Vol. 16 No. 1 (2025): Vol. 15 Núm. 2 (2024): Revista Cambios y Permanencias
Artículos

The Study of Pedagogical Love from the Affective and Emotional Dimension

Ángela Virginia Neira Uneme
Secretaría de Educación del Distrito y Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Bio

Published 2025-05-13

Keywords

  • pedagogical love,
  • relationship with oneself,
  • with others,
  • and with the other,
  • emotions and affects,
  • emotional turn
  • ...More
    Less

How to Cite

Neira Uneme, Ángela V. . (2025). The Study of Pedagogical Love from the Affective and Emotional Dimension. Cambios Y Permanencias, 16(1), 85–98. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/16324

Abstract

The reflective article provides partial results from the doctoral thesis titled: “Ways of Expressing Pedagogical Love in Teachers from
Public Schools: Practices and Discourses.” The central argument of the thesis focused on the study of Pedagogical Love, first by cons
tructing a semantic field of the concept from a theoretical perspective, and then exploring its empirical dimension by examining the
words and actions of teachers in their everyday practices. Thus, this text outlines the theoretical journey within the emergent field of emotions and affects, recognizing their manifestation in three dimensions of relationships: with oneself, with others, and with the external world. It highlights their contribution to understanding and studying pedagogical love in teachers through the perspective of the affective and emotional turn, which helps to frame and comprehend this concept. In conclusion, the article seeks to contribute to a deeper theoretical understanding of what pedagogical love means for teachers, viewed as a relationship grounded in sensitivity and as a tool for further interpreting empirical data.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Abramowski, A. L. (2010). Maneras de querer: los afectos docentes en las relaciones pedagógicas (pp. 95-115). Buenos Aires: Paidós.
  2. Abramowski, A. (2019). Por ese palpitar. La historia de la educación ante los desafíos del giro emocional o afectivo. En Latinoamérica: la educación y su historia. Nuevos enfoques para su debate y enseñanza (pp. 231–253). Buenos Aires: Programa Universitario de Historia Argentina y Latinoamericana (PUHAL). (En prensa).
  3. Ahmed, S. (2004). The cultural politics of emotion. Edinburgh University Press.
  4. Ahmed, S. (2015). La política cultural de las emociones. Universidad Nacional Autónoma de México. (C. Olivares Mansuy, Trad.).
  5. Bubnova, T. (1997). El principio ético como fundamento del dialogismo en Mijaíl Bajtín. Escritos, Revista del Centro de Ciencias del Lenguaje, (15-16), 259-273.
  6. Collins, R. (2009). Cadenas de rituales de interacción (J. M. Iranzo, Trad.). Anthropos.
  7. Durkheim, É. (1925). El suicidio. Estudio de sociología (M. Ruiz-Funes, Trad.). Reus.
  8. Dussel, E. (2010). Prólogo. En A. Abramowski, Maneras de querer. Los afectos docentes en las relaciones pedagógicas. Paidós.
  9. Elias, N. (1988). El proceso de la civilización (R. García Cotarelo, Trad.). Fondo de Cultura Económica.
  10. Ferrater, J. (1951). Diccionario de filosofía. Sudamericana.
  11. Illouz, E. (2007). Intimidades congeladas. Las emociones en el capitalismo (J. Ibarburu, Trad.). Katz.
  12. Jimeno, M. (2004). Crimen pasional. Contribución a una antropología de las emociones. Universidad Nacional de Colombia.
  13. Labanyi, J. (2010). Doing things: Emotion, affect, and materiality. Journal of Spanish Cultural Studies, 11(3–4), 223–233.
  14. Labanyi, J. (2016, marzo 16). Pensar los afectos [Video]. CCCB: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona. https://www.cccb.org/es/multimedia/videos/jo-labanyi/223394
  15. León Gómez, A. (2004). La importancia de las nociones confusas. Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico – IDEP.
  16. López, O. (2024). Los giros del giro afectivo: la centralidad de la vida sensible para teorizar lo social. Una lectura en clave latinoamericana. Historia y Grafía, Universidad Iberoamericana, 31(62), 263-301. https://doi.org/10.22201/HG2448-783X
  17. McWilliam, E. (1999). Pedagogical pleasures. Peter Lang.
  18. Neira, A. (2021). Maneras de decir el amor pedagógico del maestro: perspectivas teóricas y epistemológicas para su estudio. En D. Arias (Ed.), Énfasis: pedagogía, infancias y memorias en Colombia (pp. 45-62). Doctorado Interinstitucional en Educación DIE, Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
  19. Saldarriaga, O. (2010). Del amor pedagógico y otros demonios. En G. Frigerio y G. Diker, eds., Educar: Figuras y efectos del amor (pp. 45–63). Del Estante Editorial.
  20. Scheer, M. (2012). Are emotions a kind of practice (and is that what makes them have a history)? A Bourdieuian approach to understanding emotion. History and Theory, 51(2), 193–220.
  21. Simmel, G. (1988). La metrópolis y la vida mental. En M. Blassols, R. Donoso, A. Massolo y A. Méndez, eds., Antología de sociología urbana (pp. 1–10). Universidad Nacional Autónoma de México.
  22. Villalba, R. (2021). Reconfiguraciones narrativas de experiencias de ser cuerpos docentes. Université Tolouse Jean Jaurès y Doctorado Interinstitucional en Educación DIE, Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
  23. Watkins, M. (2019). Indagar lo afectivo: sintonizando su impacto en la educación. Propuesta Educativa, 28(51), 30-41.