Vol. 12 No. 2 (2021): Cambios y Permanencias
Memoria

Life history. Three decades of academic and administrative work at UNAN- Managua

Julio César Orozco Alvarado
Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua
Bio

Published 2021-12-13

Keywords

  • life history,
  • resilience,
  • historical facts,
  • academic training.

How to Cite

Orozco Alvarado, J. C. . (2021). Life history. Three decades of academic and administrative work at UNAN- Managua. Cambios Y Permanencias, 12(2), 751–779. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/12855

Abstract

This research highlights the life story of a teacher of the National Autonomous University of Nicaragua, UNAN-Managua, aims to share his work, academic and research experiences to awaken in professionals in training that spirit of entrepreneurship and perseverance. The narrative is impregnated with resilience and a desire for personal and professional improvement. It tells the story of his birth, the beginning of his primary, secondary and higher education studies, until he became a research professor in this institution, which has been a school that has allowed him to put into practice the knowledge acquired in his academic training. The story also describes the national and international context of the 1970s and the experiences of the 1980s and 1990s, as well as the university community's participation in the struggle for 6%. The story closes with a description of his academic experience as a trainer of trainers at the undergraduate, master's and doctoral levels. But, above all, the background of the plot is, first, to thank God for giving him the opportunity to develop as a professional, and second, to thank this university.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Referencias bibliográficas
  2. Arenas, L. (2020). Mi Historia de vida: Hacia una reflexión de acontecimientos personales, nacionales e internacionales a través de la Historia Oral. Revista Cambios y Permanencias, 11(1) 1658-1684.
  3. Barela, L., Miguez, M., y García, L. (2009). Algunos apuntes sobre historia oral y cómo abordarla. Argentina: Dirección General Patrimonio e Instituto Histórico.
  4. Chárriez Cordero, M. (2012). Historias de vida: Una Metodología de Investigación Cualitativa. Revista Griot, 5(1), 50-67.
  5. Díaz, H. (2020). “Señor Rulfo, yo tengo una historia que contar”: Experiencia didáctica sobre un proyecto de enseñanza- aprendizaje en una comunidad indígena michoacana. Revista Cambios y Permanencias, 11(1), 232-239.
  6. Mariezkurrena, D. (2007). La historia oral como método de investigación histórica. Recuperado de file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Dialnet-LaHistoriaOralComoMetodoDeInvestigacionHistorica-3264024.pdf
  7. Mena, V. (2020). La Educación intercultural desde la perspectiva de una mujer negra, a partir del enfoque de historia de vida. Revista Cambios y Permanencias, 11(1), 1599-1626.
  8. Painaia, M. (2004). El aporte de las técnicas biográficas a la construcción de teoría. Espacio Abierto, 3(1), 51-73.
  9. Palazio Galo, E. (2008). Nicaragua 13 de diciembre de 1995: Por la Defensa del 6% y la Autonomía Universitaria. Revista Electrónica de Historia.
  10. Rodrigo, B. (2008). Investigación un camino al conocimiento: Un enfoque cuantitativo y cualitativo. Costa Rica: Editorial Universidad estatal a Distancia.