Vol. 5 No. 2 (2006): Revista UIS Ingenierías
Articles

Information technology strategies applicable to the supply chain of Pymes of the food and beverage sector in the metropolitan area of Bucaramanga

Javier Arias Osorio
Universidad Industrial de Santander
Bio

Published 2006-11-21

Keywords

  • Logistic,
  • information technology,
  • supply chain,
  • pymes

How to Cite

Arias Osorio, J. (2006). Information technology strategies applicable to the supply chain of Pymes of the food and beverage sector in the metropolitan area of Bucaramanga. Revista UIS Ingenierías, 5(2), 177–188. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistauisingenierias/article/view/1729

Abstract

At the present time a global tendency is the implementation of information technologies (I.T) like improvement agents of the enterprise activities, in the search of a greater productivity and competitiveness. By the previous thing, it has been considered excellent to identify the importance of this tendency in the companies of the region, in individual, of the Metropolitan Area of Bucaramanga, and the possible factors that promote or prevent their development.

In answer to this restlessness and due to the nonexistence of studies of this type in the region, an investigation sustained in a work of field made in a sample of pymes of the Metropolitan Area of Bucaramanga was developed, of the sector of the producing companies of foods and drinks, to determine the state of the information technology, the level of integration of its supply chain and to identify possible strategies of technology of information (T.I) applicable to the supply chain.

They are had like referring normative theoreticians and on the subject, the Public Policy of Internal Commerce of Colombia and the Study of Connectivity of Dane-Agenda de Conectividad  (2001).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Porter, MichaeL Competitive Advantage: Creating and sustaining superior performance. Free Press, New York.

Larry Downesy Chunka Mui. Unleasing the Killer App. Harvard Business School Press. 1998.

Alter, Steven. Information System, amanagement perspective. Segunda edición.

Boar, Bernard. The Artof Strategic Planning for lnfonnation System. Segunda Edición.

Q'Brien, James. Sistemas de Información Gerencial. Editorial Prentice HalL

Kotler, Philip. Dirección de Marketing. Edición del Milenio. Prentice HalL

Cohen, Daniel, Asin, Enrique. Sistemas de infonnación para los negocios. Editorial McGrawHilL 2003.

Loudonand Loudon, Administración de Sistemas de Infonnación. Editorial Prentice-HalL 1998

Guenas Martin, Luis Angel. El papel de las Unidades Estratégicas de Negocio en el proceso de Dirección Estratégica de la Empresa. Publicado en el BOLETlN DE ESTUDIOS ECONOMICOS. UNAM. Vol. XLIX- N°152-1994

Ayala, G, Yano, Y A collaborative leanling environment based on intelligent agents. Expert Systems with Application, vol. 14- 1998

Delarbre, Raúl T. Vivir en la Sociedad de la Información-Orden global y dimensiones locales en el universo digital. Revista Iberoamericana de Ciencia, Tecnología, Sociedade Innovación. Número l/ Septiembre- Diciembre 200I

Clempnerk, Julio. Una primera aproximación en planeación estratégica de Tecnología de Información. Revista Digital UNAM. Noviembre 2000.

QuerubIn Londoño, Rodrigo. La productivIdad como elemento esencial para competir en un entorno global. Departamento Nacional de Planeación. Septiembre 2002.

Esser, Klauss. Articulo: "Competitividad Sistémica". Harvard Business Review. 2000.

Kwei, Richard. "Aligning business with1. T strategy". Harvard Business Review. 2000.

Gnzmán, Larena. Alineación en T. I. Biblioteca Digital ITESM- MÉXICO.

Ania B., Ignacio. Alineación e integración de la Informática en el Negocio. Septiembre de 2003. ITAM.

DANE-
AGENDA DE CONECTIVIDAD. Medición de las tecnologías de información y las comunicaciones. Bogotá. Oficina de Prensa. 27 de enero de 2003. Tomado en: www.dane.gov.co el dia 4 de Agosto de 2004.

Ministerio de Telecomunicaciones. Política Nacional de Productividad y Competitividad. Colombia

Ministerio de Comercio, Indnstria y Turismo. Política Pública de Comercio Intemo de Colombia.

CEPAL (2002). Escalafón de competitividad de los departamentos de ColombIa. Bogotá. Diciembre.

Centro de CiencIa y Tecnologia de Antioquia. Pymesy sistemas de apoyo. Noviembre 2003.

Ministerio de Comercio, Industria y Turismo. Estructura Productiva y de Comercio Exterior del Departamento de Santander. Bogota, julio de 2004.

Espinosa, 1.. Emilíano. Logistica y Cadena de Abastecimiento, un particular punto de vista.

Disponible en: www.gestiopolis.com/canales2/marketing/I/logcadabas.htrn] Año 2000.

Invensys PIc. Soluciones operativas para la Industria Alimenticia y de bebidas.

[Disponibleen:www.mind.cOl1).CO]

Tecnología ¿Cómo para qué? Revista Dinero. Edición 202. abril de 2004.

Disponibleen:Http://www.dinero.com

Portal del Ministerio de Comercio, Industria y Turismo."

http://www.mincomercio.gov.co/VbeContent/NewsDetail.asp?ID~944&IDCompany4

Política de Competitividad y Productividad del Estado Colombiano.

[Disponibleen:http://www.agenda.gov.co]