No. 7 (2016): Revista Cambios y Permanencias
Investigadores en Formación

Challenges and opportunities for the teaching of history in Colombia: Lessons from the Mexican case

Misael Andrés Quintero Díaz
Universidad Industrial de Santander, Grupo de Investigación Historia, Archivística y Redes de Investigación, HARED
Bio

Keywords

  • Teaching History,
  • Mexico,
  • Colombia,
  • social sciences,
  • decree 1002 of 1984

How to Cite

Quintero Díaz, M. A. (2016). Challenges and opportunities for the teaching of history in Colombia: Lessons from the Mexican case. Cambios Y Permanencias, (7), 617–637. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7068

Abstract

This essay reflects on the challenges and possibilities of teaching history in Colombia, with reference to the experience of the Mexican process. For this, we will take into account comments made at a school in Mexico City, and an overview of the dynamics in which the teaching of history in Colombia develops, the structure on which this activity is based, as well as the problems that have been identified from the removal of the chair of history at primary and secondary education in this South american country.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguilar, J. y Rodríguez, J. (1984). Historia, pedagogía y política, Tribuna Pedagógica, (3), 12-36.

Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. México: Fondo de Cultura Económica.

De Roux, R. (2004). De guerras "justas" y otras utopías, Bogotá: Editorial Nueva América.

Flick, U. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa, Madrid: Ediciones Morata.

Guerrero, C. (2011). La incidencia de las reformas educativas en la enseñanza de la historia en Colombia, 1973-2007, (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.

Melo, J. (2013). Historia, la gran materia olvidada en las aulas, El Tiempo. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-13038111

Palacios, M. (2012). Violencia Pública en Colombia, México: Fondo de Cultura Económica.

Plan de Estudios de Historia, ENP. (2015). Recuperado de: http://historia.dgenp.unam.mx/prog-est

Pereyra, C. (2005). ¿Historia para qué?, México: Siglo XXI

Zuleta, E. (1985). Entrevistado por H. Suárez, Cali.