Vol. 8 No. 2 (2017): Revista Cambios y Permanencias
Artículos

Legitimating Ideologies and Progressive Thought. The Short Life and the Ill-Fated Importance of Relativist Posttruths

Hugo Celso Felipe Alberto Mansilla Ferret d’Arau
Academia de Ciencias de Bolivia
Bio

Keywords

  • Ideology,
  • compensation mechanisms,
  • Merleau-Ponty,
  • relativism,
  • socialism

How to Cite

Mansilla Ferret d’Arau, H. C. F. A. (2017). Legitimating Ideologies and Progressive Thought. The Short Life and the Ill-Fated Importance of Relativist Posttruths. Cambios Y Permanencias, 8(2), 233–255. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7783

Abstract

The practiced Marxism, in its Leninist version (and many similar), has not actually represented the doctrine of the revolutionary proletariat, but the legitimating ideology of intellectual sectors which try to impose their own and unlimited political dominion. Until today this situation has not basically changed. It can be verified in the simplest ideological statement of this current: a socialist revolution justifies the use of every mean. Since Lenin, and including opponent tendencies within the Bolshevik movement, and also within the postmodernist relativism of Marxist congeniality, it has been impossible to develop a really critical Marxism without falling back in justifying ideologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ackermann, U. (2000). Sündenfall der Intellektuellen. Der deutsch-französische Streit nach 1945 [El pecado original de los intelectuales. La disputa germano-francesa a partir de 1945]. Stuttgart: Klett-Cotta.

Adorno, T. (1966). Negative Dialektik [Dialéctica negativa]. Frankfurt: Suhrkamp.

Agamben, G. (2003). Die kommende Gemeinschaft [La comunidad futura]. Berlín: Merve.

Agamben, G. et. al. (2012). Demokratie? Eine Debatte [¿Democracia? Un debate]. Berlín: Suhrkamp.

Anderson, P. (1976). Considerations on Western Marxism. Londres: New Left Books.

Arendt, H. (1973). The Origins of Totalitarianism. New York: Harcourt Brace.

Bourdieu, P. (2015). Die politische Ontologie Martin Heideggers [La ontología política de Martin Heidegger)]. Berlín: Suhrkamp.

Brinkmann, H. (1971). Stalin ─ Theoretiker der Bürokratie [Stalin ─ teórico de la burocracia]. Giessen: Rotdruck.

Buden, B. (2009). Zone des Übergangs. Vom Ende des Postkommunismus [Zona de la transición. Sobre el fin del postcomunismo]. Frankfurt: Suhrkamp.

Buxarin, N. (1933). El materialismo histórico, Madrid: Cenit.

Buxarin, N. (1970 [1920]). Ökonomik der Transformationsperiode [Economía del periodo de transformación]. Reinbek: Rowohlt.

Buxarin, N. I. y Preobraženskij, E. A. (1971 [1919]). ABC du communisme. París: Maspero, t. I-II.

Capdevilla, N. (2006). El concepto de ideología, Buenos Aires: Nueva Visión.

Colletti, L. (1977). Marxismus und Dialektik [Marxismo y dialéctica]. Frankfurt: Ullstein 1977.

Cooper, B. (1979). Merleau-Ponty and Marxism: from Terror to Reform. London: U. P.

Crouch, C. (2008). Postdemokratie [Postdemocracia]. Frankfurt: Suhrkamp.

Chiujdea, M. (2013). Maurice Merleau-Ponty on Violence and Marxism. Opticon 1826, 15(7), 1-15.

Daniels, R. (1965). The Conscience of the Revolution. Communist Opposition in Soviet Russia. Cambridge: Harvard.

Deutscher, I. (2007-2016). Trotsky. Santiago de Chile: LOM Ediciones, 3 volúmenes.

Eiff, L. (2012). Merleau-Ponty y el sentido de lo político. Tópicos, (23).

Furet, F. (1996). El pasado de una ilusión. Ensayo sobre la idea comunista en el siglo XX. Madrid: FCE.

Habermas, J. (1973). Die Utopie des guten Herrschers [La utopía del gobernante bueno]. En J. Habermas, Kultur und Kritik. Verstreute Aufsätze [Cultura y crítica. Ensayos dispersos]. Frankfurt: Suhrkamp.

Heitman, S. (1966). Zwischen Lenin und Stalin: Nikolaj I. Buxarin [Entre Lenin y Stalin: Buxarin]. En L. Labedz (Comp.), Der Revisionismus [El revisionismo] (pp. 96-114). Colonia/Berlín: Kiepenheuer & Witsch.

Huhn W. (1973). Trockij ─ der gescheiterte Stalin [Trockij ─ el Stalin fracasado]. Berlin: Kramer.

Kettler, D. (1967). Marxismus und Kultur. Mannheim und Lukács in den ungarischen Revolutionen 1918/19 [Marxismo y cultura. Mannheim y Lukács en las revoluciones húngaras de 1918/19]. Neuwied/Berlín: Luchterhand.

Konrád, G. y Szelényi, I. (1981). Die Intelligenz auf dem Weg zur Klassenmacht [La intelectualidad en camino al poder de clase]. Frankfurt: Suhrkamp.

Kool, F. y Oberländer, E. (Comps.). (1967). Arbeiterdemokratie oder Parteidiktatur [Democracia de los trabajadores o dictadura del partido]. Olten- Freiburg: Walter.

Kosík, K. (1967). Die Dialektik des Konkreten. Eine Studie zur Problematik des Menschen und der Welt [La dialéctica de lo concreto. Un estudio sobre la problemática del Hombre y del mundo]. Frankfurt: Fischer.

Krause, D. (1971). Noch einmal: Was ist Ideologie? Ideologiekritik als Absage an die Aufklärung [Otra vez más: ¿Qué es ideología? La crítica de ideologías como renuncia a la Ilustración]. Das Argument, 13(66), 523-550.

Kruks, S. (1981). The Political Philosophy of Merleau-Ponty, Brighton: Harvester Press.

Laclau, E. (2008). La razón populista, Buenos Aires: FCE.

Lemberg, E. (1971). Ideologie und Gesellschaft. Eine Theorie der ideologischen Systeme, ihrer Struktur und Funktion [Ideología y sociedad. Una teoría de los sistemas ideológicos, de su estructura y función]. Stuttgart: Kohlhammer.

Lenin, V. (1960 [1902]). Was tun? [¿Qué hacer?] . En V. I. Lenin, Werke [Obras] (pp. 361-365). Berlin/RDA: Dietz, T. V.

López Sáenz, M. C. (2010). Fenomenología y marxismo. El compromiso político de Merleau-Ponty. Daimon. (51), 103-121.

Löwy, A. G. (1969). Die Weltgeschichte ist das Weltgericht. Buxarin: Vision des Kommunismus [La historia universal es el Juicio Final. Buxarin: visión del comunismo]. Viena: Verlag.

Löwy, M. (1976). Pour une sociologie des intellectuels révolutionnaires. L'évolution politique de Lukács 1909-1919, París: Presses Universitaires de France.

Lukács, G. (1967 [1919]). Taktik und Ethik [Táctica y ética]. En G. Lukács, Schriften zur Ideologie und Politik [Escritos sobre ideología y política]. Neuwied-Berlín: Luchterhand.

Luxemburg, R. (1971). Schriften zur Theorie der Spontaneität [Escritos sobre la teoría de la espontaneidad]. Reinbek: Rowohlt.

MacInnes, N. (1972). The Western Marxists, New York: Library Press.

Mair, P. (2015). Gobernando el vacío. La banalización de la democracia occidental. Madrid: Alianza.

Mannheim, K. (1980 [1929]). Ideology and Utopia. Londres: Routledge.

Marchart, O. (2010). Die politische Differenz. Zum Denken des Politischen bei Nancy, Lefort, Badiou, Laclau und Agamben [La diferencia política. Sobre el pensamiento de lo político en Nancy, Lefort, Badiou, Laclau und Agamben]. Berlin: Suhrkamp.

Marchart, O. (2013). Das unmögliche Objekt. Eine postfundamentalistische Theorie der Gesellschaft [El objeto imposible. Una teoría postfundamentalista de la sociedad]. Berlin: Suhrkamp.

Marie, J.J. (1972). El trotskismo. Barcelona: Península.

Marx, K. y Engels, F. (1972). Die russische Kommune. Kritik eines Mythos [La comuna rusa. Crítica de un mito]. Munich: Hanser.

Mayorga, R. A. (1982). Ideología y crítica de la ideología: reflexiones en torno a una alternativa teórica. En F. Rojas Aravena (Comp.). América Latina: ideología y cultura, (pp. 119-145). San José de Costa Rica: FLACSO.

Merleau-Ponty, M. (1955). Les aventures de la dialectique. París: Gallimard.
Merleau-Ponty, M. (1966). Humanismus und Terror [Humanismo y terror]. Frankfurt: Suhrkamp, 2 vol.

Mergner G. (Comp.). (1972). Die russische Arbeiteropposition. Die Gewerkschaften in der Revolution [La oposición rusa de los trabajadores. Los sindicatos en la revolución], Reinbek: Rowohlt.

Moore, B. (1965). Soviet Politics ─ The Dilemma of Power. The Role of Ideas in Social Change. New York: Harper & Row.

Negt, O. (1969). Marxismus als Legitimationswissenschaft. Zur Genese der stalinistischen Philosophie [Marxismo como ciencia legitimatoria. Génesis de la filosofía stalinista]. En A. M. Deborin y N. I. Buxarin. Kontroversen über dialektischen und mechanistischen Materialismus [Controversias sobre el materialismo dialéctico y mecanicista] Frankfurt: Suhrkamp.

Papaioannou, K. (1967). L'idéologie froide. Essai sur le dépérissement du marxisme, París: Pauvert.

Ramírez, M. T. (2013). Merleau-Ponty y el giro político de la filosofía del siglo XX. Astrolabio, (14), 53-68.

Rossi-Landi, F. (1980). Ideología. Barcelona: Labor.

Schliwe, H. (1968). Der marxistische Begriff der Ideologie und das Wesen und die Funktion der sozialistischen Ideologie [El concepto marxista de ideología y la esencia y la función de la ideología socialista]. Deutsche Zeitschrift Für Philosophie, 16(9).

Schnädelbach, H. (1969). Was ist Ideologie? Versuch einer Begriffserklärung [¿Qué es ideología? Ensayo de aclaración conceptual]. Das Argument, 10(50), 77-85.

Sebreli, J. J. (2005). El tiempo de una vida. Autobiografía, Buenos Aires: Sudamericana.

Stalin, I. (1970a). Zu den Fragen des Leninismus [Sobre las cuestiones del leninismo]. Frankfurt: Fischer.

Stalin, I. (1970b). Schriften zur Ideologie der Bürokratisierung [Escritos sobre la ideología de la burocratización]. Reinbek: Rowohlt.

Tilliete, X. et al. (1970). Merleau-Ponty ou la mesure de l'homme. París: Seghers.

Trockij, L. D. (1963 [1920]). Terrorisme et communisme. L'Anti-Kautsky. París: Union Générale d'Éditions.

Trockij, L. D. (1968 [1936]). Verratene Revolution [La revolución traicionada]. Frankfurt: Neue Kritik.

Trockij, L. D. (1970). Unsere politischen Aufgaben [Nuestras tareas políticas]. En L. D. Trockij, Schriften zur revolutionären Organisation [Escritos sobre la organización revolucionaria].

Trockij, L. D. (1971). Die permanente Revolution [La revolución permanente]. Frankfurt: EVA.

Trockij, L. D. (1972). Discurso ante el XIII Congreso del PCR (B). En K. Papaioannou, Marx et les marxistes, París: Flammarion.

Wilde, H. (1969). L. D. Trockij. Reinbek: Rowohlt.

Wittfogel, K. (1977). Die orientalische Despotie. Eine vergleichende Untersuchung totaler Macht [El despotismo oriental. Una investigación comparada sobre el poder total]. Frankfurt: Ullstein.