Vol. 15 No. 1 (2016): Revista UIS Ingenierías
Articles

Method for evaluating the usability of interactive digital television applications

W.L. Pantoja
Universidad del Cauca
Bio
J.L Arciniegas
Universidad del Cauca
Bio
C.A. Collazos
Universidad del Cauca
Bio
L.G. Chica
Universidad del Cauca
Bio

Published 2016-05-06

Keywords

  • Inspection methods,
  • interactive digital TV (IDT),
  • RECOEXTDI,
  • usability evaluation

How to Cite

Pantoja, W., Arciniegas, J., Collazos, C., & Chica, L. (2016). Method for evaluating the usability of interactive digital television applications. Revista UIS Ingenierías, 15(1), 15–26. https://doi.org/10.18273/revuin.v15n1-2016002

Abstract

This article proposes the extent of an inspection method called RECOEXTDI (REcorrido COgnitivo EXtendido para

Publicaciones de Televisión Digital Interactiva) to evaluate the usability of applications supported on Interactive Digital
Television (IDT) environments. The former method has three basic inputs: The original cognitive walkthrough method,
the characteristics of TDI applications, and early testing performed in a TDI laboratory. To assess RECOEXTDI, it is
described a case study in which an evaluation of the usability of a TDI application is made, by using the traditional
and the extended method. In this way, the results obtained are compared with the implementation of the two methods
described. The RECOEXTDI method allowed finding a larger number of usability problems in shorter time, compared
with the traditional method.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. C. Collazos et al., “Lineamientos de usabilidad para el diseño y evaluación de la televisión digital interactiva,” Revista Avances en Sistemas e Informática, vol. 5, no. 3, pp. 213-218, Dic. 2008
  2. D.F. Rojas, E.O. Tulande, “Recomendaciones para la generación y distribución de contenidos educativos orientados a Televisión Digital Interactiva,” Proyecto de Grado, Universidad del Cauca, Popayán, Colombia, 2009.
  3. C. Cotelo, “La televisión digital interactiva: contexto y efectos sobre la publicidad,” Tesis doctoral, Fac. de Ciencias de la Info., Dpto. de Historia de la Comunicación Social, Univ. Complutense de Madrid, España, 2010.
  4. Grupo de televisión Digital Interactiva. (2006, octubre 12). Servicios de T-Learning para Soportar una Comunidad Académica Virtual STCAV [En línea]. Disponible en: http://www.unicauca.edu.co/STCAV/
  5. K.Y. Lu, “Interaction design principles for interactive television,” Tesis de Maestría, Georgia Inst. of Technology, Atlanta, GA, EEUU, 2005.
  6. E-Marketer. (2015, abril 2) Most Digital Video Monetization Still Comes from Ads: US digital video ad spending to reach $7.77 billion this year [Artículo en línea]. Disponible en: http://www.emarketer.com/Article /Most-Digital-Video-Monetization-Still-Comes-Ads/10 12300
  7. A. Solano, C. Collazos, J.L. Arciniegas, Evaluación colaborativa de la usabilidad de aplicaciones de televisión digital interactiva, Editorial Research and Innovation, 2013
  8. J. Nielsen, Usability engineering. 1a ed. Mountain View, CA, EEUU: Academic Press Inc., 1993
  9. M.E.A. Obeso, “Metodología de medición y evaluación de la usabilidad en sitios web eduativos,” Tesis doctoral, Dpto. de Informática, Universidad de Oviedo, España, 2005.
  10. J.V. de Lima, F.J. Lima, R.A. de Nevado, “An Alternative for the Interaction with Digital TV,” Research Gate, 2016 [Artículo en línea]. Disponible en: http://www.researchgate.net/publication/265887670_An _Alternative_for_the_Interaction_with_Digital_TV
  11. A Guide for Digital TV Service Producers, Ministry of Transport and Communications / Arvid Publications, Finlandia.
  12. Department of Computer Graphics and Interaction. Enhanced Learning Unlimited (ELU) [En línea]. Disponible en: http://dcgi.felk.cvut.cz/en/research/elu
  13. M. Damasio, C. Quico, “T-Learning and Interactive Television Edutainment: the Portuguese Case Study,” en EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology, Lugano, Suiza, 2004, pp. 4511-4518
  14. C.A. Collazos, J.L. Arciniegas, “J. Evaluación de la televisión interactiva desde una perspectiva de usabilidad: caso práctico,” Ciencia e Ingeniería Neogranadina, vol. 19, no. 1, pp. 99-106, Jun. 2009
  15. M. Obrist et al., “Focusing on Elderly: An iTV Usability Evaluation Study with Eye-Tracking,” en Interactive TV: a Shared Experience, 5th European Conference, EuroITV, Amsterdam, Reino de los Países Bajos, May 24-25, 2007, pp. 66-75
  16. A.F. Solano, C.A. Collazos, C. Rusu, “Propuesta Metodológica para Evaluar la Usabilidad de Aplicaciones de Televisión Digital Interactiva,” en 7o Congreso Colombiano de Computación, Universidad EAFIT, Medellín, Colombia, 2012.
  17. L. Chica, W.L. Pantoja, J. Arciniegas, “Selección de un método para evaluar la usabilidad en aplicaciones de TDi,”. IX Congreso Colombiano de Computación, Manizales, Colombia, 2014.
  18. C. Lewis, J. Rieman, “Evaluating the Design Without Users: Cognitive Walkthroughs,” en TaskCentered User Interface Design. 1993, cap. 4, sec. 4.1 [En línea]. Disponible en: http://hcibib.org/tcuid/chap- 4.html#4-1.
  19. J. Arciniegas, “Servicios de T-Learning para el soporte de una Comunidad Académica Virtual (STCAV)”, 2009