Vol. 8 No. 2 (2017): Revista Cambios y Permanencias
Dossier: III Encuentro Nacional de Historia Oral y memoria

Of narratives and representations in the school: On account of the sex / gender system

Lucia Platero Borda
Colegio Jairo Aníbal Niño IED
Bio

Keywords

  • The coexistence manuals,
  • the pedagogical approach,
  • the bodies government,
  • the sex/gender system

How to Cite

Platero Borda, L. (2017). Of narratives and representations in the school: On account of the sex / gender system. Cambios Y Permanencias, 8(2), 1066–1084. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/7837

Abstract

The bodies government into the coexistence manuals of the Bogotá Educative Institutions” has as a general objective to observe and analyze the dominance of the transit bodies in the schools of Bogotá city, through of the speeches that is exposed in the coexistence manual and inclusion of three perspectives: the pedagogical approach, the bodies government and the sex/gender system. In the scholar scenario is observed the relations between the scholar actors that reproduces attitudes and values for the coexistence of the transit bodies. The pedagogical proposal is the revision and updating of the manuals according to the Colombian legislation. The linchpin is the sex/gender system to understand the discrimination practices based on sexual orientation and the significance of the gender and sexual perspective inside the school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asamblea Nacional Constituyente (2004). Constitución Política de Colombia de 1991. Bogotá: Editorial Atenea LTDA.

Bonder, G. (1998). Género y Subjetividad: Avatares de una Relación No Evidente. En Género y Epistemología: Mujeres y Disciplinas. Santiago de Chile: Programa Interdisciplinario de Estudios de Género (PIEG).

Butler, J. (2002). Cuerpos que importan. Sobre los límites materiales y discursivos del sexo. Argentina: Paidós.
Castro-Gómez, S. (2010). Historia de la gubernamentalidad. Liberalismo, neoliberalismo y razón de Estado en Michel Foucault. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Castro-Gómez, S. (2014). Genealogías políticas del cuerpo: de Michael Foucault a Beatriz Preciado. Recuperado de http://vimeo.com/112229047

Castro-Gómez, S.; Marín, D.; Cortés, R (comps.). (2011). Gubernamentalidad y educación: Discusiones contemporáneas. Bogotá: Instituto para la Investigación Educativa y el Desarrollo Pedagógico.

Domínguez, M. (2004) Equidad de Género y Diversidad en la Educación Colombiana. Revista Electrónica de Educación y psicología, 2. Recuperado de revistas.utp.edu.co/index.php/repes

El Tiempo (9 de septiembre de 2014). Exigen que manuales de convivencia de colegios protejan a homosexuales. El Tiempo. Recuperado de dhttp://www.eltiempo.com/estilo-de-vida/educacion/suicidio-de-estudiante-sergio-urrego-manuales-de-convivencia-no-protegen-a-gais/14505263

Foucault, M. (1981) La Gubernamentalidad. En J. Varela y F. Álvarez. (Eds.) Espacios de poder (pp. 9-26). Madrid: La Piqueta.

Giroux, H. (2001). Cultura, política y práctica educativa. GRAÓ: Barcelona.

Herrera, N. (7 de septiembre de 2014). Las pruebas de Sergio. El Espectador. Recuperado de http://www.elespectador.com/noticias/bogota/pruebas-de-sergio-articulo-515085

Pedraza, Z. (2007). Políticas y estéticas del cuerpo en América Latina. Bogotá: Ediciones Uniandes.

Pedraza. (Ed.), Políticas y estéticas del cuerpo en América Latina (pp. 131-160). Bogotá: Ediciones Uniandes.

Preciado, B. (2002). Manifiesto contra-sexual. Madrid: Opera prima.

Preciado, B. (2008). Testo yonqui. Madrid: Espasa Calpe, S.A.

Preciado, B. (2014). PEI 2014-2015. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=C0A8rpfrjjE

Redacción Judicial de El Espectador. (2 de Enero de 2015). Por suicidio de Sergio Urrego imputarán cargos a directivas del colegio. El Espectador. Recuperado de http://www.elespectador.com/noticias/judicial/suicidio-de-sergio-urrego-imputaran-cargos-directivas-d-articulo-535923

Restrepo, E. (2010). Estudios culturales y educación: Posibilidades, urgencias y limitaciones. Revista de investigaciones UNAD. Recuperado de http://www.ram-wan.net/restrepo/documentos/estudios%20culturales%20y%20educacion.pdf

Ríos, A. (2002). Los Estudios Culturales y el estudio de la cultura en América Latina. En D. Mato (comp.), Estudios y Otras Prácticas Intelectuales Latinoamericanas en Cultura y Poder. Caracas: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales (CLASCO) y CEAP, FACES. Universidad Central de Venezuela.

Sáenz, J., & Ariza, V. (2013). Los manuales de convivencia escolar como dispositivos de gobierno. En O. Restrepo (ed.). Ensamblando Heteroglosias (p. 343-363). Bogotá: Universidad Nacional.

Scott, J. (1990). El género: una categoría útil para el análisis histórico. En J. Amelag y M. Szurmuk, M. y McKee, R. (2009). Diccionario de Estudios Culturales Latinoamericanos. México: Siglo XXI.