Vol. 16 No. 2 (2017): Revista Filosofía UIS
Articles

An schizophrenic storytelling machine: gauchesca’s drifts in Ricardo Piglia’s “Records of the trial” and Burnt money

Bruno Longoni
Universidad Industrial de Santander
Bio

Published 2017-12-14

Keywords

  • Piglia,
  • Burnt money,
  • Gauchesca,
  • schizophrenia,
  • “Records of the trial”

How to Cite

Longoni, B. (2017). An schizophrenic storytelling machine: gauchesca’s drifts in Ricardo Piglia’s “Records of the trial” and Burnt money. Revista Filosofía UIS, 16(2), 127–139. https://doi.org/10.18273/revfil.v16n2-2017006

Abstract

According to Arlt and Brecht, there is no private property in language: literature becomes an schizophrenic overlap of foreign voices, so that no writer can feel himself owner of his own words. In Piglia, the narrative device is conceived as a personal reading of the materiales given by tradition. In a constant dialogue with gauchesca gender, “Records of the trial” and Burnt money work as a metaphor the illicit subversion implied in every act of writing.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arlt, R. (1998). Aguafuertes. Buenos Aires: Losada.

Berg, E. (2001). Asesinos por naturaleza: sobre Plata quemada de Ricardo Piglia (segunda reflexión). CELEHIS: Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, (13) 95-109.

Borges, J. L. (2006). Obras completas. Buenos Aires: Emecé. Carrión, J. (2008). Dos por cuatro: la multiplicación pigliana. El lugar de Piglia: crítica sin ficción. Madrid: Candaya.

Cerezo, I, M. (2006). Poética del relato policíaco: de Edgar Allan Poe a Raymond Chandler. Murcia: Editum.

Deleuze, G & Guattarri, F. (2004). El Anti-Edipo: capitalismo y esquizofrenia. Madrid: Paidós.

Eco, U. (1990). Apostillas a El nombre de la rosa. Barcelona: Lumen.

Foucault, M. (2014). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI.

Garabano, S. (2003). Homenaje a Roberto Arlt: Crimen, falsificación y violencia en Plata Quemada. Hispamérica, 32(96), 85-90.

Link, D. (2003). El juego de los cautos. Literatura policial: de Edgar A. Poe a P.D. James. Buenos Aires: La Marca.

Oviedo, J. M. (2001). Historia de la literatura hispanoamericana, Vol. IV. Madrid: Alianza.

Piglia, R. (1986). Tesis sobre el cuento en “Formas Breves”. Madrid: Anagrama.

Piglia, R. (2007). Las actas del juicio en La invasión. Barcelona: Anagrama.

Piglia, R. (2013). Plata Quemada. Barcelona: Random House Mondadori.

Piglia, R. (2014). Nombre falso. Buenos Aires: Debolsillo.

Piglia, R. (2015). Por un relato futuro: conversaciones con Juan José Saer. Barcelona: Anagrama.

Premat, J. (2002). Los espejismos del decir. Oralidad y experiencia en Plata Quemada de Ricardo Piglia. Pandora: revue d’etudes hispaniques, (2), 169-180.

Premat, J. (2009). Piglia: Loco lector, en Héroes sin atributos: Figuras de autor en la literatura argentina. Buenos Aires: F.C.E.

Rest, J. (1974). Diagnóstico de la novela policial. Crisis, (15), 30-39.

Selnes, G. (2006). Parallel Lives: Heterotopia and Delinquency in Piglia’s Plata quemada. Ciberletras: Revista de crítica literaria y de cultura, (15), 10.