Vol. 13 No. 2 (2022): Revista Cambios y Permanencias
Artículos

Photography as a vehicle to understand the social construction of childhood in early childhood education

Natalia Montaño-Peña
Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Bio

Published 2022-11-27

Keywords

  • Childhood,
  • Social construction of childhood,
  • photography,
  • early childhood education,
  • educational research

How to Cite

Montaño-Peña, N. . (2022). Photography as a vehicle to understand the social construction of childhood in early childhood education. Cambios Y Permanencias, 13(2), 1–12. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/13869

Abstract

The present article exposes part of the results of the doctoral thesis in education entitled Social construction of childhood in early childhood education in Colombia through photography: 2006-2016, whose objective is to understand how the social construction of childhood appears through childhood education in Colombia from the analysis of photographs that circulated in official documents and in the national press between 2006 and 2016. Thereby, this paper explores some references for the approach to childhood as a framework of languages, discourses, narratives, prescriptions, among others, that place it as a social construction. It is specified in the particularities of childhood education as a field of knowledge and practices, to finally arrive at ways of approaching photography as an object of culture, evidencing its close relationship with the ways of seeing childhood and childhood education. In conclusion, the paper highlights the potential of photography as a configuration tool for analytical categories and a vehicle for information in social and educational research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Ariès, P. (1987). El niño y la vida familiar en el Antiguo Régimen. Taurus.
  2. Asamblea General de las Naciones Unidas (1959). Declaración de los Derechos del Niño. https://www.humanium.org/es/declaracion-de-los-derechos-del-nino-texto-completo/
  3. Asamblea General de las Naciones Unidas (1989). Convención Internacional Sobre Los Derechos Del Niño. http://www.unicef.org/crc
  4. Asamblea Nacional de Educación (2007). Plan Nacional Decenal de Educación 2006-2016. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-392916_recurso_1.pdf
  5. Banks, M. (2010). Los datos visuales en investigación cualitativa. Ediciones Morata.
  6. Barthes, R. (2009). La cámara lúcida. Notas sobre fotografía. Paidós.
  7. Benjamin, W. (2004). Sobre la fotografía. Pre-textos.
  8. Burke, P. (2001). Visto y no visto. Crítica.
  9. Bustelo, E. (2007). El recreo de la infancia. Argumentos para otro comienzo. Siglo XXI.
  10. Carli, S., Lezcano, A., Karol, M. y Amuchástegui, M. (1999). De la familia a la escuela. Infancia, socialización y subjetividad. Santillana.
  11. Comenius, J. A. (1986). Didáctica Magna. Akal.
  12. Constitución Política de Colombia [Const]. 1991 (Colombia). https://www.corteconstitucional.gov.co/inicio/Constitucion%20politica%20de%20Colombia%20-%202015.pdf
  13. Corsaro, W. (1997). The Sociology of Childhood. SAGE Publications, Inc.
  14. De Freitas Ermel, T. (2015). Los fragmentos de la cultura escolar: una mirada sobre las fotografías de las escuelas primarias públicas en el estado de Rio Grande do Sul/Brasil (1924) [Actas]. XVIII Coloquio de Historia de la Educación: Arte, literatura y educación, 1 Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
  15. De Mause, L. (1982). Historia de la infancia. Alianza.
  16. Diker, G. (2008). ¿Qué hay de nuevo en las nuevas infancias? Universidad Nacional de General Sarmiento.
  17. Fandiño, C, G. y Castaño, S. I. (2009). Haciéndose maestro: el primer año de trabajo de las maestras de educación infantil. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(1), 117-128.
  18. Fandiño, C. G., Durán, C. S., Pulido, G., J. y Cruz, V. C. (2017). Creencias sobre educación inicial en cuatro instituciones educativas distritales en la ciudad de Bogotá-Colombia. EN-Clave Social, 6(1), 34-48.
  19. Froebel, F. W. A. (2015). La educación del hombre. FB&c Ltda / Forgotten Books.
  20. Gaitán Muñoz, L. (2006). La nueva sociología de la infancia. Aportaciones de una mirada distinta. Política y Sociedad, 43(1), 9-26. http://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/POSO0606130009A/22625
  21. James, A. y Prout, A. (1997). Constructing and reconstructing Childhood: Contemporary Issues in the Sociological Study of Childhood. Falmer Press.
  22. Jenks, C. (1982). The Sociology of Childhood: essential readings. Gregg Revivals.
  23. Kohlberg, L. (1992). Psicología del desarrollo moral. Editorial Desclée de Brouwer.
  24. Lázaro, I. E. (Ed.). (2005). Infancia, publicidad y consumo. Universidad Pontificia Comillas.
  25. Ley 1098 de 2006. Por la cual se expide el Código de la Infancia y la Adolescencia. 2006. https://www.procuraduria.gov.co/portal/media/file/Visi%C3%B3n%20Mundial_Codigo%20de%20Infancia%202011%281%29.pdf
  26. Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. 8 de febrero de 1994. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
  27. Ley 12 de 1991. Por medio de la cual se aprueba la Convención sobre los Derechos Del Niño adoptada por la Asamblea General de las Naciones Unidas el 20 de noviembre de 1989. 1991. https://www.oas.org/dil/esp/convencion_internacional_de_los_derechos_del_nino_colombia.pdf
  28. Ley 1804 de 2016. Por la cual se establece la Política de Estado para el Desarrollo Integral de la Primera Infancia De Cero a Siempre y se dictan otras disposiciones. 2 de agosto de 2016. http://es.presidencia.gov.co/normativa/normativa/LEY%201804%20DEL%2002%20DE%20AGOSTO%20DE%202016.pdf
  29. Menéndez García, R. A. y Franco Díez, F. J. (2009). Publicidad y alimentación: influencia de los anuncios gráficos en las pautas alimentarias de infancia y adolescencia. Nutrición hospitalaria, 24(3), 318-325.
  30. Mirzoeff, N. (2003). Una introducción a la cultura visual. Paidós.
  31. Montaño, N. (2019). Infancia y fotografía: una mirada proyectada en tres tiempos. Suma Cultural, (28), 55-61.
  32. Montaño, N. (2020a). Construcción social de la infancia a través de imágenes y fotografías: una entrada a la educación. Ánfora, 27(48), 67-92. https://doi.org/10.30854/anf.v27.n48.2020.669
  33. Montaño, N. (2020b). De dioses a humanos: cuidado, infancia y niñez entre el mundo prehispánico y el Nuevo Reino de Granada. Hojas y Hablas, (20), 119-131. https://10.29151/hojasyhablas.n20a8
  34. Montessori, M. (1982). El niño el secreto de la infancia. Editoril Diana.
  35. Norozi, S. A. y Moen, T. (2016). Childhood as a social construction. Journal of Educational and Social Research, 6(2), 75. https://doi.org/10.5901/jesr.2016.v6n2p75
  36. Pestalozzi, J. H. (1988). Cartas sobre educación infantil. Editorial Tecnos.
  37. Piaget, J. (2015). Psicología del niño. Morata.
  38. Presidencia de la república de Colombia. (2011). Estrategia de Atención Integral a la Primera Infancia. De cero a Siempre. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-177829_archivo_pdf_fundamentos_ceroasiempre.pdf
  39. Rousseau, J. J. (1982). Emilio o de la educación. Edaf.
  40. Sáenz, J. y Saldarriaga, Ó. (1997). Mirar la infancia: pedagogía, moral y modernidad en Colombia, 1903-1946. Colciencias.
  41. Sociedad de Naciones. (1924). Declaración de Ginebra sobre los Derechos del Niño. http://www.humanium.org/es/ginebra-1924
  42. Sontag, S. (2005). Sobre fotografia. Alfaguara.
  43. Soto, V. J. y Pérez, P. R. (2017). La producción fotográfica escolar de Ezequiel Fernández Santana 100 años después (1915-2015). Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 19(29), 271-302.
  44. Villa, F. N. (2015). La historia de la educación desde la fotografía escolar: recuerdos y ausencias (1900-1970) [Actas]. XVII Coloquio de Historia de la Educación: Arte, literatura y educación, Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
  45. Viñao Frago, A. (2012). La historia material e inmaterial de la escuela: memoria, patrimonio y educación. Educação, 35(1), 7-17.
  46. Voltarelli, M. A., Gaitán Muñoz, L. y Leyra Fatou, B. (2018). La sociología de la infancia y Bourdieu: diálogos sobre el campo en los países hispano-hablantes. Política y Sociedad, 55(1), 283-309. https://doi.org/10.5209/POSO.56119
  47. Vygotsky, L. S. (2000). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Crítica.