Approach to the history of the neighborhood San José as a strategy for teaching the social sciences. 1940-2011
Published 2013-12-09
Keywords
- San José,
- community,
- collective memory,
- identity,
- teaching strategy
How to Cite
Abstract
The objective of the research is a first approach to the history of San José neighborhood community located in the city of Maracaibo, contextualized with regional and national reality, which seeks to be used as a strategy for teaching the social sciences. Qualitative methodology that focuses on the human aspects was used, with a bibliographical revision that also took input from key informants to reconstruct collective memory, also the historical method and methodical oral history was used. The history of San José district revealed the identity of its inhabitants, and the consolidation of community spaces, which allow you strengthen links students with their local environment.
Downloads
References
Altez, R. (2009). El desastre de 1812 en Venezuela: sismos, vulnerabilidad y una patria no tan boba. Caracas: Arte.
Arellano, C. (2001). Venezuela siglo XX. Recuperado de http://www.monografias.com
Asamblea Nacional de Venezuela. (2010). Ley orgánica de ciencia y tecnología. Gaceta Oficial (núm. 39.728).
Asamblea Nacional de Venezuela. (2009). Ley orgánica de los Consejos Comunales. Recuperado de http://www.mibam.gob.ve/portal/downloads/legales/locc.pdf.
Asamblea Nacional de Venezuela. (2009). Ley orgánica de educación. Gaceta Oficial (núm. 37.918).
Arroyo, E. (2005). Discurso del docto. Eduardo Arroyo Lameda en el acto de proclamación del presidente electo docto. Raúl Leoni. Recuperado de http://www.fpolar.org.ve.
Bermúdez, N. (2006). Los derrames de petróleo en el Lago de Maracaibo entre 1922 y 1928. Recuperado de http://saber.ula.ve/.
Caballero, M. (2009). Las crisis de la Venezuela contemporánea (1903-1992). Caracas: Alfadil Ediciones.
Diccionario de Historia de Venezuela (1992). Caracas: Librix.
Martínez, M. (2002). La investigación cualitativa etnográfica en educación. Manual teórico-práctico (4ª ed.). México D. C.: Trilla.
Ocando, G. (1986). Historia del Zulia. Caracas: Arte.
Rincón, F. (1982). El nuevo ideal nacional. Caracas: Ediciones Centauro.
Urdaneta, A. (2011). Construyendo la historia de mi comunidad comprendo las historias colectivas en el contexto regional y nacional. En A. Urdaneta. (Comp.), Historiar comunidades para el aprendizaje significativo de las ciencias sociales. Una propuesta educativa (pp. 102-139). Caracas: Centro Nacional de Historia.
Entrevistas
Bracho, N. (1 de julio de 2011). Entrevistado por L. F. Osorio Bohórquez, y C. E. Balbuena Mendoza. Maracaibo.
González, J. (3 de julio de 2011). Entrevistado por L. F. Osorio Bohórquez, y C. E. Balbuena Mendoza. Maracaibo.
Guerrero, X. (1 de julio de 2011). Entrevistado por L. F. Osorio Bohórquez, y C. E. Balbuena Mendoza. Maracaibo.
Laguado, M. (2 de julio de 2011). Entrevistado por L. F. Osorio Bohórquez, y C. E. Balbuena Mendoza. Maracaibo.
Negrete, Á. (1 de julio de 2011). Entrevistado por L. F. Osorio Bohórquez, y C. E. Balbuena Mendoza. Maracaibo.
Pirona, M. (2 de julio de 2011). Entrevistado por L. F. Osorio Bohórquez, y C. E. Balbuena Mendoza. Maracaibo.
Rojas, A. (2 de julio de 2011). Entrevistado por L. F. Osorio Bohórquez, y C. E. Balbuena Mendoza. Maracaibo.
Rodríguez, Y. (2 de junio de 2011). Entrevistado por L. F. Osorio Bohórquez, y C. E. Balbuena Mendoza. Maracaibo.
Romero, N. (2 de julio de 2011). Entrevistado por L. F. Osorio Bohórquez, y C. E. Balbuena Mendoza. Maracaibo.
Salas, E. (1 de julio de 2011). Entrevistado por L. F. Osorio Bohórquez, y C. E. Balbuena Mendoza. Maracaibo.
Sandoval, Z. (1 de julio de 2011). Entrevistado por L. F. Osorio Bohórquez, y C. E. Balbuena Mendoza. Maracaibo.
Valera, D. (2 de julio de 2011). Entrevistado por L. F. Osorio Bohórquez, y C. E. Balbuena Mendoza. Maracaibo.