Vol. 8 No. 2 (2017): Revista Cambios y Permanencias
Dossier: III Encuentro Nacional de Historia Oral y memoria

Teacher's life stories: Trajectories of past conflicts, political violence and school. Approach to the problem and progress of the research process.

Diana Esperanza Páez Robayo
Colegio Kimy Pernía Domicó IED
Bio

Keywords

  • Life stories of teachers,
  • armed conflict,
  • political violence,
  • school,
  • political subjectivity

How to Cite

Páez Robayo, D. E. (2017). Teacher’s life stories: Trajectories of past conflicts, political violence and school. Approach to the problem and progress of the research process. Cambios Y Permanencias, 8(2), 790–805. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7806

Abstract

Inquiring into the process of armed conflict and political violence in the school acquires great relevance for the formulation of analysis strategies for the processing of traumatic pasts loaded with intense pain and impact in Colombian society. Therefore, this paper seeks to discuss the main elements that allow formulating a research proposal around the life stories of the teaching subject and how they intertwine with the armed conflict and political violence; under this framework, the life stories of teachers acquire great preeminence by being carriers of a political subjectivity that is intertwined with the processes of teaching and learning, in which they are constituted, privilege, consolidate or make invisible glances about the traumatic past, the experiences they live, the memories they convey and the knowledge they spread.

The above will be addressed from the presentation of the advances of the doctoral project titled: Life stories of teachers: trajectories of pasts in conflict, political violence and school that will show the framework in which the research proposal is given, the conceptualizations, approaches, and importance of the context addressed as part of the formulation of the research problem; Likewise, reflections on the investigative process in the framework of the Doctorate will be presented in the research lines from which it is possible to approach this research field.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. (2015). Contribución al entendimiento del conflicto armado en Colombia. La Habana: Comisión Histórica del Conflicto y sus Víctimas.

Arias, D. (2015a). La enseñanza de la historia reciente y la formación moral. Dilemas de un vínculo imprescindible. Revista Folios, 42, 29-41.

Arias, D. (2015b). La enseñanza de las ciencias sociales en Colombia: lugar de las disciplinas y disputa por la hegemonía de un saber. Revista de Estudios Sociales, 52, 134-146.

Arias, D. (2016). La violencia política y el conflicto armado en el aula. Una miradas a los estudios sobre Colombia (en prensa).

Bárcena, F. (2001). La esfinge muda. El aprendizaje del dolor después de Auschwitz. Barcelona: Anthropos.

Bárcena, F. y Mèlich J-C. (2000). La lección de Auschwitz. Isegoría Notas y Discusiones, 23, 225-236.

Bolívar, A. (2002). "¿De nobis ipsis silemus?": Epistemología de la investigación
biográfico-narrativa en educación. Redie, 4(1). Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/49/1246

Centro Nacional de Memoria Histórica (2013). ¡Basta ya! Colombia: memorias de guerra y dignidad. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.

Comisión Colombiana de Juristas. (2004). El Disfrute del Derecho a la Educación en Colombia. Denise Beaudoin.

Figueroa, C. e Iñigo, N. (2010). Reflexiones para una definición de Historia Reciente. En M. López, C. Figueroa y B. Rajland (eds.), Temas y procesos de la historia reciente de América Latina (pp. 13-34). Santiago de Chile: Clacso.

Herrera, M. y Merchán, J. (2012). Pedagogía de la memoria y enseñanza de la historia reciente. En R. García, A. Jiménez y J. Wilches (eds.), Las víctimas: entre la memoria y el olvido (pp. 137-156). Bogotá. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Huyssen, A. (2002). En busca del futuro perdido. Cultura y memoria en tiempos de globalización. México: Fondo de Cultura Económica.

Jelin, E. (2002). Los trabajos de la memoria. Madrid: Siglo XXI.

Kriger, M. (2011). La enseñanza de la historia reciente como herramienta clave de la educación política. Persona y sociedad, 3, 29-52.

Lizarralde Jaramillo, M. (2003). Maestros en zonas de conflicto. Plan Internacional. revistaumanizales.cinde.org.co/index.php/RevistaATINOAMERICANA/ARTICLE/VIEW/330/196

MEN (2014). Ley 1732. Bogotá: Ministerio de Educación.

Ortega, P. y otros (2015). Pedagogía de la memoria para un país amnésico. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Pecaút, D. (2015). Una lucha armada al servicio del statu quo social y político. En AA.VV Contribución al entendimiento del conflicto armado en Colombia (pp. 599-651). La Habana: Comisión Histórica del Conflicto y sus Víctimas.

Presidencia de la República (2015). Decreto 1038. Bogotá.

Robles Villabona, H. (2015). Hacia el reconocimiento de una figura jurídica de protección específica a los docentes ubicados en las zonas de conflicto armado colombiano. Tesis de Maestría. Facultad de Derecho, Universidad Santo Tomás.

Ruíz Silva, A. y Prada Londoño, M. (2012). La formación de la subjetividad política. Propuestas y recursos para el aula. Buenos Aires: Paidós.