Vol. 19 No. 2 (2020): Revista Filosofía UIS
Articles

Education, discipline and punishment: considerations regarding the mechanisms of containment

Edwin Augusto Correa
Universidad de San Buenaventura, Colombia

Published 2020-06-04

Keywords

  • education,
  • discipline,
  • punishment,
  • docility

How to Cite

Correa, E. A. (2020). Education, discipline and punishment: considerations regarding the mechanisms of containment. Revista Filosofía UIS, 19(2), 241–262. https://doi.org/10.18273/revfil.v19n2-2020013

Abstract

The cohesion of culture has been possible through to the instinctive renunciation and the posthumous restoration of education in the life of man. Since archaic times, a teaching and docility scheme has been drawn up based on the current needs of the time. Hence, the objectives of this paper is to examine this historical dialectic of education, and on the other hand to explore the concepts of discipline and punishment as instruments that shape the educational practice. To encompass, these objectives are placed in context the formation of the subject in history, discipline as an element of control that governs in minucia the environment of the subject, and punishment as an element that guarantees the complete docility of the individual. It is concluded that in order to achieve human docility, different mechanisms for the bending of the will must be deployed, only that in our time the devices have become so flexible that they have lost the strength necessary to forge the human character with an adequate level of consciousness. Well, what really interests the system are the standardized bodies ready for the job functions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Althusser, L. (1988). Ideología y aparatos ideológicos de Estado. Freud y Lacan. Ediciones Nueva Visión.

Bataille, G. (2009). El erotismo. Tusquets.

Bohórquez, L. (1956). La evolución educativa en Colombia. Publicaciones Cultural Colombiana.

Castro-Gómez, S. (2010). Prólogo. En La Universidad Productora de productores: entre Biopolítica y subjetividad (pp. 19-24). Universidad de la Salle.

Deleuze, M. (1987). Foucault. Paidós.

De Zubiría, J. (2013). El maestro y los desafíos a la educación en el siglo XXI. Redipe, (825), 1-15.

Durkheim, E. (1975). Educación y Sociología. Ediciones Península.

Finley, M. (1978). El mundo de Odiseo. Tusquets.

Foucault, M. (1999). El orden del discurso. Tusquets.

Foucault, M. (2002). Vigilar y Castigar. Siglo XXI Editores.

Freud, S. (1979). El malestar de la cultura. Obras completas. Amorrortu.

Freud, S. (1980). Tótem y Tabú. Obras completas. Amorrortu.

Hegel, W. (2000). Escritos pedagógicos. Fondo de cultura económica.

Gutiérrez, M. y Martínez, B. (2019). Recuerdos de castigos escolares. Relatos de estudiantes del posgrado. Diálogos sobre educación, 10(18), 1-13.

Herrera, B. (2013). Castigos Corporales y Escuela en la Colombia del siglo XIX y XX. Revista Iberoamericana de educación, (62), 69-87.

Hollier, D. (1982). El colegio de sociología (1937-1939). Taurus.

Horkheimer, M. (2002). Critica de la razón instrumental. Trotta.

Jaeger, W. (2001). Paideia: los ideales de la cultura griega. Fondo de Cultura Económica.

Kant, E. (2003). Pedagogía. Akal.

Lakatos, I. (1989). La metodología de los programas de investigación científica. Alianza Editorial.

Maquiavelo, N. (2012). Discursos sobre la primera década de Tito Livio. Alianza Editorial.

Martínez, J. (2010). La Universidad Productora de productores: entre Biopolítica y subjetividad. Universidad de la Salle.

Nieto, A. (1917). Gimnasio Moderno. Informes relativos al curso de 1916. Arboleda & Valencia.

Nietzsche, F. (1871). La lucha de Homero. Prólogo para un libro que no se ha escrito (Obra póstuma).

Nietzsche, F. (1997). El Anticristo. Panamericana.

Nietzsche, F. (2009). Sobre el porvenir de las escuelas. Tusquets.

Popper, K. (1983). Conjeturas y refutaciones: El desarrollo del conocimiento científico. Paidós.

Rojas, C. (2010). Filosofía de la educación: De los griegos a la tardomodernidad. Editorial Universidad de Antioquia.

Sáenz, J., Saldarriaga, O. y Ospina, A. (1997). A mirar la infancia. Pedagogía, moral y modernidad en Colombia 1903-1946. Editorial Universidad de Antioquia.