No. 3 (2012): Revista Cambios y Permanencias
Artículos

Stories of nation in history texts: the case of Colombia between 1845 and 1945

Adaulfo Enrique Mendoza M.
Universidad Autónoma de Bucaramanga
Bio

How to Cite

Mendoza M., A. E. (2012). Stories of nation in history texts: the case of Colombia between 1845 and 1945. Cambios Y Permanencias, (3), 82–101. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7353

Abstract

This paper is intended to, show, between 1845 and 1945, as some textbooks reproduced essentialist ideas formalized in the mid-nineteenth century by the Liberal and Conservative parties. The document aims to examine from the textbooks, the various ways in which the ruling elite represent various cultural groups in Colombia during the period specified above, through the identification of the attributes set for access to exclusive social group to which were referred to the speeches considered desirable by the managers of such symbolic aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fuentes primarias

Ancízar, M. (1853). Peregrinación de Alpha. Bogotá.

Ancízar, M. (1928). Cartilla de urbanidad para niños y niñas.

Ancízar, M. (1839). Catecismo de geografía.

De Diego Paredes, V. (1862). El liberal de Santander. Piedecuesta.

De Diego Paredes, V. (1864). El libro de oro de las escuelas.

Henao, J. M. y Arrubla, G. Compendio de Historia de Colombia (29 ed.).

Jiménez López, M. (1918). Nuestras razas decaen, el deber actual de la ciencia. Bogotá.

Jiménez López, M. (1912). La citolegia colombiana.

Lastarria, J. V. (1864). El libro de oro de las escuelas. Bogotá.

Lastarria, J. V. (1846). Lecciones de gramática y matemáticas.

López De Mesa Luis. De cómo se ha formado la nación colombiana. Medellín, 1934.

Mejía, M. (1912). La niñez colombiana. Bogotá.

Mejía, M. (1917). Memorias del Primer Congreso Pedagógico Nacional. Bogotá.

Posada Eduardo. (1908). Peregrinación de Omega.

Restrepo Piedrahita, C. (2003). Constituciones políticas nacionales de Colombia. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Samper, J. M. (1861). Ensayo sobre las revoluciones políticas y la condición social de las repúblicas hispanoamericanas. Bogotá.


Fuente secundaria

Aisenberg, B. (1994). Didáctica de las ciencias sociales. Buenos Aires: Paidos.

Chartier, R. (1992). El mundo como representación. Barcelona: Gedisa.

Hobsbawm, E. (1998). Sobre la historia. Barcelona: Crítica.

Konning, H-H. (1989). En el camino hacia la nación. Bogotá: Banco de la República.

Montesquieu, C. L. de S. (1993). De las leyes en relación con la naturaleza del clima. En El espíritu de las leyes. Barcelona: Altaya.

Pérez Garzón, J. S. (2000). La gestión de la memoria. Barcelona: Crítica.

Serje, M. (2005). El revés de la nación. Bogotá: Ediciones Uniandes.