Vol. 9 No. 1 (2018): Revista Cambios y Permanencias
Investigadores en Formación

Social representations of university students about the word "forgiveness" in the Colombian conflict and post-conflict context

Cristian Arley Ruiz Roldán
Universidad Pontifica Bolivariana Sede Bucaramanga
Bio
María Paula Zambrano Cortés
Universidad Pontifica Bolivariana Sede Bucaramanga
Bio
Pilar Alejandra Rey García
Universidad Pontifica Bolivariana Sede Bucaramanga
Bio
José Alfredo Tarazona
Universidad Pontifica Bolivariana Sede Bucaramanga
Bio
Saúl Gabriel García
Universidad Pontifica Bolivariana Sede Bucaramanga
Bio
Portada: Guido Llinás 

Published 2018-06-01

Keywords

  • Social representations,
  • forgiveness,
  • post-conflict,
  • peace

How to Cite

Ruiz Roldán, C. A., Zambrano Cortés, M. P., Rey García, P. A., Tarazona, J. A., & García, S. G. (2018). Social representations of university students about the word "forgiveness" in the Colombian conflict and post-conflict context. Cambios Y Permanencias, 9(1), 562–592. Retrieved from https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistacyp/article/view/8436

Abstract

In a context of internal warfare of more than fifty years in Colombia and with a signed peace process that seeks to end part of the conflict, forgiveness is spoken of daily, a fundamental term for the solution of conflicts. However, due to political-historical situations and the misinformation that has existed, this word has acquired multiple meanings. The present article pretends to show what are the social representations that the university students of Bucaramanga have in front of the word "forgiveness" in the context of the conflict and the Colombian post-conflict. A qualitative methodology linked to the grounded theory was implemented and different qualitative data collection techniques were used. Based on the general and emerging categories, an analysis of the speeches issued by students from two universities, one public and one private, was made. Here, it was evidenced that forgiveness is constantly related as a significant and necessary entity for the termination of a conflict. . In conclusion, the conception of forgiveness is directly related to forgetting, so it becomes an important factor in the construction of peace, a premise that becomes relevant because of the implications of having to forgive for society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bastidas, L. y Gómez, M. (2005). La memoria, el perdón y la reparación en los acuerdos de paz y en la prolongación del conflicto armado en Colombia (tesis de pregrado). Pontificia Universidad Javeriana, Colombia.

Beltrán, A; Valor, I; Expósito, F. (2015). El perdón ante transgresiones en las relaciones interpersonales. Psychosocial Intervention, (24), pp. 71-78.

Carabaña, J.; Lamo, E. (1978) La teoría social del interaccionismo simbólico: análisis y valoración crítica. Revista española de investigaciones sociológicas. 1(78), pp. 159-204

Casullo, M. (2005). La capacidad para perdonar desde una perspectiva psicológica. Revista de Psicología, XXIII(1), pp. 39-63.

Cortés, Á., Torres, A., López-López, W., Pérez D., C., y Pineda-Marín, C. (2016). Comprensiones sobre el perdón y la reconciliación en el contexto del conflicto armado colombiano. Psychosocial Intervention, 25(1), pp. 19-25. Doi: 10.1016/j.psi.2015.09.004
Fajardo. D. (2014). Estudio sobre los orígenes del conflicto social armado, razones de su persistencia y sus efectos más profundos en la sociedad colombiana. En Comisión histórica del conflicto y sus víctimas. pp. 1-55. Recuperado de https://www.centrodememoriahistorica.gov.co/descargas/comisionPaz2015/FajardoDario.pdf.

Figueroa, A. (2002). Conociendo a los grandes filósofos. Editorial Universitaria 5 edición. Santiago de Chile, p.109.

Fisas, V. (1998). Una cultura de paz. En Cultura de paz y gestión de conflictos, (pp. 1-26). Barcelona: Icaria. Ediciones UNESCO.

Flick, U. (2014). Estrategias de muestreo. En Introducción a la investigación cualitativa. (pp. 75-86). Madrid: Ediciones Morata, S.L.

García, R. (1996). Ética, política y narcotráfico. Revista Foro. Santa Fe de Bogotá.

Gobernación de Santander. (16 de mayo de 2017). 'Armados' de ayudas para mejorar calidad de vida de víctimas del conflicto. Santander, Colombia: Nos Une Santander Gobernación. Recuperado de http://www.santander.gov.co/index.php/actualidad/item/228-esto-es-un-nuevo-comienzo

Herrera, J. (2008). La investigación cualitativa. pp. 1-39. Recuperado de https://juanherrera.files.wordpress.com/2008/05/investigacion-cualitativa.pdf

Hessen, J. (2007). Teoría del conocimiento. Buenos Aires: Losada.

Linares, P. (2012). La memoria y el perdón: Una aproximación desde Amelia Valcárcel. Revista de Derecho, pp. 400-426. Recuperado de http://rcientificas.uninorte.edu.co/index.php/derecho/article/viewArticle/3910.
Martínez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Silogismo. 8, pp. 1-34. Recuperado de http://www.cide.edu.co/doc/investigacion/3.%20metodos%20de%20investigacion.pdf

Pereira, A., Casanova, M., y Pire, R. (2014). Estudio comparativo de la producción científica de las universidades públicas y privadas venezolanas. Compendium, (32), pp. 55-70

Real Academia Española. (2001). Supuesto. Diccionario de la lengua española.. Recuperado de http://dle.rae.es/?id=YmdRwDm

Ricken, F. (1987). Ética general. Barcelona, España: Editorial Herder.

Ruiz, G. (2014). Perder el lugar: Un caso de estudio de desplazamiento en Colombia. Revista europea de estudios latinoamericanos y del caribe, 96(2014), pp. 55-74.

Rueda, C. (2012). Perdón y arrepentimiento: la experiencia de Jean Améry. Ideas y Valores, LXI (148), pp. 79-99.

Redacción Política, (2016). Un plebiscito que divide. Colombia: El Espectador. Recuperado de https://www.elespectador.com/noticias/politica/un-plebiscito-divide-articulo-652483

Sánchez, F y Díaz, A. (2005). Los efectos del conflicto armado en el desarrollo social colombiano, 1990-2002. CEDE. Recuperado de https://economia.uniandes.edu.co/assets/archivos/Documentos_CEDE/d2005-58.pdf

Suárez, L., Patiño, C y Aguirre, D. (2013). Las representaciones sociales del enemigo: la organización de un campo en tensión. Revista CES Psicología, 6(1), pp. 159-179. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/cesp/v6n1/v6n1a10.pdf

Tójar, J. (2006). Investigación cualitativa comprender y actuar. Madrid: Editorial La Muralla.

Valles, M. (2000). Técnicas cualitativas de investigación social: reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Editorial: Síntesis S.A.

Villa, J. (2016). Perdón y reconciliación: una perspectiva psicosocial desde la no violencia. Polis, 43(1), pp. 1-19. Doi 10.4000/polis.11553

Yaffe, L. (2012). El Conflicto Armado en Colombia: Análisis Regional de los Impactos de la Política de Seguridad Democrática" University of Miami. Recuperado de http://scholarlyrepository.miami.edu/oa_dissertations/756

Zalles, C y Zavarce, P. (s.f.). Perdonar: una experiencia liberadora que lleva al bienestar. Recuperado de http://www.ucmdweb.com/pluginfile.php/1/theme_adaptable/adaptablemarketingimages/0/perdon.pdf