Vol. 11 No. 1 (2020): Revista Cambios y Permanencias
DOSSIER VIII ENCUENTRO INTERNACIONAL DE HISTORIA ORAL Y MEMORIAS

We were part of another modernity

Patricia Pensado Leglise
Instituto de Investigaciones Dr. José Ma. Luis Mora
Bio

Published 2020-06-30

Keywords

  • student movement,
  • modernity,
  • teachers,
  • women,
  • feminism,
  • change
  • ...More
    Less

How to Cite

Pensado Leglise, P. (2020). We were part of another modernity. Cambios Y Permanencias, 11(1), 1298–1313. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/11123

Abstract

The following text will tell the individual and colective changes that four female professors went through during the student movement from 1968 in Mexico. It will dissect these changes from the national perspective, their individual formation, the feeling of their profesional work, their private relationships and their involvement in other social and political movements. Just like the new meaning adquire by the sense of their lives, in a cultural context where change had a central role in their choices. And new features were developed to conceptualize the new modernity as a social transformation project in the near future.

We need to point that the analysis will be sustained in Oral History methodology, giving the generating source priority over others that will also be considered, like the hemerographic and bibliographic. At last we have to mention that this was the result of a colective investigation with a group of fellows Eric Arellano, Pablo Bonilla, Angel Castilla and Ricardo Chávez from the Investigation Institute “Doctor José Ma. Luis Mora,” proposing the reasons that some professors solidarize with the movement, nevertheless have differences with the strategy and ideas, but as they watched the brutal represion the students suffered, they didn´t hesitate to support them.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Campa Uranga, F. (23 de julio de 2018). Entrevistada por Pensado, P., Bonilla, P., Arellano, E., y Castilla, A. Ciudad de México, México.

De los Ríos Méndez, N. (23 de febrero 2018). Entrevistada por Pensado, P y Arellano, E. Ciudad de México, México.

Hernández Guerrero, D. (20 de abril 2018). Entrevistada por Pensado, P., Arellano, E., y Castilla, A. Cuernavaca, Morelos, México.

Meneses, E. M. (8 de marzo 2018). Entrevistada por Pensado, P., y Arellano, E. Ciudad de México, México.

Bibliografía

Arellano, E., Bonilla, P., Chávez, R., y Pensado, P. (2020). Actos de solidaridad: los maestros en el movimiento estudiantil de 1968. En P. Pensado Leglise., y G. Necoechea Gracia, Recorridos solidarios: montajes colectivos y trayectorias individuales. (S. L.).

Cohen, D., y Frazier, L. J. (1993). “No solo cocinábamos…” Historia inédita de la otra mitad del 68. En S. Ilán, et al. La transición interrumpida. México 1968-1988. México: Universidad Iberoamericana, Nueva Imagen.

Cohn-Bendit, D. (1987). La revolución y nosotros, que la quisimos tanto. Barcelona, España: Ediciones Anagrama.

Cruz, M. (1989). Por un naturalismo dialéctico. Barcelona, España: Ediciones Anthropos.

González de Alba, L. (2016). Tlatelolco aquella tarde. México: Ediciones Cal y Arena.

Mees, L. (2008). ¿Vino viejo en odres nuevas? Continuidades y discontinuidades en la historia de los movimientos sociales. En P. Ibarra., y B. Tejerena. (Eds.), Los movimientos sociales: Transformaciones políticas. Colombia: Ediciones Nómadas.

Michel, A. (1983). El feminismo. México: Fondo de Cultura Económica.

Monsiváis, C. (1979). “Sexismo en la literatura mexicana”, La Cultura en México. Suplemento de la revista Siempre.