Investigadores en Formación
REFLECTIONS ON EDUCATION IN THE PRESENCE OF IMPRISONMENT AND THE APPLICABILITY OF HUMAN RIGHTS. ALL CONSTRUCTION
Keywords
- Education,
- Context of prisons,
- Democracy,
- neo-liberalism,
- human Rights
How to Cite
Muñoz Gallego, M., Canavello, S., & Cerrito, I. (2010). REFLECTIONS ON EDUCATION IN THE PRESENCE OF IMPRISONMENT AND THE APPLICABILITY OF HUMAN RIGHTS. ALL CONSTRUCTION. Cambios Y Permanencias, (1), 356–370. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7568
Abstract
This reflection has as a main objective to inquire, analyze and reflect about the role of the teacher in prison institution. For developing the work, we focused in the role the teachers have in institutions such as a prison, with an institutionalism that define and impose it conditioning the educational practice. As well, we pose the challenge to implement strategies that let us to have a practice focused in DDHH. In this way, the question that emerges in the group were: what thoughts come to mind when we think of a prison? What are the fundamentals of education in prisons? What subject is constructed, and what role do they play, in the context of education in prisons?
Downloads
Download data is not yet available.
References
Aquin, N. (2001). Hacia una reconceptualización conservadora de la profesión. Revista Conciencia Social.
Castoriadis, C. (1997). El avance de la insignificancia. Buenos Aires: Eudeba.
Castoriadis, C. (1993). La institución imaginaria de la sociedad. Buenos Aires: Tusquets.
Centro De Cooperación Regional Para La Educación De Adultos En América Latina Y El Caribe. (2007). Rol del educador de adultos en cárceles. Revista Decisión. Saberes para la acción en la educación de adultos. Competencias del educador de adultos, 16. Recuperado de http://tariacuri.crefal.edu.mx/decisio/d16/sab5-1.php#inicio?revista=16&saber=5
Cosman, J. W., (1993). Motivos del fracaso de la educación en las cárceles, educación de adultos y desarrollo. Alemania: Instituto de Cooperación Internacional de la Asociación Alemana Para la Educación de Adultos.
Daroqui, A. (2000). La cárcel en la universidad. En M. Nari y A. Fabre. (Comps.), Voces de mujeres encarceladas. Bogotá: Catálogos.
De Mayer, M. (2007). La educación para todos en el ámbito penitenciario. Bruselas, Bélgica: UNESCO.
Foucault, M. (1983). El discurso del poder. Bogotá: Ediciones Folios.
Goffman, E. (Ed.). (1998). Sobre las características de las instituciones totales. En Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales (pp.13-87). Buenos Aires: Amorrortu.
Grassi, E. (1995). La implicancia de la investigación social en la práctica del trabajo social. Margen, 9.
Karzs, S. (2007). Problematizar el trabajo social. Definición, figuras, clínica. Barcelona, España: Gedisa.
Ministerio de Educación de Argentina. (2006). Ley Nacional de Educación. Recuperado de www.me.gov.ar
Muñoz Gallego, M., Canevello, S. y Cerrito, I. (2010). Reflexiones en torno a la educación en contextos de encierro y la aplicabilidad de los derechos humanos. Una construcción de todos. Avance de investigación.
Núñez, V. (1999). Pedagogía social: cartas para navegar en el nuevo milenio. Bogotá: Santillana.
Red Latinoamericana De Educación En Contextos De Encierro. (2008). Recomendaciones. En Memorias de la VI Conferencia Mundial de Educación en Prisiones. Brasilia, Brasil.
Scarfó, F. J. (2007). Los fines de la educación básica en las cárceles en la provincia de Buenos Aires (tesis de grado). Recuperado de http://www.oijj.org/documental_ficha.php?cod=5121&home=SI&idioma=en
Zaffaroni, E. (1991). La filosofía del sistema penitenciario contemporáneo. En M. Beloff, A. Bovino y C. Curtis. (Comps.), Cuadernos de la Cárcel. Buenos Aires: La Galera.
Castoriadis, C. (1997). El avance de la insignificancia. Buenos Aires: Eudeba.
Castoriadis, C. (1993). La institución imaginaria de la sociedad. Buenos Aires: Tusquets.
Centro De Cooperación Regional Para La Educación De Adultos En América Latina Y El Caribe. (2007). Rol del educador de adultos en cárceles. Revista Decisión. Saberes para la acción en la educación de adultos. Competencias del educador de adultos, 16. Recuperado de http://tariacuri.crefal.edu.mx/decisio/d16/sab5-1.php#inicio?revista=16&saber=5
Cosman, J. W., (1993). Motivos del fracaso de la educación en las cárceles, educación de adultos y desarrollo. Alemania: Instituto de Cooperación Internacional de la Asociación Alemana Para la Educación de Adultos.
Daroqui, A. (2000). La cárcel en la universidad. En M. Nari y A. Fabre. (Comps.), Voces de mujeres encarceladas. Bogotá: Catálogos.
De Mayer, M. (2007). La educación para todos en el ámbito penitenciario. Bruselas, Bélgica: UNESCO.
Foucault, M. (1983). El discurso del poder. Bogotá: Ediciones Folios.
Goffman, E. (Ed.). (1998). Sobre las características de las instituciones totales. En Internados. Ensayos sobre la situación social de los enfermos mentales (pp.13-87). Buenos Aires: Amorrortu.
Grassi, E. (1995). La implicancia de la investigación social en la práctica del trabajo social. Margen, 9.
Karzs, S. (2007). Problematizar el trabajo social. Definición, figuras, clínica. Barcelona, España: Gedisa.
Ministerio de Educación de Argentina. (2006). Ley Nacional de Educación. Recuperado de www.me.gov.ar
Muñoz Gallego, M., Canevello, S. y Cerrito, I. (2010). Reflexiones en torno a la educación en contextos de encierro y la aplicabilidad de los derechos humanos. Una construcción de todos. Avance de investigación.
Núñez, V. (1999). Pedagogía social: cartas para navegar en el nuevo milenio. Bogotá: Santillana.
Red Latinoamericana De Educación En Contextos De Encierro. (2008). Recomendaciones. En Memorias de la VI Conferencia Mundial de Educación en Prisiones. Brasilia, Brasil.
Scarfó, F. J. (2007). Los fines de la educación básica en las cárceles en la provincia de Buenos Aires (tesis de grado). Recuperado de http://www.oijj.org/documental_ficha.php?cod=5121&home=SI&idioma=en
Zaffaroni, E. (1991). La filosofía del sistema penitenciario contemporáneo. En M. Beloff, A. Bovino y C. Curtis. (Comps.), Cuadernos de la Cárcel. Buenos Aires: La Galera.