Model of evaluation to assess the change in teachers practices using ICT
Published 2014-03-15
Keywords
- Information Technology and Communications (ITC) inside Educational processes,
- evaluation models,
- initial teacher training based on ITC
How to Cite
Abstract
In Colombia, try closing the digital divide has demanded incorporation perform various ICT strategies, “Computers for Schools” is one of them. ICT Ministry This program provides technology infrastructure to educational institutions and training for teachers to incorporate ICT pedagogical use, creating more favorable conditions for changing teaching practices, while promoting improvements in education and learning students. However, after years of intervention, is still in question: how evaluate “whether and to what extent” teaching practices changed in a “desirable”? This paper proposes an alternative idea for the evaluation of teacher training processes in ICT using a model that applied to extract evidence to answer that question and then promoted beyond mere appreciation of indicators, a deeper refection on initial ICT training to teachers.
Downloads
References
- ANDRADE, H; MAESTRE, G. Acompañamiento educativo en el proceso de apropiación de la Tecnología de la Información por comunidades colombianas. - Proyecto Computadores para Educar. Congreso Iberoamericano de informática educativa (2008). < http://www.niee.ufrgs.br/eventos/RIBIE/2008/ pdf/acompanamiento_educativo_apropiacion.pdf.> [Consulta 08-05-2013]
- AREA, M. Veinte años de políticas institucionales para incorporar las tecnologías de la información y comunicación al sistema escolar. En SANCHO, Juana Tecnologías para transformar la educación. Madrid: AKAL/UIA 2006, pp. 199-232.
- BUNGE, M. Cap 3. Thing. En The Furniture of the World. Dordrecht, Holland: Riedel, 1977, pp. 119-151.
- ANDRADE, H. et al. Evaluación y aprendizajes de una experiencia de formación docente en TIC. [Documento en línea] Revista Virtual Universidad Católica del Norte, núm. 40. (2013) <http://revistavirtual.ucn. edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/444/934> [consulta: 1-09-2013]. ISSN-0124-5821
- AREA, M. Las tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar. Una revisión de las líneas de investigación. [Documento en línea] Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, vol. 11, núm. 1. (2005) <http://www.uv.es/ RELIEVE/v11n1/RELIEVEv11n1_1.htm> [consulta: 20-3-2013]. ISSN 1134-4032.
- AREA, M. El proceso de integración y uso pedagógico de las TIC en los centros educativos Un estudio de casos. Revista de Educación, 2010, Vol. 35, núm. 2, pp. 77-97.
- BUSTOS, A.; ROMÁN, M. La importancia de evaluar la incorporación y el uso de las TIC en la educación. Revista Iberoamericana de evaluación educativa, 2011, Vol. 4, núm. 2, pp. 3-7.
- CULAN, M. “¿Computers make kids smarter -right?”. Technos Quaterly For Education And Technology, 1998, Vol. 7, núm. 2.
- MONTERO, M.; GEWERC, A. De la innovación posible a la innovación deseada. Escuelas alteradas por las TIC. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 2010, Vol. 14, núm. 1, pp. 303-318.
- CALVO, O Marisel. El devenir de los modelos de evaluación”. [Documento en línea] s.f. <http://letrasuruguay.espaciolatino.com/aaa/oliva_calvo_marisel/ devenir_de_los_modelos.htm#_ftn1 >. [Consulta 08- 05-2013]
- UNIVERSIDAD DE LOS ANDES. Centro De Estudios Sobre Desarrollo Económico-Cede. Evaluación de Impacto del Programa Computadores para Educar”. [Documento en línea] < http:// www.computadoresparaeducar.gov.co/website/es/ Documentos/Evaluaciones/Evaluaci%C3%B3n%20 Impacto%20Programa%20CPE.pdf > [Consulta 08- 05-2013]
- ANDRADE, H. et al. Pensamiento Sistémico diversidad en búsqueda de Unidad. Bucaramanga: Ediciones Universidad Industrial de Santander, 2001. 463p. ISBN: 9589318789.
- ANDRADE H. Y GÓMEZ F. Tecnología Informática en la Escuela. Bucaramanga. 2009. 340p. ISBN: 978- 958-44-0833-4.
- JOHANSEN, Oscar. Introduccion A La Teoria General De Sistemas. Mexico: Editorial Limusa, 2004. 168p. ISBN: 968-18-1567-X