Dossier Interdisciplinarité en sciences sociales: l'exemple des études de mémoir
Published 2017-12-15
Keywords
- Critical turn,
- audiovisual source,
- “symbolic place”,
- referential icon,
- trajectory
How to Cite
Luzuriaga Jaramillo, S. (2017). Urban imaginary and film narratives. Quito through the lens. Cambios Y Permanencias, 8(2), 618–634. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7776
Abstract
The following paper presents the link between urban imaginary and film narratives, understanding it from a conception that involves both historical processes and dynamic visual constructions. It focuses on fiction films produced in the lasts years by Ecuadorian directors, that grasp the Andean capital, Quito, not as a tangential element of the décor, but as a center stage. This space is read from the panoramic offered by the lens that captures “symbolic places,” and character trajectories that inhabit the city and give live to the streets offering shared reading codes.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Aguirre, R. (productor) y Jara T. (director). (2011). A tus espaldas. Ecuador: Abre Comunicación / Urbano Films / TFM Studio.
Bloch, M. (2001). Apología para la historia o el oficio del historiador. México D.F., México: Fondo de Cultura Económica, 2001.
Certeau, M. de. (1990). Relatos del espacio. En. M. de Certeau. La invención de lo cotidiano.1. Artes de hacer. París, Francia: Gallimard.
Estupiñán, G. y Luzuriaga, C. (productores) y Franco C., Coral López, D., Valencia, N. y Fegan, J.A. (2009). Los canallas. Ecuador: INCINE.
Monnet, J. (2011). The symbolism of place: a geography of relationships between space, power and identity. En Cybergeo: European Journal of Geography [Online], Political, Cultural and Cognitive Geography, document 562. doi: 10.4000/cybergeo.24747
Muriel, A. (productor) y Arregui V. (director). (2002). Fuera de Juego. Ecuador: Otra Cosa Producciones / Xanadu Films / Bochinche Cine.
Nora, P. (1998). La aventura de Los Lugares de la memoria. Revista de Historia Contemporánea Ayer, 32, 17-34.
Ortiz Crespo, A. (Ed.). (2007). Damero. Quito, Ecuador: FONSAL.
Parra, I. (productora) y Arregui V. (director). (2013). El facilitador. Ecuador: Caleidoscopio Cine, Geoimagen Chile, Blackbox Studioz.
Silva, A. (1994). Imaginarios urbanos. Bogotá y São Paulo: cultura y comunicación urbana en América Latina. Bogotá, Colombia: Tercer Mundo Editores.
Venegas, P. y Parra, I. (productores) y Arregui, V. (director). (2008). Cuando me toque a mí. Ecuador: Otra Cosa Producciones / Xanadú Films.
Bloch, M. (2001). Apología para la historia o el oficio del historiador. México D.F., México: Fondo de Cultura Económica, 2001.
Certeau, M. de. (1990). Relatos del espacio. En. M. de Certeau. La invención de lo cotidiano.1. Artes de hacer. París, Francia: Gallimard.
Estupiñán, G. y Luzuriaga, C. (productores) y Franco C., Coral López, D., Valencia, N. y Fegan, J.A. (2009). Los canallas. Ecuador: INCINE.
Monnet, J. (2011). The symbolism of place: a geography of relationships between space, power and identity. En Cybergeo: European Journal of Geography [Online], Political, Cultural and Cognitive Geography, document 562. doi: 10.4000/cybergeo.24747
Muriel, A. (productor) y Arregui V. (director). (2002). Fuera de Juego. Ecuador: Otra Cosa Producciones / Xanadu Films / Bochinche Cine.
Nora, P. (1998). La aventura de Los Lugares de la memoria. Revista de Historia Contemporánea Ayer, 32, 17-34.
Ortiz Crespo, A. (Ed.). (2007). Damero. Quito, Ecuador: FONSAL.
Parra, I. (productora) y Arregui V. (director). (2013). El facilitador. Ecuador: Caleidoscopio Cine, Geoimagen Chile, Blackbox Studioz.
Silva, A. (1994). Imaginarios urbanos. Bogotá y São Paulo: cultura y comunicación urbana en América Latina. Bogotá, Colombia: Tercer Mundo Editores.
Venegas, P. y Parra, I. (productores) y Arregui, V. (director). (2008). Cuando me toque a mí. Ecuador: Otra Cosa Producciones / Xanadú Films.