No. 6 (2015): Revista Cambios y Permanencias
Artículos

Once upon a time in the country of never again. Game, art and culture for the symbolic repair of early childhood victim of the armed conflict in Bogota

Diana De la Rosa González
Universidad Nacional de La Plata
Bio

Keywords

  • Memory,
  • symbolic reparation,
  • early childhood,
  • armed conflict,
  • violence,
  • Colombia,
  • remembering,
  • post-conflict,
  • peace,
  • art,
  • culture
  • ...More
    Less

How to Cite

De la Rosa González, D. (2015). Once upon a time in the country of never again. Game, art and culture for the symbolic repair of early childhood victim of the armed conflict in Bogota. Cambios Y Permanencias, (6), 306–329. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7101

Abstract

This article reflects on how art and culture become a mechanism that tends toward symbolic reparation for children who were victims of the Colombian armed conflict in early childhood. It also poses the question of how these elements strengthen the reconstruction of their realities and allow them to remember their recent past. This article is a summary derived from the Beca de Arte y Cultura para Atender a la Primera Infancia en Bogotá (Art and Culture Scholarship to Assist Early Childhood in Bogota) entitled “Rebuilding through Play.” This Scholarship was carried out with 400 children between the age of zero and three who were victims of armed conflict using interdisciplinary artistic and cultural practices with a differentiated approach in the urban and rural areas of Usme and Ciudad Bolivar in Bogota.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arteaga Morales, B. I. (2012). El enfoque diferencial: ¿una apuesta para la construcción de paz? Identidades, enfoque diferencial y construcción de paz. Bogotá: Universidad Jorge Tadeo Lozano.

Cyrulnik, B. (2001). Los patitos feos. La resiliencia, una infancia infeliz no determina la vida (5ª Ed.). Barcelona: Gedisa.

Fundación para la Cooperación Synergia. (2011). Acción sin daño como aporte a la construcción de paz: propuesta para la práctica. Bogotá: Armonía Impresores.

Guía para la incorporación de la variable étnica y el enfoque diferencial en la formulación e implementación de planes políticas a nivel nacional y territorial. (2012). Bogotá: Departamento Nacional de Planeación.

Malaguzzi, L. (2005). Los cien lenguajes de la infancia. S.l.: Rosa Sensat.

Munist, M., Santos, H., y Kotliarenco, M. A. (1998). Manual de identificación y promoción de la resiliencia en niños y adolescentes. Washington D. C.: Organización Panamericana de la Salud.

Ortiz, D. y Chaskel, R. (s.f.). El impacto de niños y adolescentes de los eventos ligados al conflicto armado. Programa de Educación Continua en Pediatría (PRECOP), 8 (3), 41-52.

Sierra León, Y. (2014). Relaciones entre el arte y los Derechos Humanos”. Revista Derecho del Estado, (32), 77-100. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=337631501005

Tremblay, R. E. (2000). The development of aggressive behaviour during childhood: what have we learned in the past century? International Journal of Behavioral Development, (24), 129-141. Recuperado de http://www.deceroasiempre.gov.co/Paginas/deCeroaSiempre.aspx

Unidad para la Atención y Reparación Integral a las Víctimas. (s.f.). Guía de medidas de satisfacción.