.

Nussbaum, M. (1999). Los Límites del Patriotismo. Barcelona: Paidós.

Pettit, P. (1999) “Democracia y disputatibilidad” en Republicanismo. Barcelona: Paidós

Pocock, J. G. A. (2002). El momento maquiavélico. Madrid: Editorial Tecnos.

Prieto, E. (2003). Jürgen Habermas: Acción Comunicativa e Identidad Política. Madrid: CEC.

Ricoeur, P. (1986). Marx: la Crítica de Hegel y los Manuscritos. Barcelona: Gedisa.

Ricoeur, P. (1986). Ideología y Utopía. Barcelona: Gedisa.

Raulet, G. (2009). La Filosofía Alemana después de 1945. Valencia: Universidad de Valencia.

Skinner, Q. (1992). “About justice, the common good and the priority of liberty”, En Chantal Mouffe (Comp.). Dimensions of Radical Democracy (pp. 211-224). Londres: Verso.

Trueba, C. (2009). “Una aproximación al cosmopolitismo de M.C. Nussbaum”. En D. Granja Castro y G. Leyva (Eds.). Cosmopolitismo. Barcelona: Anthropos.

Urrego, M. (2004). La Crisis del Estado Nacional en Colombia. Morelia: Universidad Michoacana de Hidalgo.

Velasco, J. (2003). Para Leer a Habermas. Madrid: Alianza.

Wellmer, A. (1993). Finales de Partida: la Modernidad Irreconciliable. Valencia: Fronesis.