Articles
An schizophrenic storytelling machine: gauchesca’s drifts in Ricardo Piglia’s “Records of the trial” and Burnt money
Published 2017-12-14
Keywords
- Piglia,
- Burnt money,
- Gauchesca,
- schizophrenia,
- “Records of the trial”
How to Cite
Longoni, B. (2017). An schizophrenic storytelling machine: gauchesca’s drifts in Ricardo Piglia’s “Records of the trial” and Burnt money. Revista Filosofía UIS, 16(2), 127–139. https://doi.org/10.18273/revfil.v16n2-2017006
Copyright (c) 2017 Revista Filosofía UIS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
According to Arlt and Brecht, there is no private property in language: literature becomes an schizophrenic overlap of foreign voices, so that no writer can feel himself owner of his own words. In Piglia, the narrative device is conceived as a personal reading of the materiales given by tradition. In a constant dialogue with gauchesca gender, “Records of the trial” and Burnt money work as a metaphor the illicit subversion implied in every act of writing.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Arlt, R. (1998). Aguafuertes. Buenos Aires: Losada.
Berg, E. (2001). Asesinos por naturaleza: sobre Plata quemada de Ricardo Piglia (segunda reflexión). CELEHIS: Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, (13) 95-109.
Borges, J. L. (2006). Obras completas. Buenos Aires: Emecé. Carrión, J. (2008). Dos por cuatro: la multiplicación pigliana. El lugar de Piglia: crítica sin ficción. Madrid: Candaya.
Cerezo, I, M. (2006). Poética del relato policíaco: de Edgar Allan Poe a Raymond Chandler. Murcia: Editum.
Deleuze, G & Guattarri, F. (2004). El Anti-Edipo: capitalismo y esquizofrenia. Madrid: Paidós.
Eco, U. (1990). Apostillas a El nombre de la rosa. Barcelona: Lumen.
Foucault, M. (2014). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI.
Garabano, S. (2003). Homenaje a Roberto Arlt: Crimen, falsificación y violencia en Plata Quemada. Hispamérica, 32(96), 85-90.
Link, D. (2003). El juego de los cautos. Literatura policial: de Edgar A. Poe a P.D. James. Buenos Aires: La Marca.
Oviedo, J. M. (2001). Historia de la literatura hispanoamericana, Vol. IV. Madrid: Alianza.
Piglia, R. (1986). Tesis sobre el cuento en “Formas Breves”. Madrid: Anagrama.
Piglia, R. (2007). Las actas del juicio en La invasión. Barcelona: Anagrama.
Piglia, R. (2013). Plata Quemada. Barcelona: Random House Mondadori.
Piglia, R. (2014). Nombre falso. Buenos Aires: Debolsillo.
Piglia, R. (2015). Por un relato futuro: conversaciones con Juan José Saer. Barcelona: Anagrama.
Premat, J. (2002). Los espejismos del decir. Oralidad y experiencia en Plata Quemada de Ricardo Piglia. Pandora: revue d’etudes hispaniques, (2), 169-180.
Premat, J. (2009). Piglia: Loco lector, en Héroes sin atributos: Figuras de autor en la literatura argentina. Buenos Aires: F.C.E.
Rest, J. (1974). Diagnóstico de la novela policial. Crisis, (15), 30-39.
Selnes, G. (2006). Parallel Lives: Heterotopia and Delinquency in Piglia’s Plata quemada. Ciberletras: Revista de crítica literaria y de cultura, (15), 10.
Berg, E. (2001). Asesinos por naturaleza: sobre Plata quemada de Ricardo Piglia (segunda reflexión). CELEHIS: Revista del Centro de Letras Hispanoamericanas, (13) 95-109.
Borges, J. L. (2006). Obras completas. Buenos Aires: Emecé. Carrión, J. (2008). Dos por cuatro: la multiplicación pigliana. El lugar de Piglia: crítica sin ficción. Madrid: Candaya.
Cerezo, I, M. (2006). Poética del relato policíaco: de Edgar Allan Poe a Raymond Chandler. Murcia: Editum.
Deleuze, G & Guattarri, F. (2004). El Anti-Edipo: capitalismo y esquizofrenia. Madrid: Paidós.
Eco, U. (1990). Apostillas a El nombre de la rosa. Barcelona: Lumen.
Foucault, M. (2014). Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Buenos Aires: Siglo XXI.
Garabano, S. (2003). Homenaje a Roberto Arlt: Crimen, falsificación y violencia en Plata Quemada. Hispamérica, 32(96), 85-90.
Link, D. (2003). El juego de los cautos. Literatura policial: de Edgar A. Poe a P.D. James. Buenos Aires: La Marca.
Oviedo, J. M. (2001). Historia de la literatura hispanoamericana, Vol. IV. Madrid: Alianza.
Piglia, R. (1986). Tesis sobre el cuento en “Formas Breves”. Madrid: Anagrama.
Piglia, R. (2007). Las actas del juicio en La invasión. Barcelona: Anagrama.
Piglia, R. (2013). Plata Quemada. Barcelona: Random House Mondadori.
Piglia, R. (2014). Nombre falso. Buenos Aires: Debolsillo.
Piglia, R. (2015). Por un relato futuro: conversaciones con Juan José Saer. Barcelona: Anagrama.
Premat, J. (2002). Los espejismos del decir. Oralidad y experiencia en Plata Quemada de Ricardo Piglia. Pandora: revue d’etudes hispaniques, (2), 169-180.
Premat, J. (2009). Piglia: Loco lector, en Héroes sin atributos: Figuras de autor en la literatura argentina. Buenos Aires: F.C.E.
Rest, J. (1974). Diagnóstico de la novela policial. Crisis, (15), 30-39.
Selnes, G. (2006). Parallel Lives: Heterotopia and Delinquency in Piglia’s Plata quemada. Ciberletras: Revista de crítica literaria y de cultura, (15), 10.