DOSSIER VIII ENCUENTRO INTERNACIONAL DE HISTORIA ORAL Y MEMORIAS
Published 2020-06-30
Keywords
- Music,
- Oral source (interviews),
- personal experience (individual memory),
- disciplinaria knoeledge (History),
- emotions (emotional intelligence)
How to Cite
Pinto Torres, A. E., & Guzmán Varón, R. D. (2020). Music, oral history and memory in the teacher training processes. Cambios Y Permanencias, 11(1), 1703–1717. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/11146
Abstract
Shared experience, systematized through interviews, intends to reveal the impact of the use of music as a tool to strengthen the teaching - learning process of the called Contemporary Societies for in training teachers, emphasizing that in the process, not only cognitive but subjective elements intervene, such as emotions, evocations that build up individual memory and, in turn, the collective one, because subjects are found as such on shared experiences. Therewith, this systematization evidences what is necessary to revalue pedagogic and didactic processes performed in higher education.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Gorbach, F., y Rufer, M. (2016). Una paradoja del relativismo: el discurso racional de la antropología frente a lo sagrado. En F. G. Rufer, (In), Disciplinar la investigación: Archivo, trabajo de campo y escritura. México: Siglo XXI.
Jara, O. (julio/septiembre de 2010). Cepalforja.org. Recuperado de http://www.cepalforja.org/sistem/documentos/ojara_entrevista_rmatinal.pdf
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid, España: Siglo XXI
Lozano, J. E. (1998). La Historia Oral y de vida: del recurso técnico a la experiencia de investigación. Sociedad- Cultura y Comunicación, 207-252.
Universidad Pedagógica Nacional (2010). Misión y Visión. Recuperado de www.pedagogica.edu.co/home/vercontenido/2
Zentner, M. A. (2014). Las cuatro emociones básicas. Barcelona, España: Herder.
Entrevistas
Baez, F. (5 de octubre de 2018). A. P. Guzmán, Entrevistador.
Esterilla, D. (5 de octubre de 2018). A. P. Guzmán, Entrevistador.
Gambasica, B. (19 de octubre de 2018). A. P. Guzmán, Entrevistador.
Jiménez, J. (5 de octubre de 2018). A. P. Guzmán, Entrevistador.
López, L. F. (19 de octubre de 2018). A. P. Guzmán, Entrevistador.
Zapata, F. B. (5 de octubre de 2018). (A. P. Guzmán, Entrevistador).
Jara, O. (julio/septiembre de 2010). Cepalforja.org. Recuperado de http://www.cepalforja.org/sistem/documentos/ojara_entrevista_rmatinal.pdf
Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid, España: Siglo XXI
Lozano, J. E. (1998). La Historia Oral y de vida: del recurso técnico a la experiencia de investigación. Sociedad- Cultura y Comunicación, 207-252.
Universidad Pedagógica Nacional (2010). Misión y Visión. Recuperado de www.pedagogica.edu.co/home/vercontenido/2
Zentner, M. A. (2014). Las cuatro emociones básicas. Barcelona, España: Herder.
Entrevistas
Baez, F. (5 de octubre de 2018). A. P. Guzmán, Entrevistador.
Esterilla, D. (5 de octubre de 2018). A. P. Guzmán, Entrevistador.
Gambasica, B. (19 de octubre de 2018). A. P. Guzmán, Entrevistador.
Jiménez, J. (5 de octubre de 2018). A. P. Guzmán, Entrevistador.
López, L. F. (19 de octubre de 2018). A. P. Guzmán, Entrevistador.
Zapata, F. B. (5 de octubre de 2018). (A. P. Guzmán, Entrevistador).