Published 2022-06-05
Keywords
- literary essay,
- film essay,
- Fellini,
- subjectivity,
- film
How to Cite
Copyright (c) 2022 Revista Cambios y Permanencias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Abstract
This article reflects on the concept of the film-essay and its substantial relationship with the theory of the essay-literary. In addition, based on the analysis of the film Block-notes di un regista (1969), the main essayistic characteristics in the filmography of the Italian director Federico Fellini are highlighted, namely, the presence of the director-subjective, the relationships between films, the selection of characters and the surrealist component. Based on this, the objective is to make a contribution to the essayistic phenomenon in cinema, starting from an example, and to highlight the importance of this in the development of films with an important presence of the author's subjectivity.
Downloads
References
- Adorno, T. (1962). El ensayo como forma. Notas de literatura. Ariel.
- Bondanella, P. (2002). The Films of Federico Fellini. Cambridge University Press.
- Editrama. (2020). Federico Fellini a fondo - edición completa y restaurada - V.O. con subtítulos en castellano. [video]. https://youtu.be/-CFTBJOqtS4
- García, A. (2006). La imagen que piensa. Hacia una definición del ensayo audiovisual. Communication & Society, 19(2), 75-105.
- García, A. (2017). El cine surrealista. Desde las vanguardias hasta Michel Gondry. Universitat de les Illes Balears.
- Goldfarb, P. (productor) y Fellini, F (director). (1969). Block-notes di un regista [película]. NBC.
- Lopate, P. (2017). Search of The Centaur: The Essay-Film (1992) en N. M. Alter y T. Corrigan (Eds.), Essays on the Essay Film (pp. 109-133). Columbia University Press.
- Mascia, C. (2020). La película maldita que Fellini nunca quiso rodar. EL PAÍS. https://elpais.com/cultura/2020/01/20/babelia/1579511153_571836.html
- Ramos, F. (2015). Kafka y Fellini: la irrealización de una obra. Escritura e imagen, 11, 199-207.
- Surma-Gawlowska, M. (2018). Ripetizione, plurivocalità e autobiografismo nel cinema di Federico Fellini. Romanica Cracoviensia, 18(4), 209-215.
- Trzeciakowska, A. (2019). Lenguaje audiovisual al servicio del pensamiento. Retórica del film-ensayo (la forma que piensa). El cine como reflejo de la historia, de la literatura y del arte en la filmografía hispanobrasileña, 461-474. Centro de Estudios Brasileños.
- Vélez, J. (2000). El ensayo. Entre la aventura y el orden. Taurus
- Volóshinov, V. (1926). El discurso en la vida y el discurso en la poesía (Contribución a una poética sociológica).