No. 5 (2014): Change and Permanence Journal
Artículos

Cantando la Historia. Música folklórica, participación política y divulgación histórica en la cancionística de Félix Luna

Ariel Mamani
Bio

Published 2014-12-08

Keywords

  • Music,
  • historiography,
  • Native Music,
  • Politcs,
  • Felix Luna

How to Cite

Mamani, A. (2014). Cantando la Historia. Música folklórica, participación política y divulgación histórica en la cancionística de Félix Luna. Cambios Y Permanencias, (5), 189–219. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7174

Abstract

Félix Luna was a historian of great popular recognition, though his formation was given externally of the academic area. The present paper tries to analyze Luna‟s collaboration as lyricist of native music, known, but very little approached labor. I will centre my analysis on those musical works that include explicitly a historical content. The analysis will bring us over to an interpretation of the uses of the national past and his mass media traffic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Publicaciones periódicas:

Clarín, (14 de marzo de 2009).

Vargas Vera, R. (24 de agosto de 1996). Ariel Ramírez: a desandar esos caminos. La Nación.

Libros

Anguita, E. y Caparrós, M. (2007). La voluntad. Una historia de la militancia revolucionaria en la Argentina. Tomo 4 / 1974-1976. Buenos Aires: Booket.

Cattaruzza, A. y Eujanian, A. (2003). Políticas de la Historia. Argentina 1860-1960, Buenos Aires: Alianza.

Chust, M. y Serrano, A. (Ed.) (2007). Debates sobre las independencias iberoamericanas. Madrid: Ahila-Iberoamericana.

Devoto, F. y Pagano, N. (2009). Historia de la historiografía argentina. Buenos Aires: Sudamericana.

Díaz, C. (2009). Variaciones sobre el ser nacional. Una aproximación sociodiscursiva al folklore argentino. Córdoba: Ediciones Recovecos.

González, J. P., Ohlsen, O. y Rolle, C. (2009). Historia Social de la Música Popular en Chile, 1950-1970. Santiago: Ediciones UC.

Luna, F. (1966). Los caudillos. Buenos Aires: Peña Lillo.

Luna, F. (2004). Encuentros a lo largo de mi vida. Buenos Aires: Sudamericana.

Molinero, C. (2011). Militancia de la canción. Política en el canto folklórico de la Argentina (1944-1975). Buenos Aires: Ediciones de Aquí a la vuelta/Editorial Ross.

Olguín, G. (2003). Ariel Ramírez. Toda una historia de vida en la música sudamericana. Sound:check Magazine, 5 (60), 4-8.

Ortega Peña, R. y Duhalde, E. L. (1967). Folklore Argentino y Revisionismo histórico. Buenos Aires: Sudestada.

Pujol, S. (2002). La década rebelde. Los años 60 en Argentina. Buenos Aires: Emecé.

Stortini, J. (2004). Polémicas y crisis en el revisionismo argentino: el caso del Instituto de Investigaciones Históricas ‘Juan Manuel de Rosas’ (1955-1971). En F.Devoto y N. Pagano. (Ed.), La historiografía académica y la historiografía militante en Argentina y Uruguay (pp. 81-106). Buenos Aires: Biblos.

Wexler, B. (2013). Las heroínas altoperuanas como expresión de un colectivo: 1809-1825. Juana Azurduy y las mujeres de la revolución alto peruana. Villa Constitución: Centro de Estudios Interdisciplinarios sobre las Mujeres-Universidad Nacional de Rosario.

Registros fonográficos:

Los Cantores de Quilla Huasi (1964). El disco de oro. LP. Buenos Aires: Philips.

Los Trovadores del Norte (1965). Los Trovadores del Norte. LP. Buenos Aires: CBS Columbia.

Ramírez, A. y Luna, F. (1965). La Misa Criolla. LP. Buenos Aires: Philips.

Ramírez, A. y Luna, F. (1966). Los Caudillos. Poema épico nacional en forma de Cantata. LP. Buenos Aires: Philips.

Ramírez, A. y Luna, F. (1969). Mujeres Argentinas. LP. Buenos Aires: Philips.

Ramírez, A. y Luna, F. (1972). Cantata Sudamericana. LP. Buenos Aires: Philips.