Investigadores en Formación
Challenges and opportunities for the teaching of history in Colombia: Lessons from the Mexican case
Keywords
- Teaching History,
- Mexico,
- Colombia,
- social sciences,
- decree 1002 of 1984
How to Cite
Quintero Díaz, M. A. (2016). Challenges and opportunities for the teaching of history in Colombia: Lessons from the Mexican case. Cambios Y Permanencias, (7), 617–637. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7068
Abstract
This essay reflects on the challenges and possibilities of teaching history in Colombia, with reference to the experience of the Mexican process. For this, we will take into account comments made at a school in Mexico City, and an overview of the dynamics in which the teaching of history in Colombia develops, the structure on which this activity is based, as well as the problems that have been identified from the removal of the chair of history at primary and secondary education in this South american country.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Aguilar, J. y Rodríguez, J. (1984). Historia, pedagogía y política, Tribuna Pedagógica, (3), 12-36.
Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. México: Fondo de Cultura Económica.
De Roux, R. (2004). De guerras "justas" y otras utopías, Bogotá: Editorial Nueva América.
Flick, U. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa, Madrid: Ediciones Morata.
Guerrero, C. (2011). La incidencia de las reformas educativas en la enseñanza de la historia en Colombia, 1973-2007, (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.
Melo, J. (2013). Historia, la gran materia olvidada en las aulas, El Tiempo. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-13038111
Palacios, M. (2012). Violencia Pública en Colombia, México: Fondo de Cultura Económica.
Plan de Estudios de Historia, ENP. (2015). Recuperado de: http://historia.dgenp.unam.mx/prog-est
Pereyra, C. (2005). ¿Historia para qué?, México: Siglo XXI
Zuleta, E. (1985). Entrevistado por H. Suárez, Cali.
Anderson, B. (1993). Comunidades imaginadas. México: Fondo de Cultura Económica.
De Roux, R. (2004). De guerras "justas" y otras utopías, Bogotá: Editorial Nueva América.
Flick, U. (2007). Introducción a la Investigación Cualitativa, Madrid: Ediciones Morata.
Guerrero, C. (2011). La incidencia de las reformas educativas en la enseñanza de la historia en Colombia, 1973-2007, (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de Colombia, Bogotá.
Melo, J. (2013). Historia, la gran materia olvidada en las aulas, El Tiempo. Recuperado de: http://www.eltiempo.com/archivo/documento/CMS-13038111
Palacios, M. (2012). Violencia Pública en Colombia, México: Fondo de Cultura Económica.
Plan de Estudios de Historia, ENP. (2015). Recuperado de: http://historia.dgenp.unam.mx/prog-est
Pereyra, C. (2005). ¿Historia para qué?, México: Siglo XXI
Zuleta, E. (1985). Entrevistado por H. Suárez, Cali.