Vol. 12 No. 2 (2021): Cambios y Permanencias
Dossier Experiencias y prácticas de investigación

Being a subject involved and situated in the research

Silvia Carina Valiente Bertello
Centro de Investigación y Transferencia de Catamarca
Bio

Published 2021-12-13

Keywords

  • subject,
  • autonomy,
  • memories,
  • capitalist domination

How to Cite

Valiente Bertello, S. C. . (2021). Being a subject involved and situated in the research. Cambios Y Permanencias, 12(2), 195–210. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/12833

Abstract

This writing includes the proposal to investigate from the subject as part of the problem proposed by the Mexican sociologist Rafael Sandoval Álvarez, as one of the options to investigate the subject and the territory, in the subject-subject epistemological scheme. The particularity of this perspective is that it has autonomy as a project, and in general terms, it brings us closer to a way of knowing and building knowledge from the doing-thinking of the subject that resists the subject that makes the domination: the capitalist subject. From this perspective, what makes research possible from and with the subject is to get in tune with their memories and knowledge, with their trajectories and times, and to recognize themselves as part of that subject, that is, to be involved in the subjectivity of that subject that resists capitalist domination. This is the meaning of being a subject involved and situated in the investigation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Referencias Bibliográficas
  2. Alonso, J., Sandoval, R., Salcido, R., y Gallegos, M. (2015). Reflexiones colectivas para continuar la construcción de sujetos. En X. Leyva, Prácticas otras de conocimiento(s): Entre crisis, entre guerras (pp. 15-56) Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina: CLACSO.
  3. López Mojardín, A., y Sandoval Álvarez, R. (2003). Las amables telarañas del poder. Rebeldía 13(8), 35-45.
  4. Ortiz Ocaña, A., Arias López, M. I., y Pedrozo Conedo, Z. (2018). Metodología “otra” en la investigación social, humana y educativa. El hacer decolonial como proceso decolonizante. Revista FAIA, 7(30), 172-200. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6575303
  5. Salcido Serrano, R., y Sandoval Álvarez, R. (2016). El problema y el sujeto en la investigación. Metodología y epistemología crítica. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara. Recuperado de https://es.scribd.com/document/333306266/El-problema-y-el-sujeto-en-la-investigacion-Metodologia-y-epistemologia-critica
  6. Sandoval Álvarez, R. (2006). Escuchar, acompañar, enlazar para construir lo colectivo. Bajo el Volcán, 6(10), 141-148. Recuperado de http://www.apps.buap.mx/ojs3/index.php/bevol/article/view/1582
  7. Sandoval Álvarez, R. (2016). Cuaderno I: formas de hacer metodología en la investigación. Reflexividad crítica sobre la práctica. Guadalajara, México: Grietas editores. Recuperado de https://www.academia.edu/33484382/Formas_de_hacer_metodolog%C3%ADa_en_la_investigaci%C3%B3n_Reflexividad_cr%C3%ADtica_sobre_la_pr%C3%A1ctica
  8. Sandoval Álvarez, R. (coord.). (2018). Cuaderno 2. Problema y desafíos de la formación en la metodología de la investigación. Guadalajara, México: Grietas Editores. Recuperado de https://www.academia.edu/37275437/Problemas_y_desaf%C3%ADos_de_la_formaci%C3%B3n_en_la_metodolog%C3%ADa_de_la_investigaci%C3%B3n
  9. Sandoval Álvarez, R. (coord.). (2019). Cuaderno de Metodología y pensamiento crítico. Pensar crítico y la forma seminario en la metodología de la investigación. Guadalajara, México: Universidad de Guadalajara.
  10. Sandoval Álvarez, R. y Valiente, S. (2019). Aspectos generales de una forma de hacer metodología de la investigación desde la perspectiva del sujeto. Documento inédito elaborado en el marco del Seminario Virtual CLACSO.
  11. Universidad Nacional de Catamarca. (2020). Diario de Sesión de Tercera Reunión del Proyecto de Investigación Interdisciplinario (PII) acreditado por la Secretaría de Ciencia y Técnica según por Resolución 0713 de la Universidad Nacional de Catamarca (Secyt-UNCA): “La colonialidad de la naturaleza en espacios periféricos del capitalismo global. La producción de conocimientos otros como prácticas de re-existencia en Andalgalá”.
  12. Valiente, S. (2020). Hacia otras formas de conocer desde el saber-hacer de los sujetos. Cambios y Permanencias, 11(1), 548-571. Recuperado de https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/indexfile:///C:/Users/silvia/Downloads/11073-Texto%20del%20art%C3%ADculo-75853-1-10-20200630.pdf