No. 1 (2010): Cambios y Permanencias
Artículos

CHILDREN AND SOCIAL THOUGHT: THE SCIENCE OF PLACES AND CHRONOLOGY FOR TEMPORARY SPACE PROCESS UNDERSTANDING

Adaulfo Enrique Mendoza Mindiola
Universidad Autónoma de Bucaramanga
Bio

Keywords

  • Teaching of Social Sciences,
  • Children and understanding of the social,
  • developmental psychology and pedagogy of Social Sciences

How to Cite

Mendoza Mindiola, A. E. (2010). CHILDREN AND SOCIAL THOUGHT: THE SCIENCE OF PLACES AND CHRONOLOGY FOR TEMPORARY SPACE PROCESS UNDERSTANDING. Cambios Y Permanencias, (1), 238–255. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7563

Abstract

This paper is intended to indicate the structural arrangements of the teaching of Social Sciences in a country like Colombia, to show how its use from the interests of a nation state in the process of formation, reduced sense are in the process of understanding the different perspectives opened disciplinary approaches to the history and geography which have been updated and expanded the ways we understand the realities of space and time.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisenberg Beatriz, S. (Comp.). (1999). Didáctica de las ciencias sociales. Buenos Aires: Paidós.

Aldana, L. (2002). Evaluemos competencias en ciencias sociales: 1°, 2° y 3°. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Bale J. (1998). Didáctica de la geografía en la escuela primaria. Madrid: Morata.

Bunge, M. (2003). La ciencia su método y su filosofía. Bogotá: Panamericana.

Cajiao Restrepo, F. (1999). Pedagogía de las ciencias sociales. Bogotá: Tercer Mundo.

CEID y FECODE. (Ed.s). (1986). Los programas de estudio. En Educación y cultura (9).

Ferrater Mora, J. (1977). Diccionario de filosofía. Buenos Aires: Sudamericana.

Gurevich, R. (1995). Notas sobre la enseñanza de una geografía renovada. Buenos Aires: Aique.

Hannoun, H. (s. f.). El niño conquista el medio. Buenos Aires: Kapelusz.

Mardones, J. M. (1991). Filosofía de las ciencias sociales. Barcelona: Anthropos.

Martínez Echeverri, L. (1997). Diccionario de filosofía. Bogotá: Panamericana.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2002). Ciencias sociales en la educación básica. Lineamientos curriculares. Bogotá: Cooperativa.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1998). Constitución política y democracia. Lineamientos curriculares. Bogotá: Cooperativa.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (1998). Educación ética y valores humanos. Lineamientos curriculares Bogotá: Cooperativa.

Obregón Torres, D. (1992). Sociedades científicas en Colombia: la invención de una tradición. Bogotá: Banco de la República.

Piaget, J. (2000). El desarrollo de la noción de tiempo en el niño. México. Fondo de Cultura Económica.

Zubiría Samper, M. (1988a). Teoría de las seis lecturas (tomo 1). Bogotá: FIPCAM.

Zubiría Samper, M. (1998b). Tratado de pedagogía conceptual (tomo 1). Bogotá: FIPCAM.

Zubiría Samper, M. (2002). Diseño innovador de asignaturas. Bogotá.