Vol. 8 No. 2 (2017): Revista Cambios y Permanencias
Dossier: III Encuentro Nacional de Historia Oral y memoria

Historical Memory and Armed Conflict: Elements for the construction of an education for peace in the Colombian school

Claudia Yaneth Aponte Grisales
Universidad Autónoma de Barcelona
Bio

Keywords

  • Education for peace,
  • armed conflict,
  • memory,
  • teaching practice,
  • school

How to Cite

Aponte Grisales, C. Y. (2017). Historical Memory and Armed Conflict: Elements for the construction of an education for peace in the Colombian school. Cambios Y Permanencias, 8(2), 999–1009. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7833

Abstract

To refresh in the different processes of the armed conflict in which Colombia has been involved, is the most urgent need in a moment of political transition which seeks to understand the past in order build the future

It is here, where thaw role of the educator and the processes of peace education become urgen to apply and neccesary to face the challenges that the colombian peace treaty presents.

This research is seeking to identify the different teaching processes taking place in the classrooms in 10 educational institutions of Bogotá, through the developement of descriptive methods, where the educators conceptions about the armed conflicto are analised as the tematic that functions as a strategy for the peace education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bisquerra, R. (2000). Métodos de investigación educativa. Barcelona: CEAC.

Hernández, R., Fernandez, C., & Baptista, M. del pilar. (2010). Metodología de la investigación. Mexico.

Llusá; J y Pagès, J. (2016). La memoria en la enseñanza de la historia: reflexiones y ejemplos prácticos. Patrimonio cultural e ensino de historia, 7(4).

Marquéz, M. (2009). Enseñanza de la historia del conflicto armado en Colombia: fundamentos para la construcción de propuestas para su enseñanza en el ámbito universitario (Tesis de maestría). Manizales. Universidad de Caldas.

Ministerio de Educacion Nacional. (2002). Lineamientos curriculares Ciencias Sociales. Bogotá D.C.

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2004). Estándares básicos de comptencias en Ciencias Naturales y Ciencias Sociales. La formación en ciencias: ¡el desafío! Estándares Nacionales de Educacion, 96–147. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf3.pdf

Pagés S, J. (2008). El lugar de la memoria en la enseñanza de la historia. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, (55), 43-53.

Osorio, S. N. (2007). La teoria critica de la sociedad de la escuela de frankfurt. Educacion Y Desarrollo Social, 1(1), 104–119. Recuperado de http://www.umng.edu.co/documents/63968/80132/RevNo1vol1.Art8.pdf

Ruiz-Olabuénaga, J. (2003). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: U. de Deusto.

Strauss, A y Corbin, J. (2002). Bases de investigación cualitativa. Tecnicas y procedimeintos para desarrollar la teoria fundamentada. Bogotá. Colombia. (2ª.ed). CONTUS-Editorial Universidad de Antioquia.