Vol. 11 No. 1 (2020): Revista Cambios y Permanencias
DOSSIER VIII ENCUENTRO INTERNACIONAL DE HISTORIA ORAL Y MEMORIAS

Contributions of oral history to the study of social movements in Monterrey

Edna Ovalle Rodríguez
Universidad Intercultural Indígena de Michoacán
Bio

Published 2020-06-30

Keywords

  • social movements,
  • militant bourgeoisie,
  • student movement,
  • labor movement,
  • life stories

How to Cite

Ovalle Rodríguez, E. (2020). Contributions of oral history to the study of social movements in Monterrey. Cambios Y Permanencias, 11(1), 1277–1297. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/11122

Abstract

This paper will try to answer the questions: What do oral history interviews -matics or life history- give us for the knowledge of social movements and their historical reconstruction? What are the new elements that this source contributes and that it is not possible to find them in other sources? It is argued that oral sources, in the form of life stories, provide the investigation of the history of social movements with important elements such as the subjectivity of social subjects and actors that are not always expressed as such in traditional sources. To illustrate this, four life stories are addressed to direct participants in the student and worker social movement that took place in the Mexican industrial city of Monterrey during the 1970s.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Zavala, A. (2015). Así lo recuerdo. México: Senado de la República XLIII Legislatura.

Cerutti, M. (1989). Burguesía y capitalismo en Monterrey 1850-1910. Claves Latinoamericanas. México.

Condés Lara, E. (1990). Los últimos años del Partido Comunista Mexicano. México: BUAP.

De Garay, G. (coord.). (1997). Cuéntame tu vida. Historia oral: Historias de vida. México: Instituto Mora.

De la Garza, E. (S. F.). El otro movimiento estudiantil. (S. L.): Mimeografiado.

De León, M. (1998). Los dorados años setentas en Nuevo León. Monterrey, Nuevo León, México: UANL.

Flores Torres, O. (2011). Autonomía. Monterrey, México: UANL.

Ibarra Salazar, J. (1984). El movimiento universitario por la autonomía y la democracia en la UANL. Monterrey, México: OIDMO.

Lozano Alanís, J. G. (2005). Guía cronológica de la enseñanza superior en Nuevo León. Monterrey, México: UANL.

Macín, R. (1984). La lucha de los cristianos en los movimientos sociales de Monterrey 1968-1983. Monterrey, México: OIDMO.

Medina Martínez, F. (1981). El grupo Monterrey y el Estado Mexicano (Tesis de licenciatura en ciencia política). UAM-Iztapalapa, México.
Nuncio Limón, A. (1982). El Grupo Monterrey. México: Nueva Imagen.

Nuncio Limón, A. (1984). Las organizaciones empresariales en Monterrey. Expresión de una burguesía militante. Monterrey, México: OIDMO.

Nuncio Limón, A. (coord.). (2018). La autonomía universitaria. Realidad y posibilidades. Monterrey, México: UANL.

Puente Leyva, J. (1969). Distribución del ingreso en un área urbana, el caso de Monterrey. México: SXXI.

Ramírez Zaragoza. (coord.). (2016). Red Mexicana de Estudios de los Movimientos Sociales. Movimientos sociales en México: apuntes teóricos y estudios de caso. México: UAM-Azcapotzalco.

Ruíz Cabrera, C. (2016). Los movimientos universitarios de Nuevo León en los años sesenta. Monterrey, México: STUANL.

Saldívar Garduño, A., y Saltalamacchia, H. (Coords). (2014). Actores y movimientos sociales. Aportes para una discusión colectiva. México: UAM-I-Porrúa.

Vizcaya Canales, I. (1988). Un siglo de Monterrey. Desde El Grito de Dolores hasta el Plan de San Luis. Monterrey, México: Col. Tiempo-región.