Dossier: III Encuentro Nacional de Historia Oral y memoria
Keywords
- Teaching Philosophy,
- oral history,
- rhetoric,
- memory,
- meaning
- emotion ...More
How to Cite
Cerquera Beltrán, E. R., & Ríos López, J. (2017). The teaching of philosophy from the use of oral history. Cambios Y Permanencias, 8(2), 980–998. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7832
Abstract
The objective of this proposal is to show that it is possible to enrich the teaching of philosophy through the use of stories, personal and family life, of the students. These experiences, which can be reconstructed using the methods of oral history, are proposed as a starting point from which to generate in them a series of questions that will allow them to analyze, understand and convey these experiences; establishing the link between theory and praxis that finally encouraged to generate transformations in its context, and to recognize the importance of philosophical exercise in their lives.
Downloads
Download data is not yet available.
References
Brun, J. (1992) Platón y la academia. Madrid; Paidós Ibérica.
Paredes Oviedo, D. M. y Villa Restrepo, V. (2013). Enseñanza de la filosofía en Colombia: hacia un enfoque multisensorial en el campo didáctico. Rollos nacionales, 4(34), 37-48. Recuperado de revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/download/2282/2147.
Gattaz, A. (2008). La búsqueda de la identidad en las historias de vida. En G. Necoechea, y P. Pozzi, Cuéntame cómo fue. Introducción a la historia oral (pp. 33-35). Argentina: Imago Mundi.
Jaeger, W. (2001). Paideía: Los ideales de la cultura griega. México: Fondo de Cultura Económica.
Platón (2007) Fedón, Fedro, Introducción, traducción y notas de Luis Gil Fernández, Alianza Editorial, Madrid
Pernot, L. (2013) La retórica en Grecia y Roma. México: Universidad Nacional Autónoma.
Schwazsrtein, D. (2008). La historia oral en la escuela: guía de proyecto y entrevista. En G. Necoechea y P. Pozzi, Cuéntame cómo fue. Introducción a la historia oral (pp. 131-150). Argentina: Imago Mundi.
Sebe Bom Meihy, J. C. (2008). Tres alternativas metodológicas: historia de vida, historia temática y tradición oral. En G. Necoechea y P. Pozzi, Cuéntame cómo fue. Introducción a la historia oral (pp. 25-32). Argentina: Imago Mundi.
Paredes Oviedo, D. M. y Villa Restrepo, V. (2013). Enseñanza de la filosofía en Colombia: hacia un enfoque multisensorial en el campo didáctico. Rollos nacionales, 4(34), 37-48. Recuperado de revistas.pedagogica.edu.co/index.php/NYN/article/download/2282/2147.
Gattaz, A. (2008). La búsqueda de la identidad en las historias de vida. En G. Necoechea, y P. Pozzi, Cuéntame cómo fue. Introducción a la historia oral (pp. 33-35). Argentina: Imago Mundi.
Jaeger, W. (2001). Paideía: Los ideales de la cultura griega. México: Fondo de Cultura Económica.
Platón (2007) Fedón, Fedro, Introducción, traducción y notas de Luis Gil Fernández, Alianza Editorial, Madrid
Pernot, L. (2013) La retórica en Grecia y Roma. México: Universidad Nacional Autónoma.
Schwazsrtein, D. (2008). La historia oral en la escuela: guía de proyecto y entrevista. En G. Necoechea y P. Pozzi, Cuéntame cómo fue. Introducción a la historia oral (pp. 131-150). Argentina: Imago Mundi.
Sebe Bom Meihy, J. C. (2008). Tres alternativas metodológicas: historia de vida, historia temática y tradición oral. En G. Necoechea y P. Pozzi, Cuéntame cómo fue. Introducción a la historia oral (pp. 25-32). Argentina: Imago Mundi.