Vol. 11 No. 1 (2020): Revista Cambios y Permanencias
DOSSIER VIII ENCUENTRO INTERNACIONAL DE HISTORIA ORAL Y MEMORIAS

Collective memory in the popular art of San Juan Chamula: the case of the Zapatista doll

Alan Antonio Castellanos Mora
Universidad de Ciencias y Artes de Chiapas Escuela Nacional de Antropología e Historia
Bio
Rosa Vázquez Jiménez
Universidad Intercultural de Chiapas
Bio

Published 2020-06-30

Keywords

  • Colective Memory,
  • Chiapas,
  • EZLN,
  • Crafts

How to Cite

Castellanos Mora, A. A., & Vázquez Jiménez, R. (2020). Collective memory in the popular art of San Juan Chamula: the case of the Zapatista doll. Cambios Y Permanencias, 11(1), 897–915. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/11097

Abstract

The Zapatista doll comes to life shortly after the emergence of the Zapatista movement. In this sense, we ask ourselves why does it arise? And how is this tradition maintained? In order to answer these questions, it is necessary to know that there are certain events that serve as time markers, and these permeate the consciousness of certain social groups, which in turn are part of the collective memory of the same people that generate them. To understand this aspect theoretically, we refer to Maurice Halbwach, who proposes the concept; This, together with the fieldwork done with the artisans of San Juan Chamula, will help us understand how in a handcrafted doll we can appreciate a particular historical moment (the Zapatista uprising), and the way in which these artisans maintain the memory of this people regarding this event.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Calnek, E. (1988). Highland Chiapas before the spanish conquest. New World archaeological Foundation, paper 55. Provo, Utah, Estados unidos de Norte América: Brigham Young University.

Connant, J. (2010). A poetics of resistence. The revolutionary public relations of the zapatista insurgency. Canada: AK PRESS.

Díaz del Castillo, B. (1992). Historia verdadera de la conquista de la Nueva España. Texto comparado: edición de Alonso de Remon, 1632. Paleografía de Genaro García, 1904. Gobierno del Estado de Chiapas y Gobierno de Guatemala, México: Porrúa.

García de León, A. (1994). Tiempo mítico, tiempo verbal, tiempo histórico. Cuicuilco. Revista de la ENAH, N.E., 1(1), 59 – 75.

Gutiérrez Cruz, S. N. (2004). Chiapas histórico. De la independencia a la revolución. 1821 – 1920. Gobierno del Estado de Chiapas, México: Lecturas para entender a Chiapas.

Halbwachs, M. (2004). La memoria colectiva. Zaragoza, España: Prensa universitaria de Zaragoza.

Harvey, N. (2004). Rebelión en Chiapas: Reformas rurales, radicalismo campesino y límites del salinismo. En V. Albán., J. P. Ruz., y M. Humberto, Chiapas, los rumbos de otra historia. (pp. 447 – 479). México: UNAM, CIESAS.

Kramsky Soto, M. R. (1989). Evolución histórica de la comunidad indígena en Zinacantán, Chamula y Larrainzar, siglo XIX. Cuadernos municipales, 1(3), 21 – 72.

Laughlin, R. (1993). Los tzotziles. En, J. Esponda., y V. Manuel. (coordinador). La población indígena de Chiapas (pp. 119 – 177). México: Gobierno del Estado de Chiapas, Serie Nuestros Pueblos.

Macías Gloria, F. (2010). La palabra viva entre los grupos sociales. En, L. Meza., A. Marina., F. Macías Gloria., y M. C. Ocampo. (coordinadores). Los oficios del historiador: Taller y prácticas de la historia oral (pp. 149 – 162). México: Universidad de Guanajuato.

Maza, L., y Marina, A. (2013). La función del mito en la memoria y la historia. En, C. Cuellar., K., y M. C. Ocampo. (coordinadores). La historia oral y la interdisciplinariedad. Retos y perspectivas (pp. 163 – 198). México: Universidad de Colima, colección Culturas Contemporáneas.

Meza, L., y Marina, A. (2010). La construcción de la memoria como fuente histórica. En L. Meza., A. Marina., G, Macías., F., y C. M. Ocampo. (coordinadores), Los oficios del historiador: Taller y prácticas de la historia oral (pp. 59 – 78). México: Universidad de Guanajuato.

Michel, G. (1998). La guerra que vivimos. Aproximaciones a la rebelión de la dignidad. México: Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Xochimilco.

Quian Quiroga, R. (2015). Qué es la memoria. Buenos Aires, Argentina: PAIDÓS.

Rus, J. (2004). ¿guerra de castas según quién? Indios y ladinos en los sucesos de 1869. En, J. P. Viqueira., y M. H. Ruz. Chiapas, los rumbos de otra historia (pp. 145 – 174). México: UNAM / CIESAS.

Sosa Cisneros, A. (2008). La rebelión neozapatista en Chiapas. En, E. Muñiz., y M. A. González. (coordinadores). Fragmentos para la historia. México en el siglo XX (pp. 151 – 204). México: UNAM, Azcapotzalco.

Thompson, E. P. (1981). Miseria de la teoría. Crítica, Barcelona, España.

Referencias electrónicas

Datos de estadísticos de Chamula. Recuperado de http://www3.inegi.org.mx/sistemas/mexicocifras/?e=07&mun=23

Declaración de la Selva Lacandona. Recuperado de http://palabra.ezln.org.mx/comunicados/1994/1993.htm