No. 3 (2012): Revista Cambios y Permanencias
Artículos

TWO ILLUSTRATED AND A PROBLEM: THE EDUCATION OF THE PRIVILEGED GROUPS IN THE EIGHTEENTH CENTURY. THE WORKS OF CLAVIJO Y FAJARDO AND VIERA Y CLAVIJO

Sebastián Perrupato
Universidad Nacional de Mar del Plata
Bio

Keywords

  • Illustration,
  • Education,
  • Viera y Clavijo,
  • Clavijo y Fajardo

How to Cite

Perrupato, S. (2012). TWO ILLUSTRATED AND A PROBLEM: THE EDUCATION OF THE PRIVILEGED GROUPS IN THE EIGHTEENTH CENTURY. THE WORKS OF CLAVIJO Y FAJARDO AND VIERA Y CLAVIJO. Cambios Y Permanencias, (3), 280–292. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7439

Abstract

The present paper is to compare the educational proposal of two canaries illustrated José de Viera y Clavijo and José Clavijo y Fajardo. They make a substantial contribution to the education of the privileged groups of the Old Regime, amid the political and economic transformations that occur during modernity.
Fajardo Clavijo has been one of the least studied Spanish illustrated by the Spanish historiography despite the social relevance came achieved in his time. He worked under the orders of enlightened policy, but from a different field than they did Jovellanos, Campomanes and Cabarrus among others. Viera y Clavijo, meanwhile, has inherited a strong scholastic theological concern was refined with the reading of learned contemporaries. His concern for education goes beyond the educational reality, transcending the fields of culture and society to settle on the idea of a socio-economic reform through education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aymes, R. (2005). La crise de l’ancien régime et l’avènement du libéralisme en Espagne (1808-1833). París: Ellipses.

Bustos Rodríguez, M. (1982). El pensamiento socio-económico de Campomanes. Oviedo: Instituto De Estudios Asturianos.

Casey, J. (2001). España en la edad moderna. Una historia social. Valencia: Biblioteca Nueva.

De La Nuez, S. (1990). José Clavijo y Fajardo (1726-1806). Las Palmas: Ediciones del Cabildo Insular de Gran Canaria.

Domínguez Lázaro, M. (1985). La educación en España en la segunda mitad del siglo XVIII. Revista Española De Pedagogía, 43(167), 71-90.

Dufour, G. (2006). Lumières et illustration en Espagne sous les règnes de Charles III et de Charles IV (1759-1808). Paris: Ellipses.

Enciso, L. M. (2001). La Europa del siglo XVIII. Barcelona: Península.

Espinosa, A. (1970). Don José Clavijo y Fajardo. Las Palmas De Gran Canarias: Cabildo Insular de Gran Canaria.

Faubell, V. (1998). Renovación pedagógica e ilustración en la España del siglo XVIII. Salamanca: Universidad Pontificia De Salamanca.

Fernández Agis, D. (2006). Políticas de la cotidianeidad: apostillas al pensador de José Clavijo y Fajardo. Boletín Millares Carlo, (24), 249-261.

Fernández Albaladejo, P. (2007). Materia de España. Cultura política e identidad en la España Moderna. Madrid: Marcial Pons.

Galindo Carrido, M. (1953). Tres hombres y un problema. Feijoo, Sarmiento y Jovellanos ante la educación moderna. Madrid: Instituto San José de Calasanz.

Im Hof, U. (1993). La Europa de la ilustración. Barcelona: Crítica.

Klaus-Dieter, E. (2004). La construcción de la opinión pública en „El pensador‟ de José Clavijo y Fajardo, y Victoria Galván González. El imaginario femenino de „El Pensador‟ de José Clavijo y Fajardo. En M. Cantos Casenave. (Coord.), Redes y espacios de opinión pública: de la ilustración al romanticismo: Cádiz, América y Europa ante la modernidad: 1750-1850. Cádiz: Universidad de Cádiz.

Llopis, J. (1983). Ilustración y educación en la España del siglo XVIII. Valencia: Escuela Universitaria De Formación Del Profesorado.

Maravall, J. A. (1991). Estudios de historia del pensamiento español, siglo XVIII. Madrid: Mondadori.

Martínez, B. (1997). Historia de la acción educadora de la iglesia en España. Edades antigua, medieval y moderna. España: Biblioteca De Autores Cristianos.

Mestre Sanchis, A., Gil Fernández, L., Sanchez Molero. J. y Perez García, P. (2004). La cultura española en la edad moderna. Madrid: Istmo.

Mestre, A. (1990). La historiografía española del siglo XVIII. En Universidad Complutense. (Org.), Memorias Del Coloquio Internacional Carlos III Y Su Siglo (pp. 21- 60). Madrid: Universidad Complutense.

Negrín Fajardo, O. (2010). Historia de la educación en España. Autores, textos y documentos. Madrid: UNED.

Negrín Fajardo, O. (1996). Clavijo y Fajardo, naturalista ilustrado. En F. Morales Padrón. (Ed.), Memorias del XI Coloquio de Historia Canario-Americana, 1994 (Vol. 2, pp. 679-702). Las Palmas: UNED.

Negrín Fajardo, O. (2003). La crítica de la educación familiar en “El Pensador” del ilustrado Clavijo y Fajardo. En L. Naya Garmendia y P. Dávila Balsera. (Coord), La infancia en la historia: espacios y representaciones (Vol. 2, pp. 6-51). Madrid: Erein.

Negrín Fajardo, O. (2005). Maestros y educadores españoles en el siglo XVIII. Cuadernos De Estudios Del Siglo XVIII, (15), 117-157.

Negrín Fajardo, O. (Ed.). (1995). Locke y Rousseau en “El pensador”, de Clavijo y Fajardo. En Estudios dieciochistas en homenaje al profesor José Miguel Caso
González (Vol. 2, pp. 181-194). Oviedo: Instituto Feijoo De Estudios Del Siglo XVIII - Casa Asturias.

Negrín Fajardo, O. (1982). Retablo de educadores canarios contemporáneos; de Viera y Clavijo a Champsaur Sicilia. Anuario De Estudios Atlánticos, (28), 705-766.

Negrín Fajardo, O. (1987). La educación popular en la España de la segunda mitad del siglo XVIII: las actividades educativas de la Sociedad Económica Matritense de Amigos del País. Madrid: UNED.

Poggio Capote y Regueira Benítez. (2010). Una nota bibliográfica sobre los Clavijo, ilustrados canarios (José de Viera y Clavijo, y José Clavijo Fajardo). Cartas Diferentes. Revista Canaria De Patrimonio Documental, (6), 89-96.

Puelles Benítez, M. (1991). La revolución francesa y su influencia en la educación en España. En G. Ossenbach Sauter y M. Puelles Benítez. (Eds.), La revolución francesa y su influencia en la educación en España. Madrid: UNED.

Reinhard, W. (Coord.). (1996). Las élites del poder y la construcción del Estado. México: Fondo de Cultura Económica.

Rodríguez, L. (1975). Reforma e ilustración en la España del siglo XVIII: Pedro Rodríguez de Campomanes. Madrid: Fundación Universitaria Española.

Santos Puerto, J. (2004). La penetración de Rousseau en España: el caso de El pensador de Clavijo y Fajardo. En J. Oliver Frade. (Coord.), Isla abierta: estudios franceses en memoria de Alejandro Cioranescu (Vol. 3, tomo 3, pp. 1249-1260). Tenerife: Universidad de la Laguna.

Sarrailh, J. (1957). La España ilustrada de la segunda mitad de siglo XVIII. México: Fondo de Cultura Económica.

Varela, J. (1988). La educación ilustrada o como fábrica de hacer sujetos dóciles y útiles. Madrid: Ministerio de Educación y Técnica.

Ventura, D. (1966). Estudio sobre Clavijo y Fajardo. Anuario De Estudios Atlánticos, (12), 201-219.


Selecciones de fuentes documentales

Cabarrús, F. (1870). Cartas sobre los obstáculos que la naturaleza, la opinión y las leyes oponen a la felicidad pública. En E. De Ochoa. (Comp.), Biblioteca de autores españoles. Desde la formación del lenguaje hasta nuestros días. Epistolario español (t. 2). Madrid.

Clavijo y Fajardo, J. (1767). El pensador. Madrid: Joaquín Ibarra.

Clavijo y Fajardo, J. (1989). Antología de El pensador (1763). Islas Canarias: Biblioteca Básica Canaria.

Viera y Clavijo, J. (1994). El síndico personero general. (1764). En O. Negrin Fajardo. (Comp.), La educación de la juventud tinerfeña. Las palmas: Ediciones del Cabildo Insular de Gran Canaria.

Rodríguez, conde de Campomanes, P. (1774). Discurso sobre el fomento de la industria popular. Madrid: Ministerio de Hacienda.

Rousseau, J. (1762). Emilio o de la educación. Madrid: Edaf.