Vol. 4 No. 2 (2005): Revista UIS Ingenierías
Articles

Transfer of technological knowledge to the classroom: structuring technological thought through the teaching of design

Adolfo Leòn Arenas Landìnez
Universidad Industrial de Santander.
Bio
Claudia Milena Ortiz Gòmez
Universidad Industrial de Santander.
Bio
Liana Marìa Àlvarez Garcìa
Universidad Industrial de Santander.
Bio

Published 2005-12-01

Keywords

  • Technology,
  • knowledge society,
  • know how,
  • technological thinking,
  • designing process,
  • teclmological instruments design
  • ...More
    Less

How to Cite

Arenas Landìnez, A. L., Ortiz Gòmez, C. M., & Àlvarez Garcìa, L. M. (2005). Transfer of technological knowledge to the classroom: structuring technological thought through the teaching of design. Revista UIS Ingenierías, 4(2), 129–138. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistauisingenierias/article/view/1963

Abstract

The noticeable tendency to internationalization, predominant characteristic of the present world, strongly, influences the Educational Institution. This demands a multiple answer from various perspectives to address new aspects of knowledge. The educational systems have faced the challenge to guarantee the students' capacity to use the acquired knowledge in changing scenes, such as those generated in the knowledge society. The educational systems, thus, need to question, focused on how to teach and which are the most appropriate methods to accomplish an effective learning. Due to this phenomenon, diverse proposals related to the development of competences have aroused, specifically those regarding technology thinking, starting with the design, for problem solving.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARNETT,Ronald. Los límites de la competencia. Primera edición. Ed. Gedisa S.A.Barcelona,España, 1994.

BOGOYA, Daniel. Trazas y Miradas: Evaluación y Competencias. Primera edición. Ed. Daniel Bogoya
Maldonado, Universidad Nacional de Colombia -Unibiblos. Bogotá, Colombia, 2003.

BLYTHE, Tina y Colaboradores. La Enseñanza para la Comprensión. Guia para el Docente. Primera edición.
Ed. PAIDÓS. BuenosAires,Argentina, 1998.

BUSTAMANTE, Guillermo. El concepto de Competencia. Única edición. Ed. Sociedad
Colombiana de Pedagogía. Bogotá, Colombia, 2002.

COSTA,Andrea. y DOMÉNECH, Graciela. Historia y Epistemología de las Ciencias. Distintas lecturas epistemológicas en tecnología y su incidencia en la Educación. Única edición. Ed. Facultad de Filosofía
y letras (UBA). Barcelona, España, 2002.

HUERTA, J. Jesús; PÉREZ, Irma Susana y CASTELLANOS,AnaRosa. Desarrollo curricular por competencias profesionales integrales. Revista Educar No. 13, Secretaria de Educación de Jalisco, México, Jalisco, 2000.

MALDONADO, Miguel Angel. Las competencias, una opción de vida, Metodología para el diseño
curricular. Primera edición. ECOE Ediciones. Bogotá D.C., Colombia, 2002.

RODRÍGUEZ, GermánDario. Revista Iberoamericana de Educación. Ciencia, Tecnología y sociedad: Una
mirada desde la educación en tecnología. Ejemplar No. 18, Organización de los estados iberoamericanos
para la educación, la ciencia y la cultura, Madrid España, (1998).

STONE, Martha. La Enseñanza para la Comprensión. Vinculación entre la investigación y la práctica. Primera Edición. Ed. PAIDÓS. BnenosAITes,1999.

TOBÓN, Sergio. Fonnación Basada en Competencias, Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica.
Primera edición. ECOE Ediciones. Bogotá D.C. Colombia, 2004.

VARGAS, José Guadalupe. Las Reglas Cambiantes de la competitividad global en el nuevo milenio. Las
competencias el nuevo paradigma de la globalización. Organización de los estados iberoamericanos para la
educación, la ciencia y la cultura, Madrid, España, 2002.

GUILFORD, J.P. La naturaleza de la inteligencia humana. Primera edición. Editorial Piados Ibérica,
S.A. Barcelona, España, 1986.