Tensions around the body, gender and desire in the Programs of Study of Education for Affectivity and Integral Sexuality in Costa Rica
Published 2019-01-01
Keywords
- sexual Education,
- body,
- gender,
- desire,
- Human Rights
- religion ...More
How to Cite
Copyright (c) 2019 Revista Filosofía UIS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This article occupies in analyzing the Educational study programs for affectivity and integral sexuality of the Ministry of Public Education of Costa Rica (MEP). For this purpose a contextualization of this education directive is made, firstly historical-normative and secondly political. Likewise, the text takes an interest in studying the mode in which different agendas condition and tense the contents of the Programs Specifically, the article deepens in the conceptions of the body, gender and desire of the Programs to demonstrate the confronted visions that implicitly structure such conceptions. The objective is to discuss critically Sexual Education in general, and Education Study Programs for the Affectivity and Integral Sexuality in particular, beyond the dihcotomic (in favor-against) that are usually utilized for these effects.
Downloads
References
Araujo, K. (2008). Entre el paradigma libertario y el paradigma de derechos: límite en el debate sobre sexualidades en América Latina. En K. Araujo y M. Prieto. (Eds.), Estudios sobre sexualidades en América Latina (pp. 25-42). Quito: FLACSO.
Béjin, A. (1987). El poder de los sexólogos. En P. Ariès; A. Béjin y M. Foucault. (Comps.), Sexualidades occidentales (pp. 249-282). Barcelona: Paidós.
Bersani, L. (2011). El cuerpo freudiano: psicoanálisis y arte. Buenos Aires: El cuenco de plata.
Butler, J. (2007). El género en disputa. El feminismo y la subversión de la identidad. Barcelona: Paidós.
Butler, J. (2008). Cuerpos que importan: sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Barcelona. Paidós.
Chinchilla, S. (20 de febrero de 2018). Fabricio Alvarado: 'Nunca dije que fuera la primera opción' salirse de la Convención de Derechos Humanos. La Nación. Recuperado de: https://www.nacion.com/el-pais/politica/fabricio-alvarado-nunca-dije-que-fuera-la/DF2U2CNKSFFWPKB6TNQKZ23PL4/story/
Corte Interamericana de Derechos Humanos. (24 de noviembre de 2017). Opinión consultiva OC-24/17. Recuperado de: http://www.corteidh.or.cr/docs/opiniones/seriea_24_esp.pdf
Edelman, L. (2004). No al futuro. Barcelona-Madrid: Egales.
Femenías, M. L. (2012). Sobre sujeto y género. Rosario: Prohistoria.
Fernández, A. (2010). Influencia de la Iglesia Católica en la construcción de representaciones sociales sobre sexualidad. Un análisis de la Política de Educación de la Expresión de la Sexualidad Humana Del Ministerio de Educación, 2000-2009 (Tesis de maestría inédita). Universidad de Costa Rica, San José, Costa Rica.
Fernández, D. (2017). Corporalidades disidentes. En T. Cordero (Comp.), Reflexiones desde la investigación socio-educativa en contextos de exclusión (pp. 87-110). San José: Instituto de Investigaciones en Educación.
Foucault, M. (2005). La voluntad de saber. México: Siglo XXI.
Fragomeno, R. (2018). Las palabras intermitentes: progreso, nación y utopía. San José: Arlekín.
Freud, S. (1927-1996). El porvenir de una ilusión. En Obras Completas (Tomo XXI.) Buenos Aires: Amorrortu.
Hocquenghem, G. (2009). El deseo homosexual. España: Merlusina.
Irigaray, L. (1978). Speculum. Espéculo de la otra mujer. Madrid: Saltés.
Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2017). Programas de estudio de educación para la afectividad y sexualidad integral. Recuperado de: http://www.mep.go.cr/sites/default/files/programadeestudio/programas/afectividadsexualidad-diversificada.pdf
Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. (2015). Educar para una nueva ciudadanía. Recuperado de: http://www.idp.mep.go.cr/sites/all/files/idp_mep_go_cr/publicaciones/7-2016_educar_para_una_nueva_ciudadaniafinal.pdf
Morán, J. M. (2018). Religión, secularidad y activismo heteropatriarcal: ¿qué sabemos del activismo opositor a los Derechos Sexuales y Reproductivos en Latinoamérica? Revista de Estudios de género La Ventana, 47, 97-138.
León, G. et al. (2013). Percepción de una muestra de educandos y docentes sobre la implementación del Programa educación para la afectividad y sexualidad integral. Revista Electrónica Educare, 17, 145-165.
Quesada, C. (2012). Familia y heteronormatividad: acontecimientos históricos y la doctrina sexual de la Iglesia Católica en Costa Rica. Anuario de Estudios Centroamericanos, 38, 305-328.