Vol. 7 No. 1 (2008): Revista UIS Ingenierías
Articles

Quality and competence: proposal of an educational model in higher education

Adolfo León Arenas Landínez
Universidad Industrial de Santander
Bio
Beatriz Jimena Jaimes Luna
Universidad Industrial de Santander
Bio

Published 2008-05-30

Keywords

  • Competence,
  • management of educative quality,
  • pedagogical model,
  • quality in higher education,
  • suitability’s indicators

How to Cite

Arenas Landínez, A. L., & Jaimes Luna, B. J. (2008). Quality and competence: proposal of an educational model in higher education. Revista UIS Ingenierías, 7(1), 87–103. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistauisingenierias/article/view/400

Abstract

At present, Higher Education is characterized by the tendency of a formation based on competences that guarantees the suitability performance of the graduated on the different felds that they will have to act. Additionally, this academic community has centered its efforts on the search of the quality, demanding an analysis of the criteria associated to this subject, to which must be added the national efforts for education quality assessment. 

This horizon, has allowed to Universidad Industrial de Santander to establish a close relationship between the formation based on competences and the quality management, frst of all based, in the necessity to diagnose and to tackle the environment, - understood as the satisfaction of the society in which the graduate acts (users) Whit this refection, the formation is transferred to a context of quality management, requiring a rigorous attention to the appropriateness of the programs and the curricular design (design of the service), the  generation and application of pedagogical strategies (beneft of the service), and the design of standards and assessments tools and evaluation, mainly based on evidences of suitability and performance indicators (analysis, measurement and improvement). 

Downloads

Download data is not yet available.

References

RAMA Claudio. La educación superior privada en América Latina.

CINDA Educación superior en Iberoamérica. Informe 2007. Coordinado por José Joaquín Brunner.

Foro Educativo Nacional 2007. Gestión educativa. Ministerio de Educación Nacional. República de Colombia.

Documento Visión Colombia II Centenario: 2019 Departamento Nacional de Planeación. Capítulo IV. pp.219, 2004.

ARBELÁEZ, Ruby; CORREDOR, Martha Vitalia; PEREZ, Martha Ilce. Concepciones sobre Competencias. CEDEDUIS – Universidad Industrial de Santander. pp. 5, 2007.

TOBÓN, Sergio. Formación Basada en Competencias. ECOE Ediciones. pp.14, 2004.

Portal Colombia Aprende, Ministerio de Educación Nacional Colombia.

Transformación Educativa. Ministerio de Educación y Cultura de la Provincia de la Rioja. 1997.

RESTREPO, Bernardo. Calidad y Flexibilidad en Educación Superior. Documento Participación en Foro de la Universidad de San Buenaventura, Sede de Cartagena. pp. 2-5, 2002.

GRILLO, Fernando. Departamento Administrativo de la Función Pública. Norma Técnica de la Calidad en el Sector Público (NTCGP 1000:2004). pp. 10-11, 2004.

SAROYAN, Alenoush – Aseguramiento global de la calidad. Foro de Gestión Educativa- Bogotá, Colombia 2007.

URIBE, Roberto y Otros. Rediseño Curricular Basado en Competencias: Ventajas de una Red Interuniversitaria. pp. 3, 2006.

CAÑÓN, Julio César. Encuentro con la calidad en el aula. Asociación colombiana de Facultades de Ingeniería – ACOFI, seminarios de formación de profesores. 2007.

CAÑÓN, Julio César. Lineamientos y opciones instrumentales para evaluar la calidad de la educación superior en las aulas. Asociación colombiana de Facultades de Ingeniería – ACOFI, Seminarios de formación de profesores. 2007.

MANRIQUE Villavicencio, Lileya. El aprendizaje autónomo en la educación a distancia. Departamento de Educación, Pontifcia Universidad Javeriana.

ALBÉNIZ Laclaustra, Vicente; CAÑON Rodríguez, Julio César; SALAZAR Contreras, Jaime y SILVA Sanchez, Eduardo. Grupo de Investigación EDUCING. Libro “Tres momentos del compromiso docente en Ingeniería”.

BLANCO Rivero, Luis Ernesto. Evaluación del proceso de aprendizaje. Asociación colombiana de Facultades de Ingeniería – ACOFI, Seminarios de formación de profesores. 2007.

GOMEZ, Víctor. La Educación Tecnológica en Colombia. ¿Educación Terminal o Primer Ciclo de las Ingenierías y las Ciencias?

ICFES-UIS. “Seminario Virtual sobre formación de profesores universitarios”. Memorias Bogotá 2002. KELLS, Hebert. Procesos de autoevaluación: Una guía para la autoevaluación en la educación superior. Pontifcia Universidad Católica del Perú, Fondo editorial, 1997. Pág.252.

Memorias ACOFI 2006. Retos en la formación del Ingeniero para el año 2020. Foros preparatorios a la XXVI Reunión Nacional. Colombia. 2007.

TEJADA, Z. Alonso. Proceso de Diseño e Implementación de un sistema Integral por Competencias en una Organización a partir de la Gestión de Recursos Humanos. 2007.

UGARTE G, Juan J. Gestión académica: Innovación con calidad, el caso del pregrado en la pontificia Universidad Católica de Chile. Octubre de 2007.

SARAVIA, G. Marcelo A. Un modelo Estructural de competencias para la Productividad. 2007.

RAMA, Claudio. Las tendencias del financiamiento de la Educación Superior en América Latina. 2007.