Vol. 8 No. 2 (2017): Revista Cambios y Permanencias
Dossier: III Encuentro Nacional de Historia Oral y memoria

Human rights education from a historical memory perspective. Comparative study of Human Rights Education experiences between 4 public schools of Santiago de Chile and Bogotá

Noemí Pérez Martínez
Colegio CLASS IED. Universidad Pedagógica Nacional
Bio

Keywords

  • Human Rights Education,
  • Human Rights,
  • historical memory,
  • armed conflict,
  • political violence,
  • subjectivity
  • ...More
    Less

How to Cite

Pérez Martínez, N. (2017). Human rights education from a historical memory perspective. Comparative study of Human Rights Education experiences between 4 public schools of Santiago de Chile and Bogotá. Cambios Y Permanencias, 8(2), 806–822. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7807

Abstract

This document presents the progress of the doctoral thesis titled “Memory, political subjectivity, citizenship and Human Rights. Analysis of 8 Human Rights Education experiences in public schools of Bogotá and Santiago de Chile 2005-2015”. A contextualization of the necessity of Human Rights Education as a subfield of Education and Human Rights is shown. Also, the memory as a fundamental component of Human Rights Education in a context of political violence, specifically within the armed conflict and the post dictatorship frame, is explained.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antequera, J. (2011). Memoria Histórica Como relato emblemático. Consideraciones en medio de la emergencia de políticas públicas de memoria en Colombia. Colombia: Universidad Javeriana. Maestría en Estudios Políticos.

Aguilar, F. P. (2008). Políticas de la memoria y memorias de la Política. Madrid, Alianza editorial.

Alcaldía de Bogotá. (2009). Cátedra de Derechos Humanos. Lineamientos Pedagógicos y metodológicos. Bogotá: Alcaldía de Bogotá.

Basombrio, C. (1991). Educación y ciudadanía. La educación en derechos humanos en América Latina. Santiago: CEAAL.

Candau, J. (2005). Memoria e Identidad. Argentina: Ediciones del Sol.

El Achkar, S. (2002-2006). Una mirada a la educación en derechos humanos desde el pensamiento de Paulo Freire. Buenos Aires: Prácticas de intervención político cultural.

El Achkar, S. (2009).Educación popular en derechos humanos: Una práctica educativa para el ejercicio de la ciudadanía en. Revista de Pedagogía, 30(87).

Freire P. (2002). Pedagogía de la autonomía. Buenos Aires

Herrera, M. (2016). Educación y políticas de la memoria sobre la historia reciente de América Latina. Revista Colombiana de Educación, (71).

Jelin, E. (2001). Los trabajos de la memoria. España, Madrid, Siglo XXI.

Madgenzo, A. (1989). En torno a la relación entre curiculum y derechos humanos. Una primera reflexión. Santiago: PIIE.

Madgenzo, A. (1994).Educación en Derechos Humanos: apuntes para una nueva práctica. Santiago: corporación nacional de reparación y reconciliación.

Madgenzo, A. (2004). Formación Ciudadana. Bogotá, Cooperativa editorial Magisterio.

Madgenzo, A. (2005). Educación en derechos humanos: un desafío y una misión irrenunciable para los maestros. Bogotá, cooperativa editorial Magisterio.

Mujica, R. (1994). Aportes de una Educación en Derechos Humanos a la búsqueda de nuevos caminos para la transformación. IPEDEHP.

Ricoeur, P. (1999). La lectura del tiempo pasado: memoria y olvido. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Ricoeur, P. (2000). La memoria, la historia, el olvido. Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Ruiz, S. A, y Prada M. (2012). La formación de la subjetividad política. Propuestas y recursos para el Aula. Argentina: Paidós.

Sacavino, S. (2012). Democracia y educación en derechos humanos en América Latina. Bogotá: ediciones desde abajo.

Sousa Santos, B. (2013). Descolonizar el saber: reinventar el poder. Santiago de Chile:

Sousa Santos, B. (2014). Derechos Humanos, democracia y desarrollo. Bogotá: Centro de Estudios de Derecho, Justicia y Sociedad, Dejusticia.

Sousa Santos, B. (2015).Si Dios fuese activista de los derechos humanos. Madrid: Trota.