Vol. 17 No. 2 (2018): Revista Filosofía UIS
Articles

The vulnerable and solidarity condition of human life: a critical analysis of MacIntyre’s thinking

Armando Rojas Claros
Universidad Católica de Colombia
Rubén Gelvez Higuera
Universidad Católica de Colombia

Published 2018-07-31

Keywords

  • biological dimension,
  • fragility,
  • reciprocity,
  • individual,
  • respect

How to Cite

Rojas Claros, A., & Gelvez Higuera, R. (2018). The vulnerable and solidarity condition of human life: a critical analysis of MacIntyre’s thinking. Revista Filosofía UIS, 17(2), 161–178. https://doi.org/10.18273/revfil.v17n2-2018009

Abstract

We analyze in this article the thesis of MacIntyre which supports the biological or animal dimension of the human being, as the privileged condition by which the vulnerable and dependent character of the moral agents can be recognized. This starting point allows to argue in favor of the virtues related to the reciprocity and to question the idea of the human being like a solitary individual, without affective and moral ties. We will see that this approach presents some difficulties that will be examined at the end of the text and that its position, although valuable, can not have priority over the modern conception of the individual.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annas, J. (2011). Intelligent Virtue. Oxford: Oxford University Press.

Aristóteles (2000). Política. Madrid: Gredos.

Aristóteles (2007). Ética a Nicómaco. Buenos Aires: Colihue.

Bosch, M. (2015). Capital espiritual: novedad y tradición. Ideas y Valores, 54(157), doi:http://dx.doi.org/10.15446/ideasyvalores.v64n157.38061.

Camps, V. (2011). El gobierno de las emociones. Barcelona: Herder.

Chamorro Muñoz, A. N. y Palacio Muñoz, M. D. (2016). El sentido sucedáneo: una aproximación a la antropología de Odo Marquard. Universitas Philosophica, 33(66), 193-216.

Cortina, A. (2007a). Ethica Cordis. Isegoría: Revista de Filosofía Moral y Política, (37), 113-126.

Cortina, A. (2007b). Ética de la razón cordial: educar en la ciudadanía en el siglo XXI. Oviedo: Nobel.

Cortina, A. (2008). Lo Justo como núcleo de las ciencias morales y políticas: una versión cordial de la ética del discurso. Madrid: Real Academia de Ciencias Morales y Políticas.

Davidson, D. (1989). De la verdad y la interpretación. Barcelona: Gedisa.

Dawkins, R. (2010). El cuento del antepasado: un viaje a los albores de la evolución 2010. Barcelona: Antoni Bosch.

Dewey, J. (2004). Experiencia y educación. Madrid: Biblioteca Nueva.

Falque, E. (2012). Dios, la carne y el otro. De Ireneo a Duns Escoto: reflexiones fenomenológicas. Bogotá: Siglo del Hombre Editores-Universidad Católica de Colombia.

Heidegger, M. (2007). Los conceptos fundamentales de la metafísica: mundo, finitud, soledad. Madrid: Alianza.

MacIntyre, A. (2001a). Animales racionales y dependientes: por qué los seres humanos necesitamos las virtudes. Barcelona: Paidós.

MacIntyre, A. (2001b). Tras la virtud. Barcelona: Crítica.

MacIntyre, A. (2016). Ethics in the conflicts of Modernity: An essay on desire, practical reasoning and narrative. New York: University of Notre Dame.

Marquard, O. (2001). Filosofía de la compensación. Barcelona: Paidós.

Marquard, O. (2006). Felicidad en la infelicidad: reflexiones filosóficas. Buenos Aires: Katz Editores.

Mèlich, J. C. (2010). Ética de la compasión. Barcelona: Herder.

Morris, D. (2002). El animal humano: una visión personal de los seres humanos. Barcelona: Debolsillo.

Nussbaum, M. (2008). Paisajes del pensamiento: la inteligencia de las emociones. Barcelona: Paidós.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro: por qué la democracia necesita de las humanidades. Buenos Aires: Katz Editores.

Nussbaum, M. (2012). Crear capacidades: propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós Ibérica.

Rorty, R. (1991). Contingencia, ironía y solidaridad. Barcelona: Paidós.

Sandel, M. (2011). Justicia, ¿hacemos lo que debemos? Barcelona: Debate.

Searle, J. (2001). Actos de habla: ensayos de filosofía del lenguaje. Madrid: Cátedra.

Sen, A. (2011). La idea de la justicia. Bogotá: Taurus.

Singer, P. (1999). Liberación animal. Madrid: Trotta.

Singer, P. (2002). Una vida ética. Madrid: Taurus.

Tugendhat, E. (2010). Lecciones de ética. Barcelona: Gedisa.

Vergara Gómez, L. (2012). MacIntyre, una propuesta ética plausible. Bogotá: Pontificia Universidad Javeriana.

Wall, F. (2011). La edad de la simpatía: ¿somos altruistas por naturaleza? Barcelona: Tusquets.

Young Iris, M. (2011). Responsabilidad por la justicia. Madrid: Morata.