Vol. 18 No. 2 (2019): Revista UIS Ingenierías
Articles

Exploration of the science and technology social perception of Colombian chemical engineers and their teachers

Cristián Vargas-Ordóñez
Universidad Nacional de Quilmes

Published 2019-01-28

Keywords

  • science and technology social perception,
  • social representations,
  • citizen participation,
  • chemical engineering

How to Cite

Vargas-Ordóñez, C. (2019). Exploration of the science and technology social perception of Colombian chemical engineers and their teachers. Revista UIS Ingenierías, 18(2), 51–66. https://doi.org/10.18273/revuin.v18n2-2019005

Abstract

The present research work explores the Science and Technology’s Social Perception (STSP) of Chemical Engineering (CE) students, professionals, teachers and directives from Colombian universities. Under a constructivism focus, this research visualizes the chemical engineer as an active agent in society. Therefore, the hypothesis considers that chemical engineers’ science and technology perception is similar to that of the citizens who are not part of this community. Moscovici’s theory of Social Representation (RS) (attitudes, interests and representations fields) and Abric’s model of this human process (core and periphery) are the conceptual basis of Science and Technology Social Representations (STSR) and thus, Science and Technology Social Perception. A survey consists of opened-ended question like free listing and close-ended questions with multiple choice, which were adapted from three previous studies. Results found that participants have a neo-positivist unified concept of science while they have a disperse concept of technology but with positive attitudes. Also, this community perceives itself that is close to the solution of environmental problems but far from social problems. In conclusion, the STSP in the participants is similar to the one encounter in non-chemical engineers about beliefs and ideas related to the concepts of Science and Technology (S&T) and communication and consult of scientific and technological topics. However, this perception is different from the one of non-chemical engineers regarding the attendance to S&T activities, valuation of these processes and the kind of citizen participation they have. Therefore, this study becomes an opportunity to impulse new researches to improve the suggested curriculums for the different universities.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

F. D. Roosevelt, “Carta Roosevelt a Bush.pdf”. Washington D.C., 1944.

R. Hommes y C. M. Umaña, “Colombia en los próximos veinte años. El país que queremos”, Departamento Nacional de Planeación, vol. 280, pp. 1–36, 2005.

S. Moscovici, El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires, 1979.

J. Abric, Prácticas sociales y representaciones. México D.F., 2001.

J. Durant, “What is scientific literacy?,” Eur. Rev., vol. 2, no. 01, pp. 83–89, 1994. doi: 10.1017/S1062798700000922.

OEI y RICYT, “Proyecto Iberoamericano de indicadores de percepción pública, cultura científica y participación ciudadana”, Rev. Iberoam. ciencia, Tecnol. Soc. e innovación, vol. enero-abri, no. 5, 2003 [En línea]. Disponible en: https://www.oei.es/historico/revistactsi/numero5/documentos1.htm

S. Daza-Caicedo, M. Lozano-Borda, E. M. Bueno Castellanos, Y. J. Gómez-Morales, M. Salazar Acosta, A. Jaime, J. P. Aguirre Guzmán, R. Rueda Ortiz, M. Franco-Ave, y C. Osorio Marulanda, Percepciones de las ciencias y las tecnologías en Colombia. Resultados de la III Encuesta Nacional de Percepción Pública de la Ciencia y la Tecnología. Bogotá, 2014.

C. Polino, Los estudiantes y la ciencia: encuesta a jóvenes iberoamericanos. Buenos Aires, 2011.

C. E. Vargas-Ordoñez, “Exploración de la percepción social de la ciencia y la tecnología de ingenieros químicos colombianos y sus docentes”, Universidad Nacional de Quilmes, 2016.

T. J. Fontalvo Herrera, J. Morelos Gómes, y A. Mendoza Mendoza, “Incidencia de la certificación ISO 9001 en los indicadores de productividad y rentabilidad en empresas de zona franca-Barranquilla mediante análisis discriminante”, Rev. UIS Ing., vol. 11, no. 2, pp. 215–225, 2012.

E. García, J. C. González, J. A. López-Cerezo, J. L. Luján, M. Martín, C. Osorio, y C. Valdés, Ciencia, Tecnología y Sociedad: una aproximación conceptual. Madrid, 2001.

R. J. Gómez, “Progreso, determinismo y pesimismo tecnológico”, Rev. Redes, vol. 4, no. 10, pp. 59–94, 1997.

A. H. G. Panqueva, “Ambientes virtuales para participar en la sociedad del conocimiento”, Informática Educ., vol. 11, no. 2, pp. 247–260, 1998.

A. Pacey, The Culture of Technology. MIT press, 1983.

J. M. Sánchez-Torres, M. P. González-Zabala, y M. P. Sánchez-Muñoz, “La Sociedad de la Información: Génesis, Iniciativas, Concepto y su Relación con las TIC”, Rev. UIS Ing., vol. 11, no. 1, pp. 113–128, 2012.

E. Pineda Ballesteros, A. R. Lizcano Dallos, y R. N. Lízcano Reyes, “Redes sociales y representación de conocimiento como apoyo a los procesos de aprendizaje”, Rev. UIS Ing., vol. 11, no. 2, pp. 237–251, 2012.

COSCE, “La ciencia en la TV, la actividad editorial e internet”, Com. Reflexión y Estud. la Cienc. en España, vol. 1, no. 1, pp. 148–157, 2011.

R. Manager y N. Iso, “Introducción a la Información científica y técnica. Curso 2001-2002 Profesora asociada: Lourdes Castillo 1”, Knowl. Creat. Diffus. Util., pp. 1–20, 2002.

A. V. Giraldo, G. Asdrúbal Valencia, y A. Valencia Giraldo, “La relación entre la ingeniería y la ciencia”, Rev. Fac. Ing. Univ. Antioquia, vol. junio, núm. 31, pp. 156–174, 2004.

J. Sabato y N. Botana, “América Latina: Ciencia y tecnología en el desarrollo de la sociedad”, en Tiempo latinomericano, Universitaria, Ed. Santiado de Chile, 1970.

Á. Vázquez, J. A. Acevedo, y M. A. Manassero, “Papel de la educación CTS en una alfabetización científica y tecnológica para todas las personas”, REEC Rev. electrónica enseñanza las ciencias, vol. 2, no. 2, pp. 80–111, 2003.

Unesco, Engineering: Issues Challenges and Opportunities for Development. 2010.

N. Invernizzi, “Participación Ciudadana en Ciencia y Tecnología. Algunas Reflexiones sobre el Papel de la Universidad Pública”, Alteridades, vol. 15, no. 29, pp. 37–44, 2005.

L. Plata, D. Rivera, L. Castro, C. Guzmán, y H. Escalante, “Jerarquización de tecnologías para el aprovechamiento industrial del subproducto de la digestión anaerobia del bagazo de fique”, Rev. UIS Ing., vol. 11, núm. 2, pp. 171–185, 2011.

C. Martínez-López, J. Torres-Agredo, y R. Mejía-de-Gutiérrez, “Evaluación de la toxicidad de un residuo industrial estabilizado/solidificado con cemento portland”, Rev. UIS Ing., vol. 13, núm. enero-junio, pp. 47–54, 2014.

D. B. Maldonado, “Un punto de vista sobre la formación del ingeniero químico colombiano”, Ing. e Investig., vol. 3, núm. 4, pp. 53–61, 1985.

C. Polino, Manual de Antigua. Indicadores de percepción pública de la ciencia y la tecnología. 2015.